5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy hirtelen rendelettel az építkezések miatt kitiltanák a turistabuszokat a Budai Várból, ami a városban dolgozó idegenvezetők szerint visszavetheti a fontos bevételi forrásokat jelentő turizmust és káoszt okozhat az egész városban. A buszos csoportok jelenleg napi 33 millió, fél évre több mint hatmilliárd forintos bevételt jelentenek a Várban, amiben a vendéglátóhelyek és üzletek bevétele még nincs is benne.

A Budapesten praktizáló idegenvezetők május 5-én szakmai egyeztetést tartottak amiatt, hogy a turistabuszok behajtását a budai várba május 15-től betiltanák. „Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert” - írják az idegenvezetők.

Az idegenvezetők szerint a legtöbben kimaradtak az előzetes egyeztetésből, kész tények elé állították a turizmus összes szereplőjét az utasokkal együtt, „minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén”. Márpedig szerintük ez nem csak egy szűk szakma belügye, ugyanis a hazai GDP 10,3 százalékát a turizmus adja (ez szerintük körülbelül 14 milliárd dollár).

Három perces járatsűrűség kéne

Rövidtávon káosz várható a vár környékén, a döntéshozók által említett 66 fős helyettesítő buszok száma (5 darab) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban a Budavári Önkormányzat számlálása alapján, ebből legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk 12 nappali órára, akkor 1250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz három perces járatsűrűséget igényelne.

Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd fordítva. Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya a közlemény szerint nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.

Minden VIP-vendég felmegy a várba

Minden mozgásában korlátozott személy (idősek, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – írják. A kongresszusi és konferenciaturizmus VIP-résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. (A 2015-ös év 1020 kongresszusának és konferenciájának 77 százalékát Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a Budai Várat.)

Az idegenvezetők azt mondják, hogy nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik. A tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot.

Napi 33 millió forint bevétel

Kieső bevételek keletkezhetnek, hiszen csak a buszparkolás (1920 forint beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni) a Mátyás-templom (kedvezményekkel együtt is átlag 1000 forint) és a Halászbástya (700 forint) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 millió forintot.

Fél évre ez több, mint hatmilliárd forint elmaradt bevétel, amiben nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele és a többi múzeumokhoz szervezett csoportok sem, csak a két említett műemlék. A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Az idegenvezetők bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.

Van három javaslatuk

A felvetést a közlemény szerint több szakmai szervezet támogatja, és nyomatékosan követelik az autóbuszok várból való kitiltási tervezetének haladéktalan felülvizsgálatát, az időpont elhalasztását. Három javaslatot dolgoztak ki a helyzet megoldására, az első szerint a döntés elhalasztása lenne szükséges legalább október 31-ig.

Ezzel párhuzamosan a vár mögötti területen a korábban tervezett mintegy 30 férőhelyes autóbusz-parkolót kellene kialakítani a személygépkocsik kitiltása mellett. Ez lehetővé teszi a turistacsoportok zökkenőmentes feljutását a várba, és a vár tehermentesítése mellett a buszok kulturált parkolását.

A második szerint is kellene a döntés elhalasztása minimum október 31-ig, ezzel párhuzamosan a MÁV Mészáros utcai mozdonyjavítójának területét lehetne parkolási céllal átalakítani a Várnegyedben az átmenő buszos forgalom engedélyezése mellett.

A harmadik javaslat lényege a döntés elhalasztása legkorábban október végéig, majd ezt követően a buszos átmenő forgalom biztosítása.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Egymásnak ment a kormány és az OKSZ
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 18:01
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) „hamis állításaival ellentétben” az árréscsökkentés érdemben növeli a kiskereskedelmi forgalmat, így a fogyasztást is.
Makro / Külgazdaság Az EU egészében is csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 15:16
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban éves szinten, februárhoz mérve pedig csökkent.
Makro / Külgazdaság Szóltak Brüsszelben, hogy semmiképpen se adják oda a kért 600 millió eurót Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:31
Szankciós és energiaügyben pedig egyszerűen kikerülnék a magyar kormányt.
Makro / Külgazdaság Megkongatták a vészharangot a hazai német cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 13:31
Bizonytalan gazdasági környezetre rendezkedtek be a magyarországi vállalkozások a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) friss konjunktúrafelmérése szerint, mind az általános gazdasági helyzetre, mind a saját üzletre vonatkozó vállalati értékelések hosszú távon borúlátók – mondta Sávos András, a kamara elnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón, a 2025. tavaszi jelentést ismertetve.
Makro / Külgazdaság Váratlan fordulat a hazai benzinkutakon, ilyet se tegnap láttunk
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:21
Csütörtöktől újabb árváltozás jön.
Makro / Külgazdaság Már megint nem értik az elemzők, mi történt Németországban
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 09:16
Sokkal több a megrendelés, mint várták.
Makro / Külgazdaság Élelmiszerutalványokat is kaphatnak a nyugdíjasok az áfa-visszatérítés mellé? Szerdán dönthet a kormány
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:58
Újabb intézkedést lengetett be Orbán Viktor egy lakossági fórumon.
Makro / Külgazdaság Kína kamatokat vág
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:19
Élénkítenék a gazdaságot.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is László Csabától! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:59
A volt pénzügyminiszterrel egyórásra tervezett beszélgetés 15 óra 30 perckor kezdődik, amelyet a Klasszis Média YouTube-csatornáján és lapunk Facebook-oldalán követhetnek élőben.
Makro / Külgazdaság Megkerülik a kínaiak az amerikai vámokat – vajon be lehet csukni a százmilliárd dolláros kiskapukat?
Litván Dániel | 2025. május 7. 05:48
Kilogrammonként néhány cent költséggel oldják meg közvetítők, hogy ne vonatkozzanak a brutális vámok a kínai termékekre. És ez csak egy módszer a sok közül, amelyek biztosan újratermelődnek, akármit is csinálnak az amerikai hatóságok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG