4p
Az új megrendelésektől függ az Airbus A380-as sorsa.
Airbus A380

Az Airbus leállítja a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as gyártását, ha nem sikerül új megrendeléseket begyűjteni - mondta John Leahy, a toulouse-i gyártó kereskedelmi vezetője.

A tervek már megvannak

Az Airbus éves értékesítési és átadási statisztikájáról tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva John Leahy azt mondta, az Emirates kezében van az A380-as sorsa, ha a dubaji székhelyű cég nem rendel újakat, akkor le kell állítaniuk a gyártást. A leállításra vonatkozó tervek már elkészültek.

November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le tavaly november végéig. A mindössze tíz éve gyártásban lévő, 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi.

Emmanuel Macron francia elnök nemrég jelentette be, 184 Airbus A320-ast vesznek Kínában, de a franciák szeretnék, hogy még A350-es és A380-as óriásgépek megvétele is felmerüljön.

Az Airbus legutóbb a japán All Nippon Airways-nek adott el három A380-ast 2016 januárjában. Ezeket még a szintén japán Skymark diszkont légitársaság rendelte meg, de a cég csődbe ment, és az ANA vette át a rendelésállományt. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak.

Nem kell több gép az Emiratesnek

Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően nem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek már most is a legnagyobb üzemeltetője a világon: a századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 érkezése várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést.

Airbus 380. Forrás: airbus.com

Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták: az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet az óriásgépből, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, speciális repülőtéri infrastruktúrát igényel, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, de kevesebb utast szállítani képes versenytársainál. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas szállítására képes.

Megreformálnák a repülést – emiatt veszíthetik el a munkájukat a pilóták >>>

A gépről számokban

Az első A380-ast tíz évvel ezelőtt a Singapore Airlines vette át és helyezte üzembe, ezt a gépet júniusban a szingapúri légitársaság visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, a gépet jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül az Airbus részvényes országainak fő légitársaságai, a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt a gépből.

A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as, és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat NIS2: fontos rendelet jelent meg a kiberbiztonsági auditról
Privátbankár.hu | 2025. február 1. 12:10
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) tájékoztatása szerint sikerrel zárultak a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával több körben folytatott szakmai egyeztetések a kiberbiztonsági audit lefolytatásának rendjéről, valamint az eljárás maximalizált díjáról, melynek eredményeként kihirdetésre került a vonatkozó SZTFH rendelet. Emellett az SZTFH kiberbiztonsági felügyeleti díjról szóló rendelete is megjelent a Magyar Közlönyben.
Vállalat Bezárja romániai gyárát egy amerikai autóipari cég
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 13:46
Ezt az economica.net adta hírül a Prahova megyei munkaügyi felügyelőség (AJOFM) tájékoztatása alapján.
Vállalat Olyan mély gödörben lehet a BYD, hogy még Szijjártó Péter sem lát le az aljáig
Litván Dániel | 2025. január 30. 18:51
A magyar költségvetésben is jelentős tétel lenne a kínai óriáscég rejtett adóssága. A háttérben egy furcsa gyakorlat húzódik meg, a legnagyobb gond pedig az átláthatatlanság.
Vállalat Orbán Viktor testvére céget vásárolt a család nőgyógyászától
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 16:41
Orbán Áron, a miniszterelnök öccse már nemcsak vezérigazgatója, hanem egyedüli tulajdonosa is a nemzetközi fegyverkereskedő cégnek, fegyverboltja viszont végleg bezárt Dunakeszin.
Vállalat Akkora slamasztikában van a Deutsche Bank, hogy már a 2025-ös évre is máshogy terveznek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:26
Megjöttek a friss eredmények a globális befektetési banktól, nem szép a kép.
Vállalat Kaszált a Microsoft
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 10:36
Meglepte az elemzőket a cég eredménye.
Vállalat Most aztán lendítgetheti a karját Elon Musk, nagyon megütötte az árverseny a Teslát
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:59
71 százalékkal csökkent az adózott eredmény, az energiaüzlet megy, az autóipari részleget viszont súlyosan érintették az árcsökkentések.
Vállalat Bekeményített a Paksi Atomerőmű – eredménytelen lett a közbeszerzés
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 10:04
1,2 milliárd forintos foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásra írt ki pályázatot a Paksi Atomerőmű dolgozói számára, de még a jónevű cégeknek sem sikerült elnyerniük a megbízást.
Vállalat A Boeing szinte zuhant a tavalyi évben
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 16:21
A 2020-as 12 milliárd dolláros rekordveszteséget megközelítő, 11,83 milliárd dolláros veszteséggel zárta 2024-et a Boeing amerikai repülőgépgyártó vállalat kedden publikált jelentése alapján.
Vállalat Megvan az év első jelzáloglevél-kibocsátása
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 15:15
Élénk kereslet mellett zajlott az év első jelzáloglevél-kibocsátása kedden, az MBH Jelzálogbank eredetileg 6 milliárd forint értékben meghirdetett aukcióján csaknem 9,83 milliárd forintos igény mutatkozott a befektetők részéről, amelyből a hitelintézet végül mintegy 8,75 milliárd forintot fogadott el.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG