A light vehicle (személyautó és kisteherautó) értékesítések 6,5 százalékkal estek vissza, évesített, szezonálisan kiigazított adatok szerint 15,3 millió darabra – derül ki az Omdia piackutató cég adataiból. Az elektromos járművek eladásai szezonálisan nem kiigazított adatok szerint 98 289-ről 74 897 darabra estek vissza szeptemberhez képest – jelentette a Reuters.
Fotó: MTI/EPA/Bloomberg/Al Drago
Trump a zöld támogatás ellensége
A republikánus Donald Trump elnök idei évben a Kongresszus által elfogadott One Big Beautiful Bill nevű törvénye megszüntette az új elektromos járművek vásárlására vagy lízingelésére járó 7 500 dolláros, valamint a használt elektromos autókra vonatkozó 4 ezer dolláros adójóváírást szeptember végén. Ezeket a támogatásokat a korábbi, demokrata Biden-adminisztráció vezette be, és az elmúlt években jelentősen fellendítették az elektromosautó-piacot.
„Az elektromosautó-eladások hirtelen visszaesése, miután október 1-jén lejárt a szövetségi adókedvezmény, csökkentette a kereskedők forgalmát a hónap során” – mondta Ben Ayers, a Nationwide Financial vezető közgazdásza. „A munkaerőpiac gyengülésével kapcsolatos aggodalmak miatt a közeljövőben valószínűleg visszafogott marad az autópiac, mivel az ünnepi időszakban kevesebb fogyasztó látogat el az autószalonokba.”
Az összesített, szezonálisan nem kiigazított könnyűjármű-eladások októberben 4,5 százalékkal voltak alacsonyabbak az előző év azonos időszakához képest. A múlt hónap éles visszaesése arra utal, hogy a kiskereskedelmi forgalom októberben mérsékelt vagy gyenge lehetett. Ugyanakkor a 35 napos kormányzati leállás, amely a valaha volt leghosszabbnak ígérkezik, miatt több gazdasági adat sem hozzáférhető.
A Chicago-i Fed becslése szerint a járműveken kívüli kiskereskedelmi eladások 0,3 százalékkal nőttek októberben, a szeptemberi 0,4 százalékos emelkedés után.
És még a vámok
„Az autóeladások a következő hónapokban ellenszélbe kerülnek” – mondta Grace Zwemmer, az Oxford Economics közgazdásza. – „Az új járművek az egyik leginkább kitett ágazat a vámoknak. Eddig a külföldi és hazai autógyártók többnyire a nyereségük rovására nyelték le a többletköltségeket, de ez hosszú távon nem fenntartható.”
Monetenegró és Albánia is.


