7p
Szerdán nagy jelentőségű találkozót tartanak Németországban: tárgyalóasztalhoz ül a kormány az autógyártókkal, hogy megvitassák a dízeles autózás jövőjét. Persze a múltból is előkerülnek nagyon súlyos témák a Nationalen Forum Dieselen, a dízelbotrányt ugyanis még mindig nem sikerült tisztán lezárni, durva pénzekről kell még döntést hozni. A politikai nyomás közben egyre fokozódik az autógyártókon.
MTI Fotó: Illyés Tibor

Szoftverfrissítéssel nem lehet helyreállítani a bizalmat

"Kutyakötelességük lenne helyreállítani a fogyasztók bizalmát és helyrehozni az elkövetett hibákat" - jelentette ki Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Bild am Sonntag lapnak adott interjúban, természetesen az autógyártókra utalva. A miniszter az autók mihamarabbi optimalizálását várja el a gyártóktól saját költségükön. "A találkozón elfogadható javaslatot várok az autógyártóktól" szögezte le a miniszter.

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter az ARD és a ZDF tévécsatornáknak adott interjúban kijelentette: az egyeztetésen az autógyártók által az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorokra javasolt szoftverfrissítést csak a helyes irányba tett első lépésnek tekinti. Második lépésként az autógyáraknak a hardvermódosítást is el kell végeznie, mégpedig "saját költségükön".

Alexander Dobrindt ezt a lapinterjúban annyiban árnyalta, hogy "azt szakértőknek kell megvizsgálnia, hogy mely típusoknál van szükség utólagos hardvermódosításokra is".

Ki akar olyan autót venni, amit kitiltanak a városból?

Az ügy előzménye, hogy egy precedensértékű bírósági döntés több millió dízelautó tulajdonost bizonytalanított el autója jövőjét illetően, mivel esetleg behajtási tilalommal kell majd számolniuk egyes városokban. Egy baden-württembergi bíróság a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva pénteken elutasította a dízeljárművek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet.

Vége a hagyományos autóknak? Merkel megijedt

Nagy-Britannia a napokban bejelentette, hogy Franciaország után másodikként betiltja a belsőégésű autókat 2040-ig. Németország viszont nem követi a példát: Angela Merkel szerint a dízel körüli hiszti egyszerűen túl van hajtva. Persze Merkel is támogatja a villanyautóra való átállást, talán csak megijedt a váratlan gyorsaságtól, hisz az veszélyeztetheti a német ipart - részletek >>

Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezetének elnöke arról beszélt egy intejúban, hogy az autógyáraknak a dízelmotorok vezérlőszoftverének frissítésére tett javaslata legalább annyira csökkenteni tudja a károsanyag-kibocsátást, mint a városi behajtási tilalom. A teljes autóflotta tekintetében a nitrogén-oxid kibocsátást 25 százalékkal csökkentené a szoftverfrissítés - mondta. Az utólagos hardvermódosítást Wissmann nem tartja gazdaságosnak és nem is látja technikailag értelmét, mivel "az esetek többségében több éves modellekről van szó".

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a jobbközép CSU elnöke egy vasárnapi televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy ellenzi a dízelautók kitiltását a nagyvárosok központjából. Más megoldást kell találni, mert a tiltással csak azt lehetne elérni, hogy az autók elkerüljék a belvárosokat, de károsanyag-kibocsátásuk nem változna.

Ez persze erős túlzás, ennél jóval többet is el lehet érni a korlátozással: ha ugyanis kitiltják a dízeleket a belvárosokból, nyilván a keresletük is jelentősen visszaesik, egyre kevesebben vásárolnak majd ilyen járművet - sőt, beszélhetünk nyugodtan jelen időben is, a statisztikák szerint ugyanis a dízelbotrány óta jelentősen mérséklődött a kereslet a dízelek iránt. A JATO Dynamics elemzése szerint ennek hátterében az áll, hogy az egyes kormányok, hatóságok dedikáltan a dízel modellekre és emiatt a tulajdonosokra is nyomást gyakorolnak, és persze a média is  azt sugallja, hogy érdemes elkerülni ezt a dízellel hajtott autókat.

Seehofer szerint mindenesetre célszerűbb lenne különböző ösztönzőkkel a kevésbé káros technológiák felé fordítani a vásárlókat, a gyártókat pedig kötelezni kell arra, hogy alakítsák át saját költségükön a környezetvédelmi szabályoknak nem megfelelő autókat.

Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával. MTI Fotó: Illyés Tibor

Mi lesz azzal, aki nem megy el szoftverfrissítésre?

A motorvezérlő szoftver frissítése után az autó kevesebb károsanyagot fog kibocsátani. Ez jó hír azoknak a sofőröknek, akik környezettudatosak és szívükön viselik a bolygó sorsát, de akit ez kevésbé érdekel, az csak annyit fog érezni az egészből, hogy hiába nyomja neki, nem megy úgy az autója, mint régebben. A teljesítmény ugyanis biztos nem lesz ugyanolyan, ha vissza kell fogni a kibocsátást - ezt pedig sok autós nem szívesen vállalja önként és dalolva. Akkor hogyan lehetne rávenni az autósokat a szoftverfrissítésre? Egyrészt persze pénzzel - lehet ösztönzőnek vagy kártérítésnek hívni, mindenesetre biztos segít enyhíteni a teljesítmény csökkenése miatt érzett szomorúságot. Másrészt viszont már felröppent az az ötlet is, amely szerint bevonnák azoknak a dízelbotrányban érintett dízelautóknak a forgalmi engedélyét, amelyeket tulajdonosa nem visz el szoftverfrissítésre.

Egy biztos: az autógyártóknak meg kell fizetniük bűneikért

Azt a bajor kormányfő is elmondta: kétségtelen, hogy történtek manipulációk. Ezeket ki kell vizsgálni, a gyártóknak pedig viselniük kell a következményeket, akár büntetőjogi értelemben is. (Érdemes itt megemlíteni, hogy az Audi és a BMW révén Bajorország a német autóipar egyik központjának számít). A dízelbotrány súlyosan rontotta a Németország számára kulcsfontosságú iparág tekintélyét, és ha a gyártókban nincs elég "belátás és alázat" az ügy feltárásához és a következmények vállalásához, akkor "keményebb intézkedésekre" lesz szükség - mondta Horst Seehofer.

Jelezte, hogy nem ellenzi azt az SPD-s javaslatot, miszerint lehetővé kell tenni, hogy az érintett vásárlók úgynevezett gyűjtőperek révén követelhessenek kártérítést a gyártóktól, és ne kelljen egyenként bírósághoz fordulniuk.

Egy biztos: az összes német autógyár vastagon benne van

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagen csoportot (VW), hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.

A Bild am Sonntag azt írta, hogy a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogénoxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, a csoporthoz tartozó Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta több egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti.  A lap szerint a dízelbotrány is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy minden körülmények között a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Francia ügyészek vizsgálják az Apple hangsegédjét, a Sirit
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 19:50
A francia ügyészek hétfőn bejelentették, hogy vizsgálatot indítanak az Apple Siri hangsegédje ellen, miután egy technológiai kutató panaszt nyújtott be a cég ellen, amelyben illegális adatgyűjtéssel vádolja.
Vállalat Föld körüli adatközpontot fejleszthet a 4iG 100 millió dollárért
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 10:27
A magyar vállalat ugyanekkora összeget fektethet be az Axiom Space-be, amely Kapu Tibor űrutazásában is kulcsszerepet játszott. 
Vállalat Ég az olajfinomító! – ezúttal a Chevroné, Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 09:57
Korábban oroszországi és ukrán olajfinomítókban kitört tűzesetek szerepeltek a hírekben, most viszont az amerikai olajvállalat El Segundo finomítója gyulladt ki Los Angelesben.
Vállalat Még a vártnál is jobban megy a Tescónak
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 09:16
Sikeresen vette fel a harcot a diszkontláncokkal a cég.
Vállalat Felforgatta a piacot az új magyar neobank, hol nyitnak számlát a vállalkozók?
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 08:43
Egyértelmű verseny folyik a bankok között a vállalkozók kegyeiért, ingyenes számlavezetéssel és házon belül ingyenes utalással kell versenyeznie a hagyományos bankoknak.
Vállalat Elon Musk nem lehet boldog: már nem a SpaceX a világ legértékesebb cége
Privátbankár.hu | 2025. október 2. 14:07
Letaszították a trónról. 
Vállalat Magyarország továbbra is az európai mezőny élén garanciavállalásban
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 14:29
Immár a harmadik egymást követő évben Magyarország segíti Európában a legintenzívebben a kis- és középvállalkozások hitelfelvételét kezességvállalással. A Garanciaintézmények Európai Szövetségének (AECM) legfrissebb statisztikái szerint hazánkban a garanciaállomány a GDP 3,7 százalékát teszi ki, miközben az átlag mindössze 1 százalék körül mozog. Ez a kiemelkedő teljesítmény döntően a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. szerepvállalásának köszönhető, amely 2024-ben is rekordközeli eredményeket ért el a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások finanszírozásának támogatásában.
Vállalat Berobbant az M&A piac, kapósak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 13:06
Történelmi rekordot döntött a hazai vállalatfelvásárlások száma.
Vállalat Végzett a 4iG, ez az új távközlési felállás
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 09:37
A 4iG Csoport új tagvállalataként lépett színre a 2Connect Távközlési Infrastruktúra és Hálózati Szolgáltatások Kft., Magyarország egyik legnagyobb, kizárólag nagykereskedelmi, vezetékes távközlési és infokommunikációs infrastruktúra-szolgáltatásokat nyújtó vállalata. A társaság a korábbi Invitech, Antenna Hungária, DIGI és One Magyarország hálózati infrastruktúrájának egybeolvadásával jött létre, 2Connect márkanév alatt.
Vállalat Veszteséggel zárta az első félévet az AKKO Invest
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 30. 19:10
Csaknem változatlan bevétel mellett egyszeri tételek miatt keletkezett veszteség – közölte a társaság kedden.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG