3p
Ki más is építené fel a világ legnagyobb gyárát, mint Elon Musk és a Tesla? A hivatalosan és gigantikusnak nevezett gyár első része elkészült, és megkezdte az akkumulátorok gyártását. Miután a gyár Amerikában, ezen belül Nevadában épül, az új elnök is örül: íme, egy gyár, ami otthon üzemel.

A hatékony akkumulátorok tömeges gyártásának megindítása kritikus pont a Tesla életében, hisz ezek képezik az elektromos autók lelkét. Az akkumulátoron kívül minden rendkívül egyszerű egy ilyen autóban, így ez messze a legfontosabb rész, mind az egy töltéssel megtehető távolság, mind az ár szempontjából. Ráadásul a gyár itt nem áll meg: otthoni akkukat is készít, melyek a nappal összegyűjtött napenergiát tárolják majd, és a legkülönfélébb ipari és szolgáltatási felhasználók számára is gyártanak nagy kapacitású akkumulátorokat.

Egyedül a felét

2018-ra a gyár meg fogja duplázni a világ jelenlegi lítium-ion akkumulátor gyártását, melynek így a fele Amerikába kerül, hisz jelenleg a gyártás 88 százaléka Kínában, Japánban és Dél-Koreában zajlik. Ekkor 6500 embert foglalkoztat majd a gyár, amely a Tesla korábbi időtúllépéseivel szemben úgy tűnik, az ütemterveknek megfelelően épül és áll üzembe. Muszáj is a termelést felfuttatni 2018-ra, mert az akkor eladni tervezett 500 ezer darab Model 3-as autóhoz egyszerűen nem lenne elegendő akkumulátor.

Musk szokásához híven nem kis kockázatot vállal, hisz a mostani árakon olyan drága az akkumulátor előállítása, hogy nem lenne megfelelően profitábilis a 35 ezer dollárba kerülő Model 3, de Musk abban bízik, hogy ha teljes kapacitással megy majd a gyár, az óhatatlanul lecsökkenti a költségeket, és időközben a kereslet is eléggé felfut ahhoz, hogy a gyár teljes kapacitását ki lehessen használni.

Más elektromos autógyártók eddig nem szálltak be az akkumulátorgyártásba, hanem olyan nagy gyártóktól rendeltek, mint az LG vagy a Samsung. A Bloomberg New Energy Finance felmérése szerint a 2016-os átlagos gyártási ár egy kilowattóra kapacitásnál 200 dollár, a General Motor ezt idén 150 dollárra becsli, a Tesla 2020-ra 100 dolláros árat lát reálisnak.

Nem csak autógyár

Az autó akkumulátorok gyártása mellett a Tesla a házi és az ipari energiatárolókra is koncentrál. A cég szeptemberben szerződést írt alá a Dél-Kaliforniai Edison áramszolgáltatóval egy óriás tárolókapacitás kiépítéséről, mellyel megelőzhetők az áramkimaradások és kipótolhatók a megújuló energiaforrások által nem lefedett időszakok, mint a naperőműveknél az éjszaka. A háztartásokban használható Powerwall 2-es akkumulátorok gyártása ugyancsak beindul, várhatóan január végén.

Mindez beleillik Elon Musk terveibe, hogy a Tesla ne csak egy autógyár legyen, hanem egy nagy energiacég, amely a tiszta energia elterjesztését tűzi ki célul. Ez motiválta a SolarCity megvásárlását is, amely a legnagyobb amerikai, háztetőkre szerelhető napkollektorokat gyártó cég. Termékei ráadásul sokszor még szebbek is, mint a hagyományos tetőcserép. Emellett a Tesla és a Panasonic múlt héten szerződést írtak alá, hogy napelemgyárat létesítenek a New York államban található Buffalóban.

Elnöki elvárások

Ezzel Musk az új amerikai elnök várakozásainak is teljes mértékben megfelel, miután Trump többször hangoztatta, hogy szeretne olyan intézkedéseket hozni, amely mérsékli a gyártókapacitások Kínába vagy Mexikóba telepítését. A Tesla igazi amerikai autó-, napelem-, és akkumulátorgyártó. A Model 3 alkatrészeinek 95 százalékát belföldön állítják elő, és a cég 30 ezer alkalmazottjából 25 ezer Amerikában dolgozik. Trump fel is lelkesült: Elon Muskot felvette tanácsadói csoportjába.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Részvény, arany vagy ingatlan: mibe fektessünk válság idején?
Imre Lőrinc | 2025. október 9. 18:31
Válságról-válságra éljük az életünket, az elmúlt hat-hét évben teljesen más viszonyok alakultak ki a globális gazdaságban, mint a megelőző évtizedekben – hangzott el a lapcsoportunk által rendezett Klasszis Befektetői Klubon. A portfóliókat is ennek tudatában érdemes kialakítani: ideje lehet növelni a reáleszközök súlyát, és az sem mindig egyértelmű, hogy a kötvény lesz a nyerő befektetés.
Makro / Külgazdaság Ezt üzenték a horvátok a Molnak az Adria kőolajvezetékről
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:55
A Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalat nem eladó, ilyen lehetőséget a kormány nem fontolgat – jelentette ki Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a kabinet ülésén.
Makro / Külgazdaság Szavazzon! Ön szerint mekkora az élelmiszerek inflációja Magyarországon?
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:01
Vajon a hivatalos adatok megfelelnek az érzékelt inflációnak? Most kiderül.
Makro / Külgazdaság Kína már nem dilemmázik, kőkemény szigorításokat hoz
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:21
Ezek a ritka földfémek kulcsfontosságúak számos high-tech termék gyártásához.
Makro / Külgazdaság Ennek örülhetnek Németországban
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 11:29
Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben nőtt augusztusban júliushoz képest, amikor a behozatal csökkenése gyorsult, a kivitelé némileg lassult a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára csütörtökön fölkerült adatok alapján.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A nekünk járó uniós pénzek maximum 10-15 százalékát lehet egy kormányváltás után hazahozni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 9. 10:30
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja az október 8-ai élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 85. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Felkúsznak az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 10:15
Bár nem változnak az üzemanyagok nagykereskedelmi árai, a kutakon csütörtökön a benzin és a gázolaj is átlagban 1 forinttal kerül többe.
Makro / Külgazdaság Bizonygatják az oroszok, hogy nem okoztak fennakadást az ukrán dróntámadások
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 19:44
Az olajfinomítók csúcsra járnak.
Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG