Komoly áttörés előtt áll az előrefizetett (prepaid) bankkártyák piaca, sokan ugyanis meglátták ebben a megoldásban a párnaciha és a befőttesüveg versenytársát - mondta Carlo Enrico, a MasterCard 16 országot felölelő Közép-Kelet-Európa régiójának elnöke a kártyatársaságnak a témában rendezett kétnapos budapesti konferenciáján.
Innovációs zászlóshajó a régió
A fejlődés világszerte eltérő, ám régiónk sok szempontból fontos szerepet kap az innováció terén. – hangsúlyozta a szakember. Lengyelország sok szempontból kiemelkedik, hiszen ott ma is számos új kezdeményezés pilot-projektje zajlik. Kiemelkedő a régióban Izrael is, ahol jelenleg számos komoly IT-fejlesztés zajlik, míg a növekedés szempontjából a Balkán országai mutatják jelenleg a legnagyobb dinamikát. A régió abból a szempontból is érdekes lehet, hogy Lengyelországban és Magyarországon vannak már jogi szabályok az interchange-díjak belső piaci szabályozására - említette meg a MasterCard régiós vezetője.
Nem kell a készpénz itthon semÉrdekes adat, hogy a válaszadók 64 százaléka fizet szívesebben bankkártyával. Ez utóbbival kapcsolatban a MasterCard képviselői megjegyezték, hogy ez az arány nem tér el szignifikánsan Magyarországon sem, ahol pedig több szabályozási változás történt a készpénzhasználat akadálytalanabbá tétel érdekében (150 ezer forintos havi 2X pénzfelvét.)
|
A régiót a fejlesztések két területén zászlóshajónak tekinti a MasterCard. Az egyik a kártyák közötti átutalások fejlesztése, de talán még ennél is fontosabb az „érintésnélküli” (contactless) kártyák elterjedése, ahol Ausztrália után régiónk három országa, Csehország, Lengyelosrzág és Magyarország mutatja a legkomolyabb bővülést a világon. A POS-készülékek 50-60 százaléka képes ma már PayPass kártyás fogadására az érintett országokban, Magyarországon már a kártyás fizetések közel 40 százaléka az „érints és menj” elven bonyolódik.
Pre-paid jövő
A harmadik komoly fejlesztési terület a pre-paid kártyák világa, ahol mód van arra, hogy egy-egy igen jól körülhatárolható ügyfélkörnek csak számukra vonzó plasztikokat bocsássanak ki. Lengyelországban van bank, amely a fiatalok számára ad ki előre feltölthető bankkártyákat, s ugyancsak ott tört már át az utazásra használható, az adott közlekedési társasággal közös kártya. Régiószerte terjednek a fesztiválkártyák is. A kártyatársaság partnereivel dolgozik az új és új területek bevonásán, ezek közül a legtöbb sikerrel a kormányzati (szociális) kifizetések piaca vagy épp a támogatott étkezési utalványok bankkártyára vitele kecsegtet Carlo Enrico szerint.
Kézben tartott költés
Jason Field, a kártyatársaság Perpaid üzletágának üzleti vezetője szerint a MasterCard 6 országban (Belgium, Magyarország, Hollandia, Lengyelország, Spanyolország Törökország) összesen 2400 fő megkérdezésével tartott felmérése szerint az érintett országok polgárai nyitottak a feltölthető kártyákra. A válaszadók több, mint kétharmada vélekedett úgy, hogy a prepaid kártyákkal sokkal jobban kézben tarthatja költéseit. A válaszokból kiderült, hogy az emberek 77 százaléka ma is rendszeresen ellenőrzi számlaegyenlegét és 79 százalékuk pontosan tudja, mekkora a hitelkerete.
A prepaid kártyák elterjedése mellett szól, hogy a bankoknál sokkal jobban bíznak az ügyfelek saját magukban: a feltétlen bizalom a bankkal szemben csak a megkérdezettek 54 százalékára jellemző.
Biztonság és ellenőrizhetőség
A már működő pre-paid piacokon megkérdezettek 77 százaléka volt elégedett a pre-paid kártyák által nyújtott szolgáltatással: az érintettek kétharmada szerint biztonságot ad neki utazásai során, hogy előrefizetett plasztikokkal indul útnak, vagy ha az internetes vásárlásokat ilyen plasztikokkal bonyolítja. Az előrefizetett kártyákkal a válaszadók 69 százaléka szerint könnyebb beosztani a pénzt. Ugyancsak komoly előnyt tulajdonítanak a megkérdezettek annak, hogy a prepaid kártyákkal kézben tarthatják a gyermekeik költését, biztonságos eszközt adhatnak a kezükbe, amivel ráadásul elkezdhetik megtanítani a gyermeküket a pénzügyi szolgáltatások igénybevételére. Érdekes módon a kártyák ezen oldalát épp a magyar válaszadók tartották a legfontosabbnak.
Szabályozási akadály
A mintául vett országok közül egyedül hazánkban nem sikerült az áttörés: míg az áruházi ajándékkártyák mindenféle azonosítás nélkül átruházhatóak, a bankkártya alapú hazai pre-paid kártyákat a hazai pénzmosás elleni szabályozás lényegében "megöli". Nem elég ugyanis, hogy a kártyát megvásárló személyt kell azonosítani a banki szabályok szerint, de a plasztik használóját is. Ez korábban azt jelentette, hogy például egy házasságkötés esetén nászajándékként adott feltölthető kártyát csak azután lehetett hivatalosan használni, ha az azt kiváltó és a plasztikra összeget rakó ajándékozó mellett az ifjú pár valamelyik tagja is elzarándokolt egy OTP Bankfiókba és azonosította magát, mint kártyabirtokos. (Az OTP később leállt ezzel a pre-paid ajándékkártyával, viszont ma is az egyik legnagyobb előrefeltöltős plasztik-kibocsátó - pl. fesztiválkártyái révén.)
Jason Field a Privátbankár.hu kérdésére elmondta: tisztában vannak azzal, hogy az előrefeltöltős bankkártyák számára komoly akadályt jelent a szigorúbb magyar azonosítási szabályozás – épp ezért nincs jelenleg érdemi pre-paid piac hazánkban -, de – például a fiataloknak szóló kártyák esetén – ez a szigorú szabályozás megkerülhető, ha a tulajdonos szülő maga azonosítja magát. Carlo Enrico szerint nem lehet elbújni a fejlődés elől: a pre-paid kártyák globális növekedése meghaladja a 13 százalékot. Magyarországon a MasterCard a kormányzattal, a Magyar Nemzeti Bankkal, bankokkal és külső szereplőkkel is egyeztet arról, hogy megvalósuljon a hazai áttörés és az ehhez szükséges jogi szabályozás megváltozásáért is lobbiznak.