4p
Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 18005 17840 18200 -1,53% 0 0 7 839 793 305 HUF 2024-05-17 17:07:11
MOL 3026 3026 3052 -0,13% 0 0 1 898 395 270 HUF 2024-05-17 17:06:54
MTELEKOM 949 931 953 -1,35% 0 0 1 540 237 008 HUF 2024-05-17 17:05:08
RICHTER 9285 9200 9485 -1,64% 0 0 2 833 958 655 HUF 2024-05-17 17:10:09
OPUS 389 381 395 -0,38% 0 0 97 506 832 HUF 2024-05-17 17:08:00
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Mosolyogni fog, ha meglátja ezt a forintárfolyamot
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 18:08
Annyira széles persze nem lesz az a mosoly, de legalább izmosodott a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Fordulat történt a forintnál? Warren Buffet bevásárolt
Eidenpenz József | 2024. május 17. 12:17
A tőzsdék enyhén lefelé tartanak, a BUX kissé jobban esik, a forint is gyengül, kérdés, miért és meddig. Elmarad a Telekom-aukció, ami elég nagy áresést okozott. A Walmart miatt szárnyalt a Dow, Warren Buffet bevásárolt Chubb-ból. Megváltozhatott az arany és a bitcoin szerepe az utóbbi időben, hamis kriptókat álcáznak Binance-terméknek.
Részvény / Deviza / Áru Az euróra rá se ismer, ha ránéz az árfolyamra!
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 07:10
A forint árfolyama gyengült péntek reggelre.
Részvény / Deviza / Áru Szívhatja a fogát, ha várt a pénzváltással
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 18:24
Vegyesen alakult csütörtökön a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Megvillantotta a foga fehérjét a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 17:56
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 180,81 pontos, 0,26 százalékos emelkedéssel, 68 854,65 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Kilőtt a Telekom és az Opus, trendforduló a magyar kötvényalapoknál?
Eidenpenz József | 2024. május 16. 12:30
Az európai tőzsdéken nem jó a hangulat, amit néhány rosszul sikerült gyorsjelentéssel magyaráznak. A forint tartja erejét, közeleg az OTP-osztalék napja, jelentett a Telekom és a Waberer’s. A kötvényalapokból ezúttal áramlik ki a tőke, megugrott a bitcoin.
Részvény / Deviza / Áru A gyógyszergyár húzta volna a pesti tőzsdét
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 18:36
Enyhe csökkenéssel zárt szerdán a Budapesti Értéktőzsde, a vezető részvények vegyesen teljesítettek.
Részvény / Deviza / Áru A merénylet árnyékában ennyit kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 18:21
Erősödött a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Forró háború, hidegháború, proxy-háború, vámháború, tech-háború, mi lesz ebből?
Eidenpenz József | 2024. május 15. 16:21
Konfliktusokat látunk, amerre a szem ellát, hová vezetnek ezek? Az átalakuló világrendnek kik lehetnek a nyertesei? Mekkora a mesterséges intelligencia jelentősége? Hogyan függnek össze a geopolitikai változások a mesterséges intelligenciával? Ezeket a kérdéseket elemezték az Amundi háttérbeszélgetésén.
Részvény / Deviza / Áru Meghökkentő határt lépett át az OTP célárfolyama, történelmi csúcson egy fém ára
Eidenpenz József | 2024. május 15. 12:19
A részvénypiacok óvatosan optimisták, mielőtt kiemelkedő fontosságú adat érkezik ma az USA-ból. Jókora céláremelés érkezett az OTP-re, újabb határt törve át. Jelentett a Graphisoft Park, újra mémrészvény-mánia van, sohasem került még ennyibe egy mindannyiunk számára fontos fém ára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG