Többet tud
Pár napon belül hivatalosan is bemutatják a Model 3 névre keresztelt járművet, melyet kezdetben 35 ezer dollárért fognak adni. Ez ugyan még mindig nem népautó, hisz alig kevesebb, mint 10 millió forint, de ennyiért a világban azért már egész sokan vesznek autót. Mondhatni ez a luxuskategória alsó sávja, talán az A4-es Audihoz illetve a BMW 3-as sorozatához lehet hasonlítani.
Mérete nagyjából meg is egyezik az A4-essel, idézi a Bloomberg Elon Musk vezérigazgatót. A hely viszont több benne, mivel egyrészt a hátsó ülések előtti padló részen nincs a középső kiemelkedés, másrészt az elektromos autó motorja egész kicsi és nincs kuplung, sebességváltó, vízhűtés stb., így a motortérben is kialakítottak egy csomagtartót. A cég azt ígéri, hogy az autó legalább 300 km-t megtesz majd egy töltéssel, ez azért már valami.
Hosszú garancia
Ami még igen lényeges: a cég 8 éves garanciát ad az akkumulátorra, ami az elektromos autó lelke, és árának ma még nagyjából harmadát képviseli. Emellett ugyanekkora garancia lesz a motorra is. Hogy milyen lesz a vezetési élmény és az össz-tapasztalat, ami alapján egy autó népszerűvé válik, az természetesen csak akkor derül ki, ha már tömegesen forgalomba került a típus. A korábbi Teslákkal mindenesetre igen elégedettek a tulajdonosaik.
Lassan felfutó gyártás
A Model 3-hoz egyelőre nem is lesz egyszerű hozzájutni, kezdetben olyasmi lesz, mint amikor a Kádár-rendszerben új Ladát akartunk venni: le kell előlegezni, és hosszasan várni. Nem mintha most hiánygazdaság lenne, de egy típus tömeggyártásának beindítása, főleg egy olyan gyártónál, aki eddig csak kis sorozatokat készített, nem olyan egyszerű. A kezdeti tapasztalatok alapján fogják a szükséges módosításokat végrehajtani, és a nagyobb kapacitású gyár csak jövőre fut fel, Európában és Kínában pedig 2018-ban indulnának a gyárak.
Várni rá, mint régen a Ladára
Most még nem is adhatja le akárki a rendelést: egyelőre a Tesla dolgozói tehetik meg. Március 31-én fél 9-től (kaliforniai idő szerint) viszont bárki megteheti online, 1000 dollár befizetésével. A kielégítési sorrendben viszont először a korábbi Tesla tulajdonosok lesznek elöl, utána jönnek azok, akik minél több külön felszerelést kérnek az autóhoz, utána mindenki más a jelentkezés sorrendjében. Biztos lesz egy kis tülekedés csütörtökön, utána jöhet az esetleges többéves várakozás, mint egykor a Ladáknál, Trabantoknál. Igaz, hogy bármikor vissza lehet lépni, ha valaki megunta a várakozást, és vissza is adják a foglalót.
Ha sokan járulnak a kasszához, az igen jót tehet a cég hírnevének. Több 10, esetleg 100 ezer foglalás (tegyük fel, hogy nem élnek a kamu foglalás eszközével) azt az üzenetet hordozná a befektetők felé, hogy lesz igény a Tesla egyre olcsóbb és tökéletesebb típusaira, és egy nap majd tényleg több millió autót fog eladni évente. Talán ezért is rángatták meg úgy a cég részvényét az év eleji összeomlás után.