4p
Nagy-Britannia ma bejelentette, hogy Franciaország után másodikként betiltja a belsőégésű autókat 2040-ig. Erre reagálva Angela Merkel azt nyilatkozta, hogy országa nem követi a példát, és a dízel körüli hiszti amúgy is túl van hajtva. A piac várhatóan tilalmak nélkül is elvégzi az átállást, ha nem váltanak időben a német gyártók, elveszthetik vezető szerepüket.

Nagy-Britannia az élen szeretne lenni a környezetvédelmet és főleg a levegőtisztaságot illetően, ezért azt tervezi, hogy 2040-től már nem lehetne a szigetországban belsőégésű járműveket eladni. Hiába a katalizátorok és a dízelekre vonatkozó szabályozás, a járművek még mindig nagyon mérgezőek, egészségkárosítóak, és az éghajlatváltozásért felelős széndioxid kibocsátásában is vezető szerepük van.

Úgyis meglesz

A lépés tulajdonképpen szimbolikusnak nevezhető, hisz a ma látható trendek alapján 23 év alatt a piac amúgy is elvégzi a feladatot. Attól a pillanattól kezdve, hogy az elektromos autó nem drágább a belsőégésűnél (sőt még árelőnyre is szert tesz), ugyanakkor az egy töltéssel megtehető távolság sem lesz érdemben kevesebb, mint most, és maga a töltés sem lesz egy túl hosszú procedúra, mindenki elektromosra cseréli autóját, legkésőbb akkor, amikor a régi helyett új autót tervez venni. Számítások szerint a jövő évtized közepére már bőven beindul ez a folyamat, és onnan még 15 év lenne a brit tilalom kezdete.

Mint a Nokia

Egy ilyen bejelentés annyiban jelentős, hogy jobban tudatosítja mind a fogyasztókban, mind a gyártókban, hogy óhatatlanul közeleg a váltás, ezért előbb elkezdenek foglalkozni a kérdéssel. Ez különösen a gyártóknál fontos, hisz a váltás akár olyan is lehet, mint amikor a világ átállt a butatelefonról az okosra: az addigi vezető, a Nokia képtelen volt előrukkolni egy megfelelő okostelefonnal, míg az Apple ezt megtette, és utána a Samsung és néhány másik gyártó sikeresen követte.

Kihívás

Ebből a szempontból igen nagy kihívás előtt állnak a német autógyárak, hisz a szerepük óriási a világ autópiacán, és érthetően nem szeretnék ezt elveszteni. A belsőégésű autókban szinte verhetetlen volt a német autóipar, évtizedek óta igen népszerű (de mondhatjuk, hogy a világháborúkat leszámítva a belsőégésű autók bő 100 évvel ezelőtti piacra kerülése óta). Mostanában ugyan botrányok tépázták az iparágat, de pont azért, mert már jön a belsőégésűek alkonya: olyan szigorú környezetvédelmi szabályokat alkottak több országban, amelyeket már csak a fizika és kémia megerőszakolásával, esetleg a járművek teljesítményének és gyorsulásának erős visszafogásával lehet elérni, akkor viszont elmenekülnének a vásárlók.

A villanyautónál a probléma egyik fele magától megszűnik, hisz jellegénél fogva a villanymotor sokkal jobb gyorsulást tesz lehetővé, mégpedig zéró környezetszennyezéssel. A probléma másik felét a megfelelően nagy kapacitású akkumulátor fogja megoldani, hisz a nagy gyorsulás falja az áramot (ahogy a benzint és dízelolajat is). Nos, a kérdés most Németország legfelső szintjét is elérte: maga Angela Merkel nyilatkozott a Reuters szerint, és mintha nem akarna annyira sietni a folyamatban.

Vélemény és ellenvélemény

Merkel szóvivője elmondta, hogy nem terveznek hasonló lépést, mint a britek, és különben is, túlzottan démonizálják a dízelkérdést. Ő abból indul ki, hogy a dízel kevesebb széndioxidot bocsát ki, de ezzel nem sokat nyertünk, mert közben rengeteg mérgező, rákkeltő anyagot bocsát a levegőbe (kétségkívül a Trabantok és Wartburgok szörnyű füstjéhez képest jobb a helyzet, de már nem az NDK az összehasonlítási alap).

Mindazonáltal Merkel is támogatja a villanyautóra való átállást, talán csak megijedt a váratlan gyorsaságtól, hisz az veszélyeztetheti a német ipart. Ugyanakkor pártjában is vannak, akik felgyorsítanák a folyamatot: Oliver Wittke, a CDU közlekedési szakértője azt nyilatkozta a Deutschlandfunk rádiónak, hogy gyorsan meg kéne szabadulnia Németországnak is a belsőégésűektől. Szerinte megengedhetetlen, Nagy-Britannia vezesse a folyamat, a Volkswagen, a Daimler és a BMW hazája pedig szépen lemaradjon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG