Hirdetés
Hirdetés

Csúcstechnológiás okosgyár épül Magyarországon

Várkonyi Tamás, 2018. szeptember 18., 14:54

A Continental elkezdte debreceni csúcstechnológiás gyárának megépítését. A mintegy 100 millió eurós projektről még februárban döntöttek. Az üzem két év múlva már meg is kezdheti működését, ezzel több száz új munkahelyet teremtve a régióban. A beruházással együtt átfogó fejlesztések indulnak, amivel a város az ország autóipari központjává válhat a közeljövőben.

FOTÓ: Bocskay Zsolt
FOTÓ: Bocskay Zsolt

Hétfőn a Continental letette debreceni elektronikai okos gyárának alapkövét, ezt követően a gyartás 2020 harmadik negyedévében indulhat el. A világ egyik vezető technológiai vállalata mintegy 100 millió eurós beruházásával csaknem 450 munkahelyet teremt debreceni Déli Ipari Park területén. A csúcstechnológiás okos gyár megfelel az energiahatékony zöld beruházások által támasztott igényeknek, amely a cég immár hetedik gyártóegysége lesz Magyarországon -hangzott el az alapkőletételnél.

Kezdetben a  Continental Transmission és Sensors&Actuators üzletágának termékeit állítják elő a telephelyen, melynek alapterülete 7 ezer négyzetméter lesz, de a mintegy 12 ezer négyzetméteres telken érdemben bővíthetők a gyár kapacitásai. Az okos gyár (smart factory) ráadásul automatizációval és kobotikával optimalizálja a gyártást és a költségeket.

Hirdetés

Nem csak egyetemistákat keresnek

A debreceni Continental vezetője kifejtette, az új gyártóegységnek alapvetően a gépjárművek erőátviteli rendszerek fejlesztése a célja. Ezek (pl: tengelykapcsoló, sebességváltó, kardánmű, féltengelyek, stb.) szerepe a forgómozgás továbbítása a motor főtengelyétől a meghajtó kerekekhez. Elsődlegesen az európai piacnak gyártunk, de hosszabb távon globális exportra törekszünk – mondta Lukas Juranek a Privátbankár.hu.

9 új jóslat – a férfiak munkáját jobban fenyegetik a robotok?Az automatizálás, digitalizáció vagy számítógépesítés, a mesterséges intelligencia teljesen átalakíthatja életünket, sokasodnak az ezzel kapcsolatos meghökkentőbbnél meghökkentőbb hírek. Ezekből gyűjtöttünk egy csokorral, kihagyva a sokat ismételt, jól ismert folyamatokat, mint az elektromos autók lassú, de folyamatos terjedése, a virtuális valóság finomodása vagy az “internet of things” világa. Tovább a cikkhez >>>

A beruházás a munkaerő-piacra is hatással lesz, ebben az évben 40 új munkatársat kíván felvenni a cég, a következő években pedig még több mint 400-at – mondta. Hozzátette: egyetemi végzettséggel rendelkező gépészmérnököket és mechatronikai mérnököket keresünk, de szakmunkásokat is szeretnének alkalmazni, így lényegében minden végzettségi szinthez keresnek munkatársakat.

A területi vezető szerint ezzel a technológiai és innovációs folyamatok hozzájárulnak Debrecen gazdaságához a kifejlesztett technológiák pedig a városban is megjelennek, de a gyár megjelenése a nemzetközi kapcsolatokat is erősíti.

Mitől okos az okos gyár?

Az okostechnológiák elterjedésével és az ipar 4.0 előrenyomulásával előtérbe került az okos gyár fogalma: ez alapvetően egy olyan környezetet ír le, ahol az eszközök és az automatizált rendszerek emberi beavatkozás nélkül is képesek fejleszteni magukat teljesítményük és költséghatékonyságuk fokozása érdekében. Ennek eleme például az okosvilágítás, vagyis a lámpák csak abban a teremben égnek, ahol emberek tartózkodnak, de folyamatosan számon tartja azt is, hányan mennek végig a folyosókon. Az integrált BMS (Business Management System – épületirányító rendszer) optimalizálja a gépészeti, biztonsági, tűzvédelmi és világító rendszereket.

A működésben továbbá olyan technológiák is segítenek, mint a kobotika (cooperative robot), amely nem az embereket helyettesítő, hanem nekik segítő funkciót töltenek be. A szenzorok, radarok, valamint a mestersges intelligencia segítségével ezek a gépek már önmaguktól tájékozódnak és fejlesztik magukat.

Balról: Dr. Hans-Jürgen Braun, Magyar Levente, Papp László, Lukas Juranek és Stephan Rebhan
FOTÓ: Bocskay Zsolt
Balról: Dr. Hans-Jürgen Braun, Magyar Levente, Papp László, Lukas Juranek és Stephan Rebhan FOTÓ: Bocskay Zsolt

Debrecen autóipara és reptere is megújul

Stephan Rebhan, a Continental Business Unit Transmission Powertrain divízió elnökhelyettese a Privátbankár.hu kérdésére elmondta: az új gyáregység specializálódik, így főként automata váltók gyártása, valamint szenzorok és aktuátorok üzleti egysége kerül középpontba – ezek olyan jelentős innovációkat is magukba foglalnak, amiket a világon először Debrecenben hoznak majd létre. A gyártáshoz ipari-, villamos és gépészmérnököket, mérnököket, szoftvertechnikusokat, és robotikával foglalkozó szakembereket alkalmaznak majd elsősorban.

Kiderült, hány robot dolgozik Magyarországon

Az uniós és a régiós átlag alatti a robotok összlétszáma Magyarországon, de a jelenleg munkaerőhiány mellett ez biztos nem lesz így sokáig. Tovább >>>

Magyar Levente parlamenti államtitkár elmondta: egy átfogó város- és térségfejlesztési programmal társul a Continental megjelenése – a város autóipari központ lesz hamarosan, a kormány azt szeretné, hogy közép- vagy rövidtávon az ország második fővárosává váljon. A Debreceni nemzetközi repülőtérnek az egész térség legfejlettebb és legnagyobb forgalmú repterévé kell válnia, ezért lesznek majd még további fejlesztések, a földön és a levegőben is összekötik majd Debrecent olyan városokkal, mint például Nagyvárad – tette hozzá. A kormány a projekthez mintegy 10 milliárd forinttal járult hozzá, ami a beruházás költségeinek mintegy harmadát teszi ki, valamint támogatja a helyi képzések célirányos fejlesztését.

Mi lenne a magyar gazdasággal ezek a cégek nélkül?

Az elektronikai ipar után az alkatrészgyártás a magyar gazdaság második legjelentősebb ágazata, a szerepe folyamatosan növekszik az újabb és újabb beruházások révén. 2017-ben a KSH statisztikái szerint a járműipar 8083 milliárd forint értéket állított elő, ami közel 200 milliárddal haladja meg az egy évvel korábbi értéket. Nem beszélve arról, hogy Magyarország teljes exportjának 20 százalékát teszik ki - További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mol-INA-ügy: ezért nem körözik már Hernádi Zsoltot

Mol-INA-ügy: ezért nem körözik már Hernádi Zsoltot

10 millió dollárt fizetett lobbizásra Horvátország, hogy kedvezőbb döntés szülessen a perekben. Az Interpol csak úgy körözte volna tovább Hernádit, ha a horvátok előre fizetik a perköltségeket arra az esetre, ha a Mol-elnök perel.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX37185.93-0.8%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?