6p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A haveri cégeket úgy hozták helyzetbe, hogy széles hozzáférést adtak nekik a felhasználói adatokhoz, a riválisokat úgy büntették, hogy megvonták tőlük azt. Egy sor frissen nyilvánosságra hozott, belsős dokumentum árulkodik a közösségimédia-óriás növekedési taktikájáról.
(Pixabay)

A Facebook a felhasználók adataival kedvezett a baráti cégeknek, a riválisokat pedig ugyanezen adatok felhasználásával büntette, írja a New York Times azon e-mailek és egyéb dokumentumok alapján, melyeket az online dezinformációt vizsgáló brit parlamenti bizottság hozott nyilvánosságra szerdán.

A szövegek a közösségimédia-óriás nagyjából 2012-2015 közötti taktikáiba adnak betekintést - ez volt a nagy Facebook-robbanás időszaka. Az e-mailek bizonyítják, ami egyből feltételezhető, hogy mind a Mark Zuckerberg vezérigazgató, mind Sheryl Sandberg vezérigazgató-helyettes szorosan benne volt a válallat döntéseiben, melyeket a felhasználói adatok kezelése kapcsán hozott meg. A levelek nem meglepő módon azt is mutatják, hogy a cég a felhasználók adatait tekintette a legfontosabb forrásnak, mellyel rendelkezhetnek, éppen ezért mindent megtettek annak érdekében, hogy a lehető legjobban a szájthoz kössék a regisztráltakat.

A felhasználói adatokkal való üzletelés kétirányú volt. Egy 2012-es e-mailben Zuckerberg arról ír, hogy a Facebook csak akkor jöhet ki jól abból, hogy a külsős appfejlesztőknek kiadják a user-adatokat, ha cserébe a fejlesztők is megadják a szájtnak a saját felhasználóik adatait, így növelve a Facebook értékét.

Újabb pr-fiaskó

A Facebook megpróbálta megakadályozni a dokumentumok közzétételét, de a brit digitális, kulturális, média és sportbizottság elnökének, Damian Collinsnak a vizsgálat keretében a hatáskörében állt a szövegek beszerzése és nyilvánosságra hozatala. A dokumentumok az USA-ban továbbra sem nyilvánosak, mert ott egy alkalmazásfejlesztővel folytatott, még folyamatban lévő bírósági eljárás anyagai.

A Facebook közleménye szerint a szövegeket úgy válogatták ki, hogy azok "megszégyenítőek és félrevezetőek" legyenek egy "alaptalan" perben. A vállalat azt mondja, mint minden cég, náluk is megvan a belső kommunikáció arról, hogyan lehetne fenntarthatóbb üzleti modellt építeni a platformjuknak, de a tények világosak, miszerint sohasem kereskedtek az emberek adataival.

Zuckerberg saját bejegyzésben reagált az ügyre, melyben arról ír, hogy bizonyos alkalmazások hozzáférhetőségét valóban korlátozták, és más változtatásokat is eszközöltek, hogy megelőzzék az adatokkal való visszaélést a felületükön. Mint írja, megérti a felháborodást, de ezek a változtatások szükségesek voltak a közösségük megvédéséhez, és el is érték a céljukat.

Az USA-ban az e-mailek nyomán egyes hatósági képviselők most megkérdőjelezik, Zuckerberg igazat mondott-e az áprilisi meghallgatásain, melyeken azt állította, a Facebook sohasem adott el felhasználói adatokat.

A személyes szféra puszta alkualap

Az e-mailek által felölet időszakban a Facebook azon dolgozott, hogy elszakadjon az asztali gépektől, és beköltözzön az emberek okostelefonjaiba is. A cég ebben az időben kezdte el firtatni, hogyan kérhetne kompenzációt az adatok megosztásáért a partnereitől.

A baráti cégek számára, mint az Airbnb, a Lyft és a Netflix, speciális, "fehérlistás" megállapodásokat állítottak össze, melyek értelmében ők hozzáférhettek olyan adatokhoz, melyekhez más, riválisnak tekintett vállalatok nem. A Twittert például úgy büntették, amikor az bemutatta az azóta már bezárt Vine videós alkalmazást, hogy annak 2013-mas élesítésekor megszüntették a cég hozzáférését a facebookos barátok adataihoz. A Vine társalapítója most azt twittelte ki, úgy emlékszik erre a napra, mitha tegnap lett volna.

Az e-mailekből kiolvasható, hogy a Facebook a személyi adatok biztonságát csak egy akadálynak tekintette a növekedés és az engagement-fokozás útján. Egy 2015-ös levélváltásban az alkalmazottak arról vitáztak, hogyan lehetne elkerülni a potenciális közösségi felháborodást, ami akkor törne ki, ha kiderülne, hogy egy androidos frissítésük nyomon követi a készülékről indított telefonhívásokat. "Ez pr-szempontból elég rizikós dolog, de úgy tűnik, a növekedési csapat előre lendül, és megcsinálja." - áll egy alkalmazotti levélben.

A kérdéses időszakban a Facebook épp átváltott az úgynevezett 3.0-ás Platformra, mely nagyobb kontrollt biztosított nekik a felhasználói adatok felett. A cég az adatbiztonság növelésével magyarázta a fejlesztést, de a levelek alapján inkább úgy tekintettek rá, mint eszközre, mellyel hatékonyabban alkudozhatnak az adatokkal való üzletelés során. "Ha nem szűkítjük a terjesztését vagy a hozzáférést azokhoz a barátokhoz, akik használják az appot, akkor nem hiszem, hogy rá tudnánk venni a fejlesztőket arra, hogy a hirdetési felületek felajánlásán túl fizessenek nekünk" - írta Zuckerberg 2012-ben. A cégvezér azon is gondolkodott, hogy harmadik feleknek csak korlátozott mennyiségű adatot kellene odaadni ingyen, és bizonyos szint felett már felhasználónként 10 centet kellene elkérni tőlük. Arról is ment a vita, hogy megvonják-e a userekhez való hozzáférést azoktól a fejlesztőktől, akik nem hoznak az oldalukra hirdetéseket, de a Facebook ezt az ötletet későbbi állítása szerint elvetette.

Szimatolás a vetélytársak háza táján

A Facebook egy alkalmazás segítségével információt gyűjtött a versenytársairól is. 2013-ban felvásárolták az izraeli Onavo adatelemző céget, melynek Onavo Protect nevű appja abban segített a felhasználóknak, hogy megvédje a böngészési adataikat. Ez az alkalmazás azonban egyúttal adatokat is gyűjtött arról, hogy mely más appokat használtak még a userek a leggyakrabban, és ezeket az adatokat aztán továbbították a Facebooknak. A megfigyelt cégek között nemcsak a már bejáratott riválisok voltak ott, de kezdő, feltörekvőben lévők is, például a WhatsApp. A WhatsApp 2013-ban óriási lendületet vett, az Onavo adatai szerint napi 8,2 milliárd üzenet továbbítására használták, míg a Facebook Messengert csak napi 3,5 milliárdéra. Tíz hónappal később a Facebook bejelentette, hogy felvásárolja a WhatsAppot.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 13 752 autó, másfél milliárd eurós nyereség – melyik márkáról beszélünk?
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 09:14
Szép eredményeket ért el az olasz márka tavaly, de idén még jobbra számítanak.
Vállalat A norvég kormánynak is elege van a „mérgező” Temuból
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:07
Norvégia szigorítást sürget a cég ellen az Európai Gazdasági Térségben, miután rendkívül mérgező termékeket találtak a kínai online kereskedelmi platformon.
Vállalat Vett egy mély levegőt a német multi
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 09:56
Az előzetes adatok szerint a Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója, 90,5 milliárd euró árbevételt ért el 2024-ben, ami 1 százalékos éves csökkenést, árfolyamhatások nélkül az előző évivel nagyjából azonos szintet képvisel. Az árbevétel-arányos üzemi eredmény 3,5 százalék volt.
Vállalat Besokallt a Porsche: elvenné a kormányt vezetőitől
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 13:19
A német autógyártó tárgyalásokat kezdett a pénzügyi igazgató és az értékesítési vezető szerződésének megszüntetéséről.
Vállalat A Volkswagen nekiugrik az ázsiai óriásnak, alkatrészekre szedte
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 09:51
A német autógyár pert indított az indiai hatóságok ellen egy „lehetetlenül magas” 1,4 milliárd dollár adókövetelés érvénytelenítésére.
Vállalat NIS2: fontos rendelet jelent meg a kiberbiztonsági auditról
Privátbankár.hu | 2025. február 1. 12:10
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) tájékoztatása szerint sikerrel zárultak a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával több körben folytatott szakmai egyeztetések a kiberbiztonsági audit lefolytatásának rendjéről, valamint az eljárás maximalizált díjáról, melynek eredményeként kihirdetésre került a vonatkozó SZTFH rendelet. Emellett az SZTFH kiberbiztonsági felügyeleti díjról szóló rendelete is megjelent a Magyar Közlönyben.
Vállalat Bezárja romániai gyárát egy amerikai autóipari cég
Privátbankár.hu | 2025. január 31. 13:46
Ezt az economica.net adta hírül a Prahova megyei munkaügyi felügyelőség (AJOFM) tájékoztatása alapján.
Vállalat Olyan mély gödörben lehet a BYD, hogy még Szijjártó Péter sem lát le az aljáig
Litván Dániel | 2025. január 30. 18:51
A magyar költségvetésben is jelentős tétel lenne a kínai óriáscég rejtett adóssága. A háttérben egy furcsa gyakorlat húzódik meg, a legnagyobb gond pedig az átláthatatlanság.
Vállalat Orbán Viktor testvére céget vásárolt a család nőgyógyászától
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 16:41
Orbán Áron, a miniszterelnök öccse már nemcsak vezérigazgatója, hanem egyedüli tulajdonosa is a nemzetközi fegyverkereskedő cégnek, fegyverboltja viszont végleg bezárt Dunakeszin.
Vállalat Akkora slamasztikában van a Deutsche Bank, hogy már a 2025-ös évre is máshogy terveznek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:26
Megjöttek a friss eredmények a globális befektetési banktól, nem szép a kép.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG