5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentősen lelassítja a Daimler a Bács-Kiskun megyei egységének bővítését. A hazai vállalat aktuális céges beszámolója ezt a lépést biztosan nem indokolja: a számok hullámzó, de végső soron eredményes üzleti évről árulkodnak.
Varga Mihály pénzügyminiszter a kecskeméti Mercedes-gyárban, egy korábbi felvételen. (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

Átmenetileg felfüggesztik a kecskeméti Mercedes-gyár bővítését, írta meg az Index. Bár az üzem kommunikációs igazgatója azt nyilatkozta a lapnak, hogy a projekt később folytatódni fog, és az új gyár már jövőre termelni kezd, a korábbi fejlesztési terveket felülvizsgálják, és lehetséges, hogy az ígért full-flex gyár helyett - itt rugalmasan, egyazon gyártósoron rakták volna össze a cég összes modelljét - valami más koncepció valósul meg.

Az Index latolgatása szerint a fejlesztés lefékezése hátterében az elektromos autók felfutása miatt érkező új kihívások állhatnak. Az valóban biztos, hogy nem a gyár tavalyi eredménye miatt kell módosítani a terveken, az ugyanis - bár voltak benne kedvezőtlenebb kanyarok - végső soron jól sikerült.

Pénz, ember, gép

Nem került veszélybe a magyarországi bővítés

Szerda délután az autógyár is kiadott egy közleményt, amelyben azt írták: nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát. A Mercedes-Benz-gyár közleménye szerint a magyarországi telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. A gyár teljes kapacitással működik, és a termelési programja már a jövő évre is telített, hiszen az itt gyártott kompakt autók kereslete továbbra is növekszik.

Mint írták, a piaci igények, a technológiai trendek és az iparágat érintő szabályozások mind befolyásolják azt, hogy az autóipari gyárak milyen irányba fejlesztenek, így a Daimler AG is rendszeresen felülvizsgálja termék portfólióját és igyekszik kiegyensúlyozott kapacitás-kihasználtságot elérni nemzetközi gyártási láncában.

A kecskeméti gyár fontos eleme ennek a termelési láncnak. A Daimler csak jó tapasztalatokkal rendelkezik Magyarországon és hosszú távon épít kecskeméti beruházására - olvasható a közleményben. (MTI)

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. frissen közzétett, 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra. Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

A bővülés a személyzetben is jócskán tetten érhető volt, a dolgozók száma a 2017-es 3550 főről 4281 főre ugrott, melyből 3291 volt a fizikai-, 990 pedig szellemi munkás. A bérköltség így 55-ről 69 millió euróra nőtt, ebből 49 millió jutott a kék-, 20 millió pedig a fehérgalléros alkalmazottakra. Előbbiek 6,5 millió eurós személyi jellegű egyéb kifizetésben részesültek, utóbbiak 2,7 milliósban.

A kecskeméti Mercedes tárgyi eszközei összértéke 921 millió euróról 1,1 milliárd euróra nőtt - a műszaki berendezések, gépek és járművek értéke közel megduplázódott, 222 millió eurósról 418 millió eurósra.

Itt fejlesztenek, ott elavulnak

A nem aktivált beruházások értéke a az előző évhez képest 35 millió euróval nőve 186 millió eurót tett ki. A befejezetlen beruházások között szerepel 160 millió eurós, a gyárbővítéshez kapcsolódó beruházás, egy szortírozó- és anyagellátó berendezés 4,6 millió euró értékben, illetve az 1,8 millió eurós MFA2-es gyártósor. Az év során elkészült beruházások összesen 342 millió euró értékűek: az új karosszériaüzem gyártósora 235 millió eurós kiadást jelentett, a Mercedes-Benz Akadémia Oktatási Centrum pedig mely 11 millió eurós értéket képvisel. 11 millió euróba került az új karosszériaüzem anyagellátási és hulladékgazdálkodási rendszere.

A tárgyévben 122 millió eurós értékcsökkenést számoltak el, 25 millióval többet, mint tavalyelőtt. A jelentős növekedést az okozta, hogy a cég több, a karosszéria-üzemben használt tárgyi eszközének a hasznos élettartamát megváltoztatta, mert a kérdéses berendezéseket csak olyan modellekhez lehetett használni, melyek gyártása idén március elsejével megszűnt - a berendezések értelemszerűen eddig voltak használhatók.

Követelések, tartozások

Eléggé megugrott a cég követeléseinek összege is, tavalyelőtt 102 millió euróval tartoztak a kecskeméti Mercedesnek, tavaly már 152 millióval. Ebből az anyavállalat Daimler AG 3,6 millióról 24 millióra növelte a tartozását a kecskeméti egységgel szemben. Mindeközben jelentősen nőtt az áruszállításban és szolgáltatásban tevékenykedő vevők tartozása is, akik 732 ezer euró helyett már összesen 2,6 millió euróval lógnak a kecskemétieknek (az egyéb követelések összege pedig egy év alatt 96 millió euróról 125 millió euróra nőtt).

Persze nem csak a kecskeméti Mercedesnek tartoznak, a kecskeméti Mercedes is tartozik másoknak, most többel, mint egy évvel korábban. A két évvel ezelőtti 747 millió euró helyett tavaly már 856 millió eurós volt a törlesztendő összeg, melyen belül a vevők felé fennálló tartozás 176 millió euróról 247 millió euróra nőtt.

A vállalat éven belül esedékes kötelezettségeinek állománya 506 millió euró. A cég az anyavállalatával, a Daimler AG-val szembeni hiteltartozása 75 millió euróról egy év alatt 200 millióra emelkedett. A hosszú lejáratú kötelezettségek mérlegben szereplő értéke 350 millió euró, mely hitelállomány teljes egészében külső pénzintézetekkel szembeni tartozás.

A cég bankbetéteinek összege tavaly 151 millió euróról 97 millióra csökkent. Az eszközök összértéke viszont 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőtt.

Az előzményekkel korábbi cikkünkben foglalkoztunk. Ebből az is kiderül, hogy értesüléseink szerint a kecskeméti gyárban nem függesztik fel, csupán lassítják a bővítést.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb cégbe száll be a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 17:06
A 4iG Csoport a Remred Technológia Fejlesztő Zrt.-be való beszállással tovább erősítheti globális jelenlétét a műholdas piacon.
Vállalat Bevált recept alapján nyomul Ukrajnában a McDonald’s
Mester Nándor | 2024. május 2. 10:04
Összefog a benzinkút-hálózatokkal, közben több nagyvárosban is új egységeket nyit.
Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG