Az egymilliomodik Mercedes Kecskeméten (Fotó: Mercedes) |
Lassítja, de nem függeszti fel a Daimler a kecskeméti Mercedes-gyár bővítését, a beruházás visszafogása már meg is kezdődött, értesült a Privátbankár.hu német iparági körökből.
Az Index korábban azt írta, hogy a német cég „átmenetileg felfüggesztette” a fejlesztést. A vállalat annyit közölt, hogy módosította terveit, de a kecskeméti bővítés összességében nincs veszélyben, mint ahogy az sem, hogy a következő évtized első felében már termeljen az új gyár.
Csökkentek az eladások
A német autóipar összességében rossz időszakban van, a kereslet visszaesése több gyártónál is megfigyelhető.
A Mercedes-Benz áprilisban mintegy 182 ezer autót adott el globális szinten, ami 5,5 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. Az első négy hónapban hasonló mértékben, 5,6 százalékkal mérséklődött a forgalom.
A Porsche eladásai az idei első negyedévben 12 százalékkal csökkentek globálisan, Európában 32, Németországban pedig 28 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. Az Audi eladásai áprilisban 13 százalékkal zuhantak, a BMW viszont 2,3 százalékkal növelte a forgalmat ebben a hónapban.
A tavalyi második félévben pedig hét százalékkal esett vissza a Németországban gyártott járművek száma az első félévhez képest.
Drága fejlesztések, fenyegető vámok
További kihívást jelentenek a környezetvédelmi célú fejlesztések, amelyek hatalmas összegeket emésztenek fel. (A tavalyi hét százalékos visszaesés részben éppen a szigorodó környezetvédelmi standardok számlájára írható – a szerk.) A cégek ugyanis mind az autók, mind a gyárak károsanyag-kibocsátását radikálisan csökkenteni kívánják. Ola Källenius – aki május végén veszi majd át a Daimler vezetését – például azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig az eladott autóik több mint fele elektromos- vagy hibridautó legyen.
Ronthatja a német autógyártók helyzetét – és ezáltal a magyar gyárak kilátásait – az is, ha Donald Trump amerikai elnök valóra váltja korábbi fenyegetését, és húsz százalékos importvámot vezet be az európai autókra. Amerikai sajtóhírek szerint Trump péntek éjjelig dönthet ebben a kérdésben.
A német sajtó egy része már egyenesen az (ottani) autóipar kríziséről beszél. A Daimler adózás előtti nyeresége tavaly például 11,1 milliárd euróra esett az egy évvel korábbi 14,3 milliárdról, az idei első negyedévben pedig 2,27-ről 2,1 milliárdra olvadt a profit.
Pesszimistábbak a hazai cégek
Eközben a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) is arra figyelmeztetett idei konjunktúra-jelentésében, hogy a Magyarországon működő német cégek a tavalyinál jóval szerényebb bővülésre számítanak mind a nemzetgazdaság egészére, mind a saját üzletre nézve.
Bár a cégek többsége még mindig jónak értékeli saját helyzetét, optimizmusa jelentős mértékben visszaesett. Ez főleg a nagy létszámú, feldolgozóipari és/vagy nagy exporthányaddal rendelkező vállalkozásokra jellemző – tehát azokra a cégekre, amelyek a korábbi években az erősödő konjunktúra hajtóerői voltak. Ennek oka elsősorban a bizonytalan külpiaci kilátásokban rejlik, állapította meg a DUIHK.
Létszámbővítést már „csak” minden harmadik cég tervez – tavaly még ötven százalék felett volt ez az arány –, és csökkent a beruházásokat növelni szándékozó vállalatok aránya is (39 százalék).
2018 még jól sikerült
Ami a magyarországi Mercedes-céget illeti, a tavalyi év összességében még jól sikerült. A nemrég közzétett üzleti beszámoló szerint az üzemi eredmény 81-ről 99 millió euróra, az adózott eredmény pedig 76,9-ről 89,5 millió euróra nőtt.
Az árbevétel is pozitív irányba mozdult: a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra bővült. (Erről további részleteket későbbi cikkünkben olvashat.)
Frissítés:
Nem került veszélybe a magyarországi bővítés
Szerda délután az autógyár is kiadott egy közleményt, amelyben azt írták: nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát.
A Mercedes-Benz-gyár közleménye szerint a magyarországi telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. A gyár teljes kapacitással működik, és a termelési programja már a jövő évre is telített, hiszen az itt gyártott kompakt autók kereslete továbbra is növekszik.
Mint írták, a piaci igények, a technológiai trendek és az iparágat érintő szabályozások mind befolyásolják azt, hogy az autóipari gyárak milyen irányba fejlesztenek, így a Daimler AG is rendszeresen felülvizsgálja termék portfólióját és igyekszik kiegyensúlyozott kapacitás-kihasználtságot elérni nemzetközi gyártási láncában.
A kecskeméti gyár fontos eleme ennek a termelési láncnak. A Daimler csak jó tapasztalatokkal rendelkezik Magyarországon és hosszú távon épít kecskeméti beruházására - olvasható a közleményben. (MTI)