5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelentősen lelassítja a Daimler a Bács-Kiskun megyei egységének bővítését. A hazai vállalat aktuális céges beszámolója ezt a lépést biztosan nem indokolja: a számok hullámzó, de végső soron eredményes üzleti évről árulkodnak.
Varga Mihály pénzügyminiszter a kecskeméti Mercedes-gyárban, egy korábbi felvételen. (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

Átmenetileg felfüggesztik a kecskeméti Mercedes-gyár bővítését, írta meg az Index. Bár az üzem kommunikációs igazgatója azt nyilatkozta a lapnak, hogy a projekt később folytatódni fog, és az új gyár már jövőre termelni kezd, a korábbi fejlesztési terveket felülvizsgálják, és lehetséges, hogy az ígért full-flex gyár helyett - itt rugalmasan, egyazon gyártósoron rakták volna össze a cég összes modelljét - valami más koncepció valósul meg.

Az Index latolgatása szerint a fejlesztés lefékezése hátterében az elektromos autók felfutása miatt érkező új kihívások állhatnak. Az valóban biztos, hogy nem a gyár tavalyi eredménye miatt kell módosítani a terveken, az ugyanis - bár voltak benne kedvezőtlenebb kanyarok - végső soron jól sikerült.

Pénz, ember, gép

Nem került veszélybe a magyarországi bővítés

Szerda délután az autógyár is kiadott egy közleményt, amelyben azt írták: nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát. A Mercedes-Benz-gyár közleménye szerint a magyarországi telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. A gyár teljes kapacitással működik, és a termelési programja már a jövő évre is telített, hiszen az itt gyártott kompakt autók kereslete továbbra is növekszik.

Mint írták, a piaci igények, a technológiai trendek és az iparágat érintő szabályozások mind befolyásolják azt, hogy az autóipari gyárak milyen irányba fejlesztenek, így a Daimler AG is rendszeresen felülvizsgálja termék portfólióját és igyekszik kiegyensúlyozott kapacitás-kihasználtságot elérni nemzetközi gyártási láncában.

A kecskeméti gyár fontos eleme ennek a termelési láncnak. A Daimler csak jó tapasztalatokkal rendelkezik Magyarországon és hosszú távon épít kecskeméti beruházására - olvasható a közleményben. (MTI)

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. frissen közzétett, 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra. Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

A bővülés a személyzetben is jócskán tetten érhető volt, a dolgozók száma a 2017-es 3550 főről 4281 főre ugrott, melyből 3291 volt a fizikai-, 990 pedig szellemi munkás. A bérköltség így 55-ről 69 millió euróra nőtt, ebből 49 millió jutott a kék-, 20 millió pedig a fehérgalléros alkalmazottakra. Előbbiek 6,5 millió eurós személyi jellegű egyéb kifizetésben részesültek, utóbbiak 2,7 milliósban.

A kecskeméti Mercedes tárgyi eszközei összértéke 921 millió euróról 1,1 milliárd euróra nőtt - a műszaki berendezések, gépek és járművek értéke közel megduplázódott, 222 millió eurósról 418 millió eurósra.

Itt fejlesztenek, ott elavulnak

A nem aktivált beruházások értéke a az előző évhez képest 35 millió euróval nőve 186 millió eurót tett ki. A befejezetlen beruházások között szerepel 160 millió eurós, a gyárbővítéshez kapcsolódó beruházás, egy szortírozó- és anyagellátó berendezés 4,6 millió euró értékben, illetve az 1,8 millió eurós MFA2-es gyártósor. Az év során elkészült beruházások összesen 342 millió euró értékűek: az új karosszériaüzem gyártósora 235 millió eurós kiadást jelentett, a Mercedes-Benz Akadémia Oktatási Centrum pedig mely 11 millió eurós értéket képvisel. 11 millió euróba került az új karosszériaüzem anyagellátási és hulladékgazdálkodási rendszere.

A tárgyévben 122 millió eurós értékcsökkenést számoltak el, 25 millióval többet, mint tavalyelőtt. A jelentős növekedést az okozta, hogy a cég több, a karosszéria-üzemben használt tárgyi eszközének a hasznos élettartamát megváltoztatta, mert a kérdéses berendezéseket csak olyan modellekhez lehetett használni, melyek gyártása idén március elsejével megszűnt - a berendezések értelemszerűen eddig voltak használhatók.

Követelések, tartozások

Eléggé megugrott a cég követeléseinek összege is, tavalyelőtt 102 millió euróval tartoztak a kecskeméti Mercedesnek, tavaly már 152 millióval. Ebből az anyavállalat Daimler AG 3,6 millióról 24 millióra növelte a tartozását a kecskeméti egységgel szemben. Mindeközben jelentősen nőtt az áruszállításban és szolgáltatásban tevékenykedő vevők tartozása is, akik 732 ezer euró helyett már összesen 2,6 millió euróval lógnak a kecskemétieknek (az egyéb követelések összege pedig egy év alatt 96 millió euróról 125 millió euróra nőtt).

Persze nem csak a kecskeméti Mercedesnek tartoznak, a kecskeméti Mercedes is tartozik másoknak, most többel, mint egy évvel korábban. A két évvel ezelőtti 747 millió euró helyett tavaly már 856 millió eurós volt a törlesztendő összeg, melyen belül a vevők felé fennálló tartozás 176 millió euróról 247 millió euróra nőtt.

A vállalat éven belül esedékes kötelezettségeinek állománya 506 millió euró. A cég az anyavállalatával, a Daimler AG-val szembeni hiteltartozása 75 millió euróról egy év alatt 200 millióra emelkedett. A hosszú lejáratú kötelezettségek mérlegben szereplő értéke 350 millió euró, mely hitelállomány teljes egészében külső pénzintézetekkel szembeni tartozás.

A cég bankbetéteinek összege tavaly 151 millió euróról 97 millióra csökkent. Az eszközök összértéke viszont 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőtt.

Az előzményekkel korábbi cikkünkben foglalkoztunk. Ebből az is kiderül, hogy értesüléseink szerint a kecskeméti gyárban nem függesztik fel, csupán lassítják a bővítést.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Van baj rendesen a multinál
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 12:51
Több mint 5 ezer dolgozóját küldheti el a Bosch csoport.
Vállalat Zuhanórepülésben a Starbucks, az új székek csodát tesznek?
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:59
Az amerikai kávézóláncot még az ág is húzza. Elküldte alkalmazottai 8 százalékát, és értékesítene egy részt kínai üzletében. A szakszervezettel is tárgyalnak.
Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG