153 ezer ember vesztette el munkahelyét idén októberben az Egyesült Államokban. Nem, ez nem pusztán egy szokásos, esetleg száraz makroadat. Ez egy több mint 180 százalékos, robbanásszerű növekedést tükröző érték (szeptemberhez viszonyítva) a munkaerőpiac aktuális állapotáról a tengerentúlról, amit aligha lehet pusztán szezonális hatásokkal és statisztikai, módszertani eltérésekkel igazolni.
Az ezredforduló óta példátlan elbocsátási hullám
Valami elkezdődött. Mégpedig első ránézésre nehéz lenne másként látni, mint annak szomorú bizonyítékaként, hogy a mesterséges intelligencia, melytől szinte mindenki előnyöket és könnyebbséget vár, máris az emberek ellen fordult. Az átlag munkavállaló pedig nem volt felkészülve erre. Az USA-ban ugyanis 2003-ig kell visszamenni, hogy hasonló léptékű, negatív munkaügyi adatot lássunk. A tavalyi hasonló időszakban látott munkaügyi számokhoz képest pedig háromszor annyian veszítették el álláshelyüket idén októberben.
A munkaerőpiaci illetékesek és a cégek is elsősorban a mesterséges intelligenciára mutogatnak a történtek hátterével kapcsolatosan.
Az ő meglátásaikat erősíti, hogy a húsbavágóan rossz makroadat részleteiből kiderült, hogy a munkahelyek többsége a technológiai és logisztikai szektorokban szűnt meg.
Fotó: Pixabay
MI – Így terjed és támad a technológia
Fenti területeken már számtalan munkakör könnyű szerrel optimalizálható és bízható a mesterséges intelligenciával átitatott valamilyen szoftveres metódusra. Ez nyilvánvalóan olcsóbb megoldás, különösen a nagyvállalatok léptékében, mint az emberi erőforrás, így könyörtelenül (csökkentve saját belső költségeiket) sok cég már meg is lépte ezt az átalakítást.
A szoftver nem dohányzik, nem kávézik, de még csak szabadságot sem kér, hogy a betegségeket már ne is említsük.
Jelentős részben az előbbiek miatt, az alábbi adattáblából is jól látszik, hogy már most is sok vállalat alkalmazza ezt a technológiai újítást, és rohamosan nő azon vállalatok száma, amelyek a későbbiekben tervezik meglépni ennek bevezetését.
A jelentős létszámú és méretű cégek esetében az új technológia alkalmazása után elérhető hatékonyság lehetővé teszi egységek összevonását, átméretezését. Már ez is állások megszűnésével jár, de az ügyfélszolgálati, ügyfélkapcsolati területeket is elkezdték kiszervezni az MI-nek, ahogy az adatelemzés és adatfeldolgozás területén is hatékonynak bizonyul az alkalmazása. E munkakörökből kerülnek utcára máris tömegesen az amerikai munkavállalók.
A mobiltelefónia hajnala
Ahhoz, hogy hasonló munkaerőpiaci folyamatokra bukkanjunk, 2003-ig kell visszamenni. Ekkor fordult elő legutóbb az október havi statisztikák szerint, hogy az Egyesült Államokban 150 ezret meghaladó legyen a kirúgások száma. Ekkor egyébként a 170 ezret is meghaladta ez a szám, ami nem véletlen. Szakértők szerint ugyanis a mobiltelefonok korának hajnalán, éppen a mobilok, mint forradalmi, technológiai újdonság tették lehetővé a vállalatoknak, hogy működésüket átalakítsák és úgy látták, kisebb létszámmal is hatékonyabban üzemelhetnek.
Az akkori előny a könnyebb, dinamikusabb kommunikáció volt: SMS szolgáltatások megjelenése, FAX és vonalas telefonokkal összefüggő munkafázisok visszaszorulása.
Súlyos számok
Az Amazon mintegy 14 ezer vállalati állás megszüntetését jelentette be az elmúlt hetekben a forradalmi átalakulás részeként. A cég fel is hívta a figyelmet, hogy a mesterséges intelligencia miatt zsugorodni fog a jövőben a szervezet élő munkaerőigénye.
A Target Corp. is közölte, hogy átszervezés keretein belül 1800 munkahelyet, vagyis a vállalati pozíciók körülbelül 8 százalékát beszántja. A Paramount Skydance 1000 dolgozót bocsátott el, de sok pozíció szűnt meg hasonló okokból a közelmúltban a Rivian autóipari szereplőnél, a Delta Air Lines-nál, a Lufthansánál és a Salesforsnál is.
A munkavállalókra nézve káros folyamatok ellenére a térhódítás nem áll meg. A közelmúltban éppen a Microsoft döntött komoly európai MI-beruházásról.
Eséssel nyitott amerika.

