A hazai kis- és középvállalkozások mintegy fele használ valamilyen számlázó programot, kérdés azonban, hogy ezek a szoftverek megfelelnek-e a NAV online adatszolgáltatási kötelezettségének, illetve mi lesz azokkal a vállalkozásokkal, amik eddig számlatömböt használtak. A GDPR bevezetése épp elég fejtörést okozott a cégeknek, most azonban új kihívásokkal kell szembenézniük: július 1-től a 100.000 Ft feletti áthárított ÁFA tartalmú számlákat online továbbítani kell a NAV számára.
Az eNet idei kutatása a vállalkozások fele a mai napig kizárólag kézi számlatömböt használ. Erre továbbra is van lehetőség, de ezekre a vállalkozásokra a bejelentési kötelezettség további adminisztratív terheket ró. Ugyanez vonatkozik azokra is, akik ugyan használnak számlázóprogramot, de a szolgáltatójuk nem tudott, vagy nem akart felkészülni a kötelező online adatszolgáltatásra. Mindkét csoport számára lehetőség, hogy a NAV honlapján regisztrálja ezeket a számlákat, majd interneten továbbítsa őket a NAV-nak.
Az online számlázás előnyeiről, buktatóiról Stygár Lászlóval, a Számlázz.hu szolgáltatásfejlesztési vezetőjével készült összefoglaló cikkünket itt találja. |
A kézi megoldások helyett azonban érdemes megfontolni a NAV követelményeinek megfelelő, online adatszolgáltatást is nyújtó számlázók használatát. A szolgáltatások skálája meglehetősen széles: vannak olyan szolgáltatók, akik csak egy-két cég számlázását kezelik, mások tízezres nagyságrendű ügyfélszámot tudhatnak magukénak.
Számlázz.hu
A számlázók egyik legmeghatározóbb szereplője a Számlázz.hu amely már 13 éve van jelen a piacon. Szolgáltatása a kezdetektől online működött, ma már 77.000-nél is több felhasználó veszi igénybe a szolgáltatást, és 36 millió számlát állítottak ki rajta keresztül. Elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak nyújt professzionális szolgáltatást, legkisebb csomagja ingyenesen is elérhető. A számlázási funkció köré egy sor olyan pénzügyi technológiai megoldást építettek, ami a vállalkozások számára komplex számlázási automatizmusokat biztosít. A webáruházak számára az automatikus számlagenerálás és az autokassza funkció lehet a leginkább vonzó.
A számlázási fiók és a bankszámla összekapcsolása egyelőre csak MagNet Bank bankszámlákkal lehetséges, a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a kimenő számlák és a bankba beérkező jóváírások automatikusan szinkronizálódjanak. A Számlázz.hu-n belül lehetőség van arra is, hogy az ügyfelek egymás között hálózatot alkotva (ez az ún. számlaverzum) a számlákat befogadják és egy gombnyomással ki is egyenlítsék.
Billingo
A Billingo négy éve van jelen a hazai piacon, mintegy 20 ezer ügyfele van, főként KKV-k, fiatalos, lendületes vállalkozások, startupok. A szolgáltatás a kezdetektől a számlázási megoldásokra jött létre, technológiai fejlesztő cég áll mögötte. Stabil funkcionalitással rendelkezik, a szolgáltatás havi nettó 250 000 Ft árbevételig vagy 20 kiállított számláig ingyenes.
A szolgáltatás sok kényelmi funkciót is tartogat: a Billingo a legnépszerűbb könyvelőprogramokkal kompatibilis, egyszerűen át lehet adni adatokat a megoldások között. A webáruházak tulajdonosai pedig össze tudják kötni a számlázót a saját rendszerükkel, így automatizálható a számlázás.
BIZXPERT
A BIZXPERT a közel 30 éve a piacon lévő Kulcs-Soft szolgáltatása. A cég fő tevékenységét tekintve telepített főkönyvi, bérszámfejtő és számlázási szoftvereket forgalmaz, mely utóbbiakban lehetővé teszi a NAV felé való online adatszolgáltatást is. Az ingyenes, online számlázó telefonos applikáció formájában is letölthető, de webes felületen is használható.
A telefonos applikáció kifejezetten a mikrovállalkozásoknak készült, akik ezen keresztül néhány kattintással, a mobiltelefonjukon tudják kiállítani a számlát. A szolgáltatással kiállítható hagyományos és elektronikus számla egyaránt, korlátlan mennyiségben. A szolgáltatás a 2018. márciusi indulása óta már közel 7000 ügyfelet szerzett.
Billzone
A Billzone nagy tapasztalattal bír az online számlázás világában, 2010-ben elsőként nyújtottak úgy elektronikus számlakiállítási lehetőséget, hogy az ügyfélnek nem kellett elektronikus aláírást vásárolnia. Robosztus, megbízható program, ami az ingyenes csomagban az alap számlázási szolgáltatásokat nyújtja, de fizetős csomagjaiban elérhető az automatikus számlagenerálás, könyvelői adatexport, különböző pénzügyi statisztikák. Jelenleg is több ezer ügyfél számlaforgalmát támogatják.
eBIZ
Az eBIZ - Digitális Pénzügyi Asszisztens szolgáltatás 2017 március óta van jelen a piacon. Főként mikro-, kis- és középvállalkozások számára nyújt lehetőséget, ugyanakkor a vállalkozói netbanki integrációnak köszönhetően lényegesen többet tud egy online számlázóhoz képest.
A vállalkozások így transzparens pénzügyi helyzetképet kapnak saját működésükről: látják a bankszámla egyenlegüket, elérhetik a vállalkozások mindennapjaiban legfontosabb banki szolgáltatásokat, követhetik a kimenő és bejövő számláik fizetettségi státuszát, továbbá azonnal tudják fizetni bejövő számláikat is. A szolgáltatás mögött az OTP csoport áll, a szolgáltatáshoz azonban nem kell OTP banki kapcsolat.
Új világ kezdődik a számlázásban - biztosan lesz, aki elvérzik Július 1-jétől a legalább 100 ezer forintot elérő áfa-összeget tartalmazó számlákról adatot kell szolgáltatni a NAV felé. Ez a piacon meglévő számlázóprogram-szolgáltatók malmára hajthatja a vizet, de a programok kötelező online bekötése az adóhivatalhoz biztosan sok cégnek jelent majd megugorhatatlan akadályt. Az pedig tovább bonyolítja a képet, hogy az állam is indít egy saját, ingyenes számlázóprogramot - erről azonban egyelőre keveset lehet tudni. Részletek >>> |