A modernebb berendezések üzembe állítását indokolja, hogy a pénzintézetek számára egyre nagyobb jelentőséggel bír ügyfeleik elégedettségének megőrzése, ugyanakkor az erőforrásaik egyre szűkösebbek. A feladatok egy részét viszont az automaták képesek átvenni a pénztárosoktól, akik így egyéb bevételtermelő banki alaptevékenységekre koncentrálhatnak.
A technológia már adott
A kazah bank felvásárlásáról tárgyaló OTP az itthoni piacon is szétnéz. De vajon mi történik, ha felvásárolják a bankunkat? Utánajártunk >>> |
A technológia már néhány hazai bankautomata esetében is működik. A hasonló elven működő berendezésekből – azaz a csekkeket felismerő, és azok ki-, illetve befizetésére alkalmas technológiával felszerelt ATM-ekből – a Brink’s úgy Nyugat-Európában, mint az Egyesült Államokban számos egységet telepített.
Nálunk is beválna
Hasonló népszerűségnek örvendhetnének a sárga csekkek befizetését lehetővé tevő berendezések Magyarországon. Nem véletlenül: a felmérések szerint a háztartások körülbelül 90 százaléka ad fel havonta legalább egy sárga csekket, de az átlagos csekkes befizetések száma havi 4 körül mozog. Ez átlagosan 20-30 percet, esetenként még ennél is több időt vesz igénybe alkalmanként, az utazással és a sorban állással együtt.
A sárga csekkek kezelésére felkészített ATM-ek megfelelő helyeken történő elhelyezése – bevásárlóközpontok, nagy élelmiszer-áruházak, közlekedési csomópontok – az eddigi tapasztalatok szerint beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, az ügyfelek megelégedéssel használják az extra funkciókat is – mondja Kárpáti Balázs, az innovatív megoldásokban globálisan élenjáró vállalat magyar leánycégének vezetője. Magyarországon jelenleg mintegy tucatnyi ilyen berendezés üzemel.
Még mindig jellemzően készpénzcentrikusak a magyarok
A magyar háztartások több mint 85 százaléka rendelkezik legalább egy bankszámlával, és hasonló a bankkártyával rendelkezők aránya is. Ugyanakkor a magyar társadalom készpénzcentrikusságát jelzi, hogy a lakossági tranzakciók értékének alig 10 százalékában kerül sor elektronikus fizetésre, bankkártya használatára.
Tekintettel arra, hogy a magyar társadalom még mindig elsősorban a készpénzfelhasználást preferálja az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben, a berendezéseknek számos olyan funkcióval kell rendelkezniük a jövőben, ami a készpénzhasználat során igényként felmerülhet az ügyfelek részéről. Ilyen a számlák közötti utalás lehetősége, az azonnali készpénzbefizetés, vagy akár a sárga csekkek befizetésének lehetősége.
Az automaták egy része alkalmassá tehető lenne erre
A kisebb bankfiókok bezárásával párhuzamosan a pénzintézetek nem szeretnének ügyfeleket veszíteni. Ehhez biztosítani kell a kétirányú számlamozgások lehetőségét - a készpénzfelvétel mellett az azonnali befizetéseket is kezelni kell, de a számlák közötti utalások alapjait is meg kell teremtenie a pénzintézeteknek. Erre tökéletes, költséghatékony megoldás lehet egy többfunkciós terminál, amely segítségével a fenti feladatok elvégezhetők – mutat rá Kárpáti Balázs, a hazai piacon stabil pozíciókkal rendelkező Brink’s Hungaria vezérigazgatója.
Ez egyértelműen piaci lehetőséget, egy értelmezhető kényelmi pluszszolgáltatást jelenthet a pénzintézetek számára. Az ATM-flottának pedig legalább egy része rentábilisan alkalmassá tehető a sárgacsekk-fizetési lehetőség biztosítására – mutat rá Kárpáti Balázs.