6p
A TikTok kivetette a hálóját az amerikai socialmediás hirdetési piacra, ahol most Mark Zuckerberg cége az uralkodó. A rakétaként kilövő kínai socialmediás app reklámstratégája azt ígéri, sokkal több pénzt fognak önteni az ágazatba, technológiai újításokat vezetnek be, és azt, hogy nem küldik el a felhasználók adatait Kínába. Utóbbi kapcsán azért vannak, akik szkeptikusak, és nem is kevesen.
Forrás: Depositphotos

Emeli a tétet a tinédzserek körében borzasztó népszerű közösségi oldal, a TikTok, mégpedig úgy, hogy a Facebooknak most már tényleg ideje lesz komolyan odafigyelnie a feltörekvő riválisra, ha nem akar maga mellett helyet szorítani a trónon. A kínai, virálisvideós alkalmazás ugyanis feltárta új reklámpiaci és e-kereskedelmi stratégiáját, mely a szintén most beígért, komolyabb anyagi ráfordításokkal párosulva képes lehet arra, hogy a népszerűségét nagy bevételekre váltsa.

Az USA meghódítása - lemásolt házi feladattal

Az új tervekről Blake Chandlee, a Facebook egykori reklámfőnöke, a TikTok mostani amerikai reklámstratégája beszélt a Financial Timesnak. Úgy tűnik, nem bízzák a véletlenre a sikert, és jó kínai szokás szerint elkezdik nagy erőkkel leutánozni az USA-ban már befutott vetélytársakat. Erre példa, hogy a Facebook-tulajdon WhatsApp egykori kaliforniai irodájába költöztek be, és fáradhatatlanul szipkázzák a rivális amerikai oldalak szakembereit. Chandlee legutóbbi nagy fogása a már szintén Zuckerbergékhez tartozó Instagram korábbi európai vezetője, Trevor Johnson volt.

Chandlee azt mondja, már most brandek százai, ha ugyan nem ezrei értékesítenek az appjuk segítségével, és ez a jövőben csak még jobban fel fog pörögni. Szerinte olyan a TikTok "hiperfelfutása", mint amilyen a Facebooké volt 2007 környékén, amikor felvették a social media nagykutyájához.

"Minden brand érdeklődött irántunk. Tudják, hogy ott akarnak lenni, tudják, hogy a felhasználók ott vannak, megvan a kulturális jelentőség is, és a momentum is. Csak azt nem igazán tudják, hogyan fogjanak bele."

Akcióban az ellenmásolók

A Facebook persze igyekszik kisiklatni a TikTok-gyorsvonatot, méghozzá ellen-másolással. Már két klón-appal is szerették volna kifogni a kínai alkalmazás vitorlájából a szelet, mely 15 másodperces videók végtelenül scrollozható folyamát kínálja. Az Instagram nemrég indította el Brazíliában a Reels-t, miután egy korábbi koppintás, a Lasso különösebb visszhang nélkül szép csendben kimúlt. Chandleet ezek a kísérletek nem aggasztják. Az egészet elintézi annyival, hogy az utánzás a hízelgés legőszintébb formája.

Ebből kiindulva azért a TikTok is törleszkedik, a reklámos vezető ugyanis arról is beszélt az FT-nek, hogy megpróbálnak bevezetni egy olyan megoldást, mellyel a felhasználók direktben vásárolhatnak a brandektől az appjukban, ez pedig pont olyan, mint az Instagram vásárláskönnyítő funkciója. Tehát ha valakinek megtetszik egy tiktokos videóban egy termék, akkor egyetlenegy koppintással meg is vásárolhatja majd azt.

Marhulni kell, megéri

A 75 milliárd dollár értékű kínai ByteDance techóriás tulajdonolta app két éve indult el az USA-ban. Sikere kirobbanó volt, most már havi egymilliárd aktív felhasználónál tart az Államokban. Ez a nyaktörő iramú felfutás részben annak köszönhető, hogy a TikTok aktívan költött hirdetésekre - akár olyan rivális, képes-videós appokon, mint az Instagram vagy a Snapchat. Időközben olyan sikeresek lettek, hogy most már az Instagram hirdet náluk, karöltve olyan mammutvállalatokkal, mint a Walmart, a Nike vagy az Asos.

A kínai alkalmazás azért olyan vonzó a hirdetők számára, mert tényleg mélyen elkötelezett usereket, vagyis potenciális vevőket kínál. A számok szerint az átlagos tiktokos egyetlen nekifutásra 250-300 másodpercet tölt az app birizgálásával, ami majdnem a duplája az átlagos instagramos appcsekkolási időnek, ez pedig jóval nagyobb növekedés és figyelem-megragadás táptalaja lehet.

Üröm az örömben a hirdetőknek, egyúttal kellemes mellékhatás a usereknek, hogy a TikTok csak kevésbé részletes információkat tud megosztani a felhasználóiról. Ez azért van, mert a kínai app nem egy konvencionális közösségimédia-oldal, ahol felrajzolható egy ismerősi térkép, és mindenki könnyen profilozható, hiszen nem ismerősi alapon működik, hanem egy platform, ami videókat sugároz a közönségnek.

Ez más hozzáállást kíván meg a hirdetőktől. A hagyományos, patikamérlegen kiszámolt kampányok helyett jobban ki lehet, és ki is kell használniuk ezt a házivideós, csináld magad jelleget, és be kell vállalniuk a dilizést, akár önmaguk kicsit nevetségessé tételét is, hiszen a TikTokon a bohóckodások, hashtages kihívások válnak jellemzően virálissá.

"A TikTokon a kockázatvállalást jutalmazzák... és ha kicsit mókás és bájos vagy", mondja Chandlee. Hogy segítsenek ebben, elindítottak egy olyan szolgáltatást, mely összepárosítja a - gyakran az Instagramról áttelepült - influencereket a brandekkel, akik aztán segítenek a marketingeseknek a virális tartalmak elkészítésében.

Ha jól csinálják, a siker látványos: a Guesss divatmárka mostanában lefolytatott 24 órás TikTok-kampánya 16 százalékos átkattintási rátát hozott, a kevesebb mint 4 százalékos iparági átlaggal szemben.

Sok pénz vs. sok kétely

A cég közben olyan új hirdetési technológiák kifejlesztésén munkálkodik, melyek segítségével felérhetnek a Google-Facebook iparági uralkodópáros mellé. Ezek közé tartozik a targetálás finomhangolása és a reklámvásárlási folyamat jobb automatizálása.

A dolgukat azonban megnehezíti a Kínával kapcsolatban a nyugati féltekén érzett általános bizalmatlanság. Több reklámügynökség is arról számolt be az FT-nek, hogy aggódnak a TikTok kínai gyökerei miatt mind cenzúra, mind adatbiztonsági szempontból. Kételkednek emellett abban is, hogy az app képes kellő hatékonysággal gátat szabni a káros tartalmak terjedésének, és továbbra is azt várják, hogy legyen egy eszköz, mellyel hatékonyabban tudják monitorozni a kampányaik eredményességét.

Nemrég vizsgálat is indult a TikTok ellen, mert több amerikai kongresszusi képviselő is aggodalmát fogalmazta meg afelől, hogy az app Kínába továbbítja a felhasználók adatait.

Napjainkban pedig azzal került be leginkább a hírekbe a cég, hogy cenzúrázni kezdte a kínaellenes tartalmakat. Chandlee szavaiból az jön át, hogy a nagyvállalatokat mindez hidegen hagyja. "Ezen a területen nem sokan kérdezősködtek", mondta a téma kapcsán. Igyekezett leszögezni azt is, hogy a felhasználói adatokat Kínán kívül tárolják.

Chandlee ehelyett amellett érvel, hogy a TikTok örökölt infrastruktúra helyett képes olyan rendszereket építeni, melyek még segítik is az adatbiztonságot. "Úgy gondoljuk, fel tudjuk építeni úgy a hirdetési platformunkat, hogy arra haladjon, amerre a világ tart, ne pedig arra, ahonnan jött."

(Financial Times)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG