4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24400 24100 24490 +0,54% 0 0 5 627 968 010 HUF 2025-04-17 17:09:59
MOL 2856 2854 2894 -0,49% 0 0 725 555 982 HUF 2025-04-17 17:05:09
MTELEKOM 1620 1606 1628 +0,87% 0 0 382 092 388 HUF 2025-04-17 17:06:13
RICHTER 10280 10280 10480 -0,96% 0 0 720 296 160 HUF 2025-04-17 17:11:53
OPUS 530 527 540 +0,38% 0 0 89 390 360 HUF 2025-04-17 17:08:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Meglódult a forint, érdemes lesz szombaton euróból vagy dollárból is bevásárolni
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 17:32
Mivel az ünnepnapnak számító nagypéntek miatt idehaza zárva tartott a bankközi devizapiac, alacsonyabb forgalomban ugyan, de a forint külföldön hasított.
Részvény / Deviza / Áru Tovább rontották az egyik lakossági állampapír feltételeit
Eidenpenz József | 2025. április 18. 11:19
Több új lakossági állampapírt kínálnak április 23-tól, egy részük kamatozása változatlan, csak a futamidőket hosszabbítják. A magyarok egyik kedvenc állampapírjánál azonban ismét kurtítottak a kamatprémiumon, ami mostanában nem ritkaság. Így is megveszik?
Részvény / Deviza / Áru Nagyobb kedve lesz húsvétolni, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:37
A forint erősebben áll, mint ahogyan a hetet kezdte.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP és a Telekom pezsgőzhetett a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX minimális, 44,94 pontos, 0,05 százalékos csökkenéssel 87 062,04 ponton zárta a csütörtököt. A vezető részvények közül csak az OTP és a Telekom erősödött az előző napi záráshoz képest.
Részvény / Deviza / Áru Gyengülő forintot hozott a nyuszi
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:16
Gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az euróval szemben csütörtök estére a reggeli szinthez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.  
Részvény / Deviza / Áru Bejelentést tett a BÉT egy magyar gyógyszeripari cégről
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:31
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) fölveszi a terméklistájára a Goodwill Pharma Orvos- és Gyógyszertudományi Nyrt. törzsrészvényeit jövő pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Fontos figyelmeztetés jött, egekben az arany ára
Eidenpenz József | 2025. április 17. 12:40
A részvénypiacok vegyesen teljesítettek ma, a rövid hét utolsó napján, a BUX pluszban áll, a forint kissé gyengül. Az arany viszont újabb rekordot döntött, és szépen tartja magát a bitcoin is. Nyugalomra vágynak a befektetők, jól fogynak a mikrochipek.
Részvény / Deviza / Áru Szemtelenül sokat kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:46
Nem túl acélos a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Itt a rekord, ide menekülnek a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 06:36
Nagy a bizonytalanság.
Részvény / Deviza / Áru Boldogan tér nyugovóra, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 19:12
A hazai fizetőeszköz nemcsak az uniós pénzzel, hanem a többi devizával szemben is erősödött szerda estére a reggeli jegyzéséhez képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG