Mint ismert, Tállai András, a nemzetgazdasági tárca parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára a hétvégén Facebook-oldalán közölte, hogy miután egyeztetést folytatott a Mol illetékes képviselőivel, csökkentették az üzemanyag árát választókerületében, Mezőkövesden.
Örülnek
Gulyás Gergely Fidesz-frakcióvezető kedden sajtótájékoztatóján kijelentette: Tállai András a lehető leghelyesebben járt el, a Fidesz-frakció - csatlakozva a miniszterelnökhöz - egy emberként gratulál neki. A politikus szerint míg a budapesti benzinárak a Mol-kutakon literenként 353-355 forint között alakultak, addig Mezőkövesden 374 forint volt. "Mit csináljon egy egyéni választókerületi képviselő, ha ilyet tapasztal? Nem az a kötelessége a saját választóival szemben, hogy ezt szóvá tegye?" - tette fel a kérdést Gulyás Gergely.
Kézi vezérlés
A 24.hu úgy tudja, létezik olyen a Molnál – ahogy Tállai ezt most ország-világ előtt be is bizonyította –: ha kell, kézi vezérléssel is belenyúlnak az árakba. De ez azért eddig a ritka esetek közé tartozott – jegyzi meg a portál cikke.
A napi működéshez szükséges árképzést nem ilyen manuális árazással, hanem egy, a teljes kúthálózatot áttekintő szoftver segítségével végzik. A 24.hu forrásokra hivatkozva azt írja: az országszerte több mint ötszáz töltőállomást működtető olajkereskedő vállalat belső szabályzata részletekbe menően leírja az árképzési folyamatokat.
Kereskedelmi kérdés
Tállai akciójára az olajvállalat is reagált ma. Az MTI-nek küldött közleményükben azt írják: a Mol piaci vállalatként a fogyasztói visszajelzéseket is beleértve folyamatosan figyelemmel kíséri a versenypiaci tényezőket, elemzi és szükség esetén módosítja az árakat. Az árazás ugyanakkor tisztán kereskedelmi kérdés.
A cég egyben megismételte: a Mol, ahogyan eddig, úgy most sem kommentál konkrét árakat vagy a saját árazási gyakorlatát. A legtöbb fogyasztási cikkhez hasonlóan az üzemanyagok ára számos piaci körülménytől függ. Magyarországon csaknem 2 ezer töltőállomás van, ennek csak egynegyedét működteti a Mol.
Ezért van nagy különbség a kutak között
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára az MTI-nek elmondta: a kútárak közötti különbségek az eltérő költségelemekkel (szállítási költség szintek, kút beruházás ráfordításai), de alapvetően a hazai olajpiac szabadversenyen alapuló működésével magyarázhatók. Ezért fordulhat elő, hogy kutanként jelentős, akár 40-50 forintos árkülönbség is lehet. Az üzemanyagoknál, ugyanúgy, ahogyan a legtöbb fogyasztási cikknél is különböző árak vannak, attól függően, hogy hol vásárol az ügyfél.
Az üzemanyagok végfelhasználói árának két alap eleme van, az előállítási és forgalmazás költségek, illetve a terméket terhelő adók. A végfelhasználói ár és az ezzel szemben lévő költségek piaci kockázata a forgalmazókat terheli.
Miből áll össze az ár?
Az üzemanyagokat ma Magyarországon háromféle adó, illetve adójellegű költség terheli: a jövedéki adó, az általános forgalmi adó, valamint az ezeknél jóval kisebb részt jelentő készletezési hozzájárulás. A végfelhasználói árakra vetítve az adótartam összességében meghaladja az 50 százalékot.
Az üzemanyag-forgalmazóknak az adótartam nagyságára nincs ráhatásuk azok mértékét jogszabályok írják elő, az előállítás és forgalmazás költségét pedig jelentős mértékben befolyásolják az olaj világpiaci és a termék jegyzések európai változásai, valamint a forint/euró és a forint/dollár árfolyama.