A szegmens teljesítménye ugyan elmarad a teljes piac 17,5 százalékos bővülésétől, de a prémium szegmens sokkal stabilabb: évek óta 10 százalék körül bővül, és a válság is sokkal kevésbé volt rá hatással.
Mi számít prémiumnak?
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 20 márkát sorol a prémium szegmensbe, amelyek 72,5 százalékát három márka - a Mercedes, a BMW és az Audi - uralja, felváltva osztozkodva az első helyeken. A BMW tavaly bejelentett több mint egymillió eurós beruházását követően már mind a három márka rendelkezni fog magyarországi gyártóhellyel, ami támogatást jelent az értékesítésben is.
A vezető márkák mögé felzárkózik még a Volvo, a Lexus, mellettük évi 150-200 körüli darabszámot tud elérni Magyarországon az Infinity, a Jaguar és a Porsche.
Toplista: Mercedes, BMW, Audi
A prémium kategória élén 2018-ban Magyarországon a Mercedes állt 4018 eladott személyautóval, ami a cég tájékoztatása szerint 25 százalékos bővülés volt.
A prémium kategória második helyezettje, a BMW tavaly 3140 autót értékesített Magyarországon, 16,3 százalékkal bővülve az előző évhez képest.
Az Audi 2018-ban 2229 autót értékesített Magyarországon, az eladások 19 százalékkal mérséklődtek, amit a Porsche Hungariához tartozó márka igazgatója, Mátrabérci Sándor a gépkocsimotorok károsanyag-kibocsátásának meghatározására bevezetett új teszteljárásra (WLTP) átállás előre látható hatásának tulajdonít.
Mi az a WLTP? Röviden: az autókat most már csak úgy lehet eladni, ha olyan fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat mellékelnek hozzájuk, amelyek nem csak gyári- illetve tesztkörülmények között, hanem sokkal inkább a valós felhasználás közben is elérhetőek. A témát korábbi cikkünkben alaposan körüljártuk: Óriási zuhanás az autópiacon - tudjuk, miért nem tudtál új autót venni >> A magyar piac egyébként a WLTP-szabályozás életbe lépése óta az átlag fölött teljesít, nálunk lényegesen alacsonyabb a visszaesés, mint más fontos piacokon. |
Mindenki városi terepjárót akar
A vásárlók körében egyébként minden szegmensben, így a prémiumoknál is egyre népszerűbbek a városi terepjárók, az SUV-k: a szakértők szerint a kategóriában 2019-ben a 2018 évihez hasonló, 30 százalék feletti bővülés valószínűsíthető. A Mercedesnél az SUV kategória eladásai bővültek a legjobban, 46 százalékkal. A BMW-nél is kiemelkedő volt az SUV kategóriába sorolható X modellek eladása, 42 százalékkal bővült. Az Audi értékesítésében szintén jelentős, 32 százalékos részarányt tettek ki tavaly az SUV-ok, az előző évi 28 százalékos arány után.