4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 22040 21700 22190 +1,57% 22040 22070 12 732 212 180 HUF 2024-11-26 16:07:09
MOL 2726 2694 2730 +0,29% 2722 2726 728 445 728 HUF 2024-11-26 16:06:18
MTELEKOM 1250 1242 1256 +0,16% 1248 1250 287 260 074 HUF 2024-11-26 16:02:13
RICHTER 10680 10510 10710 +0,28% 10680 10700 1 758 146 410 HUF 2024-11-26 16:07:40
OPUS 505 498 509 +0,80% 504 505 79 855 888 HUF 2024-11-26 16:07:39
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Tízmilliárdokkal több adót fizet az OTP, Európa megjárhatja Trumppal
Eidenpenz József | 2024. november 26. 12:41
Az európai részvénypiacokon rossz a hangulat, sokan félnek, hogy Trump vámjai végigsöpörhetnek ezen a kontinensen is. A magyar BUX viszont az OTP-nek köszönhetően emelkedik, a bank közzétette a jövő évi különadó-becslését. A forint erősebb a tegnap déli, de gyengébb az esti állapotnál. Nagyot esett a bitcoin, és vulkánt vehet bérbe, aki egy kis energiára vágyik.
Részvény / Deviza / Áru Csattanós pofonnal ébresztették fel a forintot – újra 410 fölött az euró
Privátbankár.hu | 2024. november 26. 07:35
Nem indult túl jól a nap a magyar devizának.
Részvény / Deviza / Áru Nem csal a szeme, tényleg erősödött a forint
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 18:47
Erősödött hétfőn a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Mit tehet az, aki forró krumplinak érzi már a forintot?
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 18:26
A gyenge forint miatt sokan gondolkoznak azon, hogyan védekezzenek a további értékvesztés ellen, bemutatunk erre pár példát. A kriptovaluták újabb és újabb csúcsait pedig sokan irigyen figyelik. Azok az okok, amelyek a száguldást kiváltották, továbbra is fennállnak, így még eltarthat egy darabig a bikapiac.
Részvény / Deviza / Áru Trump elhozta a jó hangulatot Budapesten is
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 18:04
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 80,22 pontos, 0,1 százalékos csökkenéssel, 79 471,58 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Fontos határ alatt a forint
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 14:56
410 alá került a forint árfolyama.
Részvény / Deviza / Áru 80 ezer pont a BUX, Trump felvidította a piacokat
Eidenpenz József | 2024. november 25. 12:53
A tőzsdék optimisták az új amerikai pénzügyminiszter-jelölt hírére, de a közel-keleti béke lehetősége is pozitív hírnek számít. A BUX először érintette a 80 ezer pontos határt, a forint viszont két éves mélyponton van. Lehet, hogy a bitcoin feltalálója suttyomban kiárusítja a készleteit?
Részvény / Deviza / Áru Elkeseredik, ha rápillant az euró árfolyamára
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 07:36
Leheletnyit erősödött hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Hideg volt, mégis megtottyadt a forint pénteken
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 18:29
A forint nem jeleskedett az euróval és a dollárral szemben, csak a svájci frankot szeppentette meg kissé.
Részvény / Deviza / Áru Csúcson a BUX és az OTP befektetőit is irigyelhetjük
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 17:50
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 322,56 pontos, 0,41 százalékos emelkedéssel történelmi csúcson, 79 551,80 ponton zárt pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG