9p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az online promóciók elengedhetetlenek a vállalkozások, cégek marketing stratégiájában. Ennek számos fajtája létezik, míg a 2000-es évek elején inkább a hűség és pontgyűjtő promóciók voltak a népszerűek, addig a 2010-es években a hangsúly az online kuponakciók és image-építő promóciók irányába tolódott el. Az online promóciók szempontjából legnépszerűbb közösségi média felület Magyarországon a Facebook. Mire figyeljünk, ha itt hirdetünk?
MTI Fotó: Mohai Balázs

A Facebook promóciók szabályaival kapcsolatban a terület szakértője, dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda elektronikus kereskedelemmel és webjoggal is foglalkozó partner ügyvédje adott választ:

Mi minősül Facebook promóciónak?

A Facebook promóció a Facebookot igénybe vevő olyan marketing eszköz, amelynek feladata elősegíteni, megkönnyíteni a potenciális vevő számára a termék, szolgáltatás megvásárlására vonatkozó döntését. A Facebook promóció célja lehet a forgalom növelése, az elfekvő árukészlet kiárulása, az image javítása. Facebook promóció megvalósulhat vevői versennyel (például nyereményjáték), kuponokkal, árkedvezménnyel, reklámajándék adásával, pénzvisszatérítéssel, vagy törzsvásárlói kedvezmény, hűségprogram szervezésével is. A Facebook általánosságban minden olyan promóciót ide sorol, amely tartalmaz Facebookra való belépést vagy regisztrációt, valamilyen esély elemet (például esély a nyerésre, árkedvezményre, kuponra) és nyereményt, díjat vagy egyéb engedményt, kedvezményt.

Milyen szabályokat kell alkalmazni a Facebook promócióra?

A Facebook promóciókra egyrészről alkalmazni kell a Facebook vonatkozó szabályzatát (Facebook Promotion Guidelines) és a Facebook céges oldalakra vonatkozó általános szabályzatát (Facebook Page Guidelines), továbbá a Facebook Közösségi média szabályzatát, Adatvédelmi szabályzatát is. A fenti felsorolásból a leglényegesebb a promóciós és céges oldal szabályzat, ez tartalmazza a speciális rendelkezéseket. Magyarországra irányuló promócióra a hatályos magyar jogszabályok is megfelelően alkalmazandók, vagyis a promóciónak meg kell felelnie többek között a magyar reklámtörvénynek, fogyasztóvédelmi jogszabályoknak, versenyjogi előírásoknak, elektronikus kereskedelmi jogi rendelkezéseknek, adatvédelmi jogszabályoknak, gyermekvédelmi előírásoknak. Nyereményjáték szervezése esetén pedig a nyereménnyel kapcsolatos magyar adójogi előírások is ugyanúgy betartandók, mint egyéb online promóció esetén. A helyi jogi előírásoknak való megfelelés kötelezettségét a Facebook maga is előírja a fenti szabályzataiban.

Hol lehet a Facebookon promóciót szervezni?

Facebook promóció a Facebook promóciós és céges oldal szabályzata szerint kétféleképpen szervezhető:

  1. Facebook alkalmazásban,
  2. a vállalkozás Facebook oldalán, az idővonal használatával.

A Facebook 2013-ban módosította a promóció szervezési szabályait, azt megelőzően csupán Facebook applikációban lehetett szabályosan Facebook promóciót szervezni.

A Facebook alkalmazásban szervezett promócióval sokkal személyre szabottabb felhasználói élmény érhető el, amely jobban illeszkedik a branding stratégiához. Az applikációk több teret és rugalmasságot engednek a tartalomnak, mint egy Facebook oldal bejegyzés önmagában, továbbá a Facebook alkalmazásokon keresztül futtatott promóciókkal biztonságosan, strukturáltan gyűjthetők adatok.

dr. Horváth Katalin

Ezzel szemben a Facebook oldalon szervezett promóció előnye abban rejlik, hogy gyorsabban, könnyebben elindítható, és az oldal bejegyzésekben megjelenített promóciók az üzenőfalon az oldalt kedvelő felhasználóknak megjeleníthetők, így szélesebb közönség szólítható meg velük.

Milyen termékek, szolgáltatások népszerűsíthetők a Facebookon?

A Facebook promóciós és céges oldal szabályzata csak olyan promóciók szervezését engedi a Facebookon egy vállalkozásnak, amelyben a vállalkozás saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti, ugyanis tilos harmadik személyek, vállalkozások hirdetéseit elhelyezni a Facebookon. A saját termék/szolgáltatás körén belül azonban kevés kivételtől eltekintve szinte bármilyen termék, szolgáltatás népszerűsíthető. A kivételek egyrészről a kiskorúak, gyermekek védelme érdekében születtek, így 18 éven aluliaknak nem lehet lőfegyverrel, alkoholos termékkel, dohánytermékkel, felnőtteknek szóló tartalommal vagy termékkel kapcsolatos promóciókat közzétenni, vagyis mindenképpen életkori szűrést kell ezek esetében alkalmazni. Tiltja továbbá a Facebook a vényköteles gyógyszerek értékesítését és promócióját, továbbá az online szerencsejátékot, ügyességi vagy sorsjátékot (mint például online kaszinó, sportfogadás, bingó, póker játékot) népszerűsítő oldalak csak bizonyos országokban megengedettek, és ott is csak a Facebook előzetes engedélyével.

A magyar jogban is jól ismert általános fogyasztóvédelmi tilalmak is megtalálhatók a Facebook tiltólistáján: nem lehet a promóció és annak tartalma hamis, félrevezető, megtévesztő vagy tisztességtelen.

Milyen jogszerű Facebook promóció szervezési módszerek léteznek?

A Facebook promóciók fő célja általában felhasználók, potenciális ügyfelek gyűjtése, nem használható azonban mindenféle eszköz ennek érdekében, a Facebook promóciós szabályzata sok korlátozást tartalmaz. Jogszerű az a Facebook promóció, amelyben úgy gyűjt a vállalkozás felhasználókat, hogy a felhasználók bejegyzést írnak (post), hozzászólást tesznek (comment) vagy kedvelnek (like) egy bejegyzést (postot) a Facebook oldalon. Ugyanígy megengedett az is, hogy a felhasználók üzenetet küldjenek a Facebook oldalra, és a Facebook oldal vagy applikáció szavazási eljárásra is használható. Megengedett az is, hogy például egy új termék vagy szolgáltatás elnevezésére írjunk ki versenyt a Facebookon, és a felhasználók a név ötleteiket kommentben vagy postban írhatják meg a Facebook alkalmazásban vagy a vállalkozás Facebook oldalán, mindezért cserébe pedig közöttük kisorsolásra kerül valamilyen nyeremény, engedmény, kupon vagy egyéb előnyhöz jutnak ezáltal.

Milyen Facebook promóciós módszerek tilosak?

A Facebook promóciós és céges oldal szabályzata tiltja az olyan promóciókat, ahol a felhasználók személyes idővonalát vagy ismerősi kapcsolatait használják promócióra. Így nem szervezhető olyan promóció, ahol az abban való részvétel vagy a nyerési esélyek növelése a felhasználó saját idővonalán vagy ismerősei idővonalán történő megosztásához vagy saját idővonalán történő kedveléshez (like) kötött, és ismerősök bejegyzésben való megjelölése (tag-elése) sem kérhető ugyanúgy, ahogy nem lehet arra kérni a felhasználót, hogy jelölje meg magát olyan bejegyzésben vagy képen, amelyen ő nem szerepel. A fentiek alapján tilos például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítás. Nem tilos azonban az a promóció, ahol a részvétel feltétele egy bejegyzés a vállalkozás oldalának idővonalán történő kedvelése (like).

„A Facebook szabályzata azt is előírja, hogy a Facebook promócióban kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a játék szervezője teljes körűen mentesíti a Facebookot minden játékra jelentkező és abban részt vevő részéről jövő, a játékkal kapcsolatos igénnyel szemben, és elismeri, hogy a Facebook a promóciót nem támogatja, nem hagyja jóvá és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz.” – mondta el dr. Horváth Katalin ügyvéd.

Kell-e játékszabályzat a Facebook promócióhoz?

A Facebook promócióhoz, akár Facebook oldalon, akár alkalmazáson keresztül kerül lebonyolításra, ugyanúgy kell játékszabályzat, mint minden más, akár offline, akár online promóció esetében. A játékszabályzat tartalmazza a játék alapvető szabályait, a játékban részt venni jogosultak körét, a részvételi feltételeket, a sorsolás menetét, időpontját, helyszínét, az adatvédelmi hozzájárulásokat, a játékból történő kizárás feltételeit, a nyeremény leírását, átvételének körülményeit, a promóció időtartamát, és egyéb lényeges jellemzőit. A játékszabály célja, hogy a szabályok ismertek és egyértelműek legyenek, és hogy megvédjék a játékszervezőt az esetleges jogvitáktól. Mindenképp szükséges ezért játékszabályt készíteni, és azt egy jól látható helyen elhelyezni. Facebook oldalon post-ban történő promóció esetében javasolt egy linken elhelyezni a játékszabályzatot, míg alkalmazás használatakor az alkalmazásban akár az egész játékszabály is közzétehető, de a linkeléssel történő megjelölés is megfelelő lehet.

Mi történik, ha nem jogszerű a Facebook promóció?

Ha a promóció nem felel meg a Promóciós Szabályzatnak, a Facebook eltávolíthatja az oldalt vagy applikációt. A statisztikák alapján minden második Facebook promóció a Facebook szabályzataiba ütközik. A legtöbben azzal érvelnek, hogy egyrészt mások is így csinálják, másrészt pedig úgysem derül ki. A tapasztalat azonban az, hogy kiderülhet, ugyanis a Facebook naponta százával tiltja le a jogsértő nyereményjátékok miatt a céges oldalakat. Egy szabályzatba ütköző Facebook kampány miatt egy egész oldal vagy applikáció is elveszíthető annak akár több tízezer felhasználójával együtt, ami szinte pótolhatatlan veszteséget jelenthet a vállalkozásnak.

A Facebook finomabb eszközökkel is szankcionálja a jogsértő promóciókat a minőségi és nem mennyiségi postolás elősegítése érdekében. A Facebook EdgeRank algoritmusa hátrányban részesítheti az üzenőfalon a szabályzatot sértő promóciót alkalmazó vállalkozások postjait, amely következtében sokkal kevesebb felhasználóhoz jut el az információ.

Ha nem biztos benne, forduljon szakértőhöz!

A Facebook promóciónál nem csupán a magyar jogszabályok előírásait kell figyelembe venni, hanem számos Facebook specifikus szabályt is, amelyek egy része érhető csak el magyar nyelven. Ha nem biztos benne, hogy promóciója megfelel-e az előírásoknak, kérdezzen meg hozzáértő jogi szakértőt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megszólalt a minisztérium a költségvetési hiányról
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:38
Nőnek az állami bevételek, de a költségvetés április végéig így is közel 3000 milliárd forintos hiánnyal zárt.
Makro / Külgazdaság Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság? Lengyel Lászlótól ezt is megkérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:09
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója május 20-án, kedden délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Égető problémára lehet megoldás a bevándorlás?
Kollár Dóra | 2025. május 11. 17:11
A kedvelt nyaralóhelyek munkaerőpiacán is megjelent a hiány.
Makro / Külgazdaság Fordulat a vámháborúban: megegyezik Amerika és Kína?
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 15:23
Trump optimistán nyilatkozott.
Makro / Külgazdaság Donald Trump elhagyja Amerikát – óriási üzleteket üthet nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 08:54
Újraválasztása óta második hivatalos külföldi útjára készül.
Makro / Külgazdaság Azért van egy dolog, amiben jót tett Trump a kínaiakkal
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 12:40
Áprilisban folytatódott a fogyasztói és termelői árak csökkenése Kínában a nemzeti statisztikai hivatal szombati jelentése alapján, ami a vámháborúnak is betudható.
Makro / Külgazdaság László Csaba: Meglepődnék, ha nem kattana bilincs az MNB-alapítványok miatt valakinek a csuklóján
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 10. 10:43
A volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár a május 7-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 75. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Csak remélhetjük, velünk is azt teszik az amerikaik, mint a németekkel
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 10:20
Megerősítette Németország lehetséges legjobb osztályzatát a Moody's, amely május végén dönt Magyarország hitelminősítéséről.
Makro / Külgazdaság Elképesztő, mi történik a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 08:13
A közép- és kelet-európai régión belül a gázolaj már csak Ausztriában drágább, mint nálunk – derül ki a szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk friss Mfor Üzermanyagár-figyelőjéből.
Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG