5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyelőre csupán lassítja kecskeméti gyárának bővítését a Daimler, értesült a Privátbankár.hu. A német autógyártók eladásai csökkennek, a környezetvédelmi célú fejlesztések pedig viszik a pénzt – sokan már az iparág közelgő válságáról beszélnek. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérése szintén azt jelezte előre, hogy az idén visszafoghatják fejlesztéseiket a hazai német cégek.
Az egymilliomodik Mercedes Kecskeméten (Fotó: Mercedes)

Lassítja, de nem függeszti fel a Daimler a kecskeméti Mercedes-gyár bővítését, a beruházás visszafogása már meg is kezdődött, értesült a Privátbankár.hu német iparági körökből.

Az Index korábban azt írta, hogy a német cég „átmenetileg felfüggesztette” a fejlesztést. A vállalat annyit közölt, hogy módosította terveit, de a kecskeméti bővítés összességében nincs veszélyben, mint ahogy az sem, hogy a következő évtized első felében már termeljen az új gyár.

Csökkentek az eladások

A német autóipar összességében rossz időszakban van, a kereslet visszaesése több gyártónál is megfigyelhető.

A Mercedes-Benz áprilisban mintegy 182 ezer autót adott el globális szinten, ami 5,5 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. Az első négy hónapban hasonló mértékben, 5,6 százalékkal mérséklődött a forgalom.

A Porsche eladásai az idei első negyedévben 12 százalékkal csökkentek globálisan, Európában 32, Németországban pedig 28 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. Az Audi eladásai áprilisban 13 százalékkal zuhantak, a BMW viszont 2,3 százalékkal növelte a forgalmat ebben a hónapban.

A tavalyi második félévben pedig hét százalékkal esett vissza a Németországban gyártott járművek száma az első félévhez képest.

Drága fejlesztések, fenyegető vámok

További kihívást jelentenek a környezetvédelmi célú fejlesztések, amelyek hatalmas összegeket emésztenek fel. (A tavalyi hét százalékos visszaesés részben éppen a szigorodó környezetvédelmi standardok számlájára írható – a szerk.) A cégek ugyanis mind az autók, mind a gyárak károsanyag-kibocsátását radikálisan csökkenteni kívánják. Ola Källenius – aki május végén veszi majd át a Daimler vezetését – például azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig az eladott autóik több mint fele elektromos- vagy hibridautó legyen.

Ronthatja a német autógyártók helyzetét – és ezáltal a magyar gyárak kilátásait – az is, ha Donald Trump amerikai elnök valóra váltja korábbi fenyegetését, és húsz százalékos importvámot vezet be az európai autókra. Amerikai sajtóhírek szerint Trump péntek éjjelig dönthet ebben a kérdésben.

A német sajtó egy része már egyenesen az (ottani) autóipar kríziséről beszél. A Daimler adózás előtti nyeresége tavaly például 11,1 milliárd euróra esett az egy évvel korábbi 14,3 milliárdról, az idei első negyedévben pedig 2,27-ről 2,1 milliárdra olvadt a profit.

Pesszimistábbak a hazai cégek

Eközben a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) is arra figyelmeztetett idei konjunktúra-jelentésében, hogy a Magyarországon működő német cégek a tavalyinál jóval szerényebb bővülésre számítanak mind a nemzetgazdaság egészére, mind a saját üzletre nézve.

Bár a cégek többsége még mindig jónak értékeli saját helyzetét, optimizmusa jelentős mértékben visszaesett. Ez főleg a nagy létszámú, feldolgozóipari és/vagy nagy exporthányaddal rendelkező vállalkozásokra jellemző – tehát azokra a cégekre, amelyek a korábbi években az erősödő konjunktúra hajtóerői voltak. Ennek oka elsősorban a bizonytalan külpiaci kilátásokban rejlik, állapította meg a DUIHK.

Létszámbővítést már „csak” minden harmadik cég tervez – tavaly még ötven százalék felett volt ez az arány –, és csökkent a beruházásokat növelni szándékozó vállalatok aránya is (39 százalék).

2018 még jól sikerült

Ami a magyarországi Mercedes-céget illeti, a tavalyi év összességében még jól sikerült. A nemrég közzétett üzleti beszámoló szerint az üzemi eredmény 81-ről 99 millió euróra, az adózott eredmény pedig 76,9-ről 89,5 millió euróra nőtt.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult: a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra bővült. (Erről további részleteket későbbi cikkünkben olvashat.)

Frissítés:

Nem került veszélybe a magyarországi bővítés

Szerda délután az autógyár is kiadott egy közleményt, amelyben azt írták: nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát.

A Mercedes-Benz-gyár közleménye szerint a magyarországi telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. A gyár teljes kapacitással működik, és a termelési programja már a jövő évre is telített, hiszen az itt gyártott kompakt autók kereslete továbbra is növekszik.

Mint írták, a piaci igények, a technológiai trendek és az iparágat érintő szabályozások mind befolyásolják azt, hogy az autóipari gyárak milyen irányba fejlesztenek, így a Daimler AG is rendszeresen felülvizsgálja termék portfólióját és igyekszik kiegyensúlyozott kapacitás-kihasználtságot elérni nemzetközi gyártási láncában.

A kecskeméti gyár fontos eleme ennek a termelési láncnak. A Daimler csak jó tapasztalatokkal rendelkezik Magyarországon és hosszú távon épít kecskeméti beruházására - olvasható a közleményben. (MTI)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
Vállalat Fügyült a Gap a vámokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:06
Nem vette figyelembe a vámok hatásait az előrejelzésében a Gap.
Vállalat Cápák között: díjazták azokat, akik nem csak profitot, hanem változást akarnak elérni
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:33
A Raiffeisen Bank négy különleges vállalkozást díjazott, ahol nemcsak az üzleti terv, hanem a szándék is számított.
Vállalat További nagy tervei vannak a 4iG-nek
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:31
Az első negyedéves gyorsjelentés apropóján adott részletes tájékoztatást Fekete Péter, a társaság vezérigazgatója.
Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
Vállalat Milliárdokat fizet ki osztalékként a Magyar Telekom leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 14:41
Pénz áll a házhoz.
Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
Vállalat Pontot tett a nagy akvizíciója végére a Waberer’s, de itt nem áll meg
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 12:38
A Pannon-Busz-Rent tranzakciója lezárása után keresi a terjeszkedési lehetőségeket, a logisztikai, a raktározási és személyszállítási piacon is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG