Hirdetés

Megérkezett a Tesla első autója, amit nem aranyáron adnak

Fellegi Tamás, 2016. március 29., 14:00
Cimkék
BMW
, Audi 
, Tesla
, Elon Musk

Eddig a Tesla egyik gyengesége az volt, hogy csak luxusautókat gyártott, legalábbis az árat tekintve. Erre limitált volt a kereslet, hisz egy Ferrarit nem kell órákig és óránként tölteni, de most itt egy autó annyiért, mint egy olcsóbb BMW vagy Audi. Úgy néz ki, hogy csak halad az elektromos autózás, és egyre több kategóriában veszi fel a versenyt a benzinessel.

Többet tud

Pár napon belül hivatalosan is bemutatják a Model 3 névre keresztelt járművet, melyet kezdetben 35 ezer dollárért fognak adni. Ez ugyan még mindig nem népautó, hisz alig kevesebb, mint 10 millió forint, de ennyiért a világban azért már egész sokan vesznek autót. Mondhatni ez a luxuskategória alsó sávja, talán az A4-es Audihoz illetve a BMW 3-as sorozatához lehet hasonlítani.

Mérete nagyjából meg is egyezik az A4-essel, idézi a Bloomberg Elon Musk vezérigazgatót. A hely viszont több benne, mivel egyrészt a hátsó ülések előtti padló részen nincs a középső kiemelkedés, másrészt az elektromos autó motorja egész kicsi és nincs kuplung, sebességváltó, vízhűtés stb., így a motortérben is kialakítottak egy csomagtartót. A cég azt ígéri, hogy az autó legalább 300 km-t megtesz majd egy töltéssel, ez azért már valami.

Hirdetés

Hosszú garancia

Ami még igen lényeges: a cég 8 éves garanciát ad az akkumulátorra, ami az elektromos autó lelke, és árának ma még nagyjából harmadát képviseli. Emellett ugyanekkora garancia lesz a motorra is. Hogy milyen lesz a vezetési élmény és az össz-tapasztalat, ami alapján egy autó népszerűvé válik, az természetesen csak akkor derül ki, ha már tömegesen forgalomba került a típus. A korábbi Teslákkal mindenesetre igen elégedettek a tulajdonosaik.

Lassan felfutó gyártás

A Model 3-hoz egyelőre nem is lesz egyszerű hozzájutni, kezdetben olyasmi lesz, mint amikor a Kádár-rendszerben új Ladát akartunk venni: le kell előlegezni, és hosszasan várni. Nem mintha most hiánygazdaság lenne, de egy típus tömeggyártásának beindítása, főleg egy olyan gyártónál, aki eddig csak kis sorozatokat készített, nem olyan egyszerű. A kezdeti tapasztalatok alapján fogják a szükséges módosításokat végrehajtani, és a nagyobb kapacitású gyár csak jövőre fut fel, Európában és Kínában pedig 2018-ban indulnának a gyárak.

Várni rá, mint régen a Ladára

Most még nem is adhatja le akárki a rendelést: egyelőre a Tesla dolgozói tehetik meg. Március 31-én fél 9-től (kaliforniai idő szerint) viszont bárki megteheti online, 1000 dollár befizetésével. A kielégítési sorrendben viszont először a korábbi Tesla tulajdonosok lesznek elöl, utána jönnek azok, akik minél több külön felszerelést kérnek az autóhoz, utána mindenki más a jelentkezés sorrendjében. Biztos lesz egy kis tülekedés csütörtökön, utána jöhet az esetleges többéves várakozás, mint egykor a Ladáknál, Trabantoknál. Igaz, hogy bármikor vissza lehet lépni, ha valaki megunta a várakozást, és vissza is adják a foglalót.

Ha sokan járulnak a kasszához, az igen jót tehet a cég hírnevének. Több 10, esetleg 100 ezer foglalás (tegyük fel, hogy nem élnek a kamu foglalás eszközével) azt az üzenetet hordozná a befektetők felé, hogy lesz igény a Tesla egyre olcsóbb és tökéletesebb típusaira, és egy nap majd tényleg több millió autót fog eladni évente. Talán ezért is rángatták meg úgy a cég részvényét az év eleji összeomlás után.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ki mer ma lakást venni a budapesti bulinegyedben?

Ki mer ma lakást venni a budapesti bulinegyedben?

Egy sétálóutca alapvetően mindig csendesebb vagy legalábbis emberközelibb, mint egy átlagos, autókkal teli, nagyvárosi utca. Adódik a kérdés, hogy a budapestiek szeretnek-e sétálóutcákban lakni? És ha igen, akkor mennyivel magasabbak ezekben az utcákban az ingatlanárak?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • augusztus 22
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének július végi helyzetéről
    Fogyasztói bizalmi index - augusztus
    Chicagói Fed index - július
    augusztus 23
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 20 mrdFt
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - augusztus
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - augusztus
    Feldolgozóipari BMI - augusztus
    Richmondi Fed feldolgozóipari index - augusztus
    Feldolgozóipari BMI - augusztus

    augusztus 24
    ÁKK: 2024/B államkötvény csereaukcó, 2018/B - 20 mrdFt
    GDP (év/év, munkanaphatással igazított) - 2016 Q2
    Jelzáloghitel igénylések - augusztus
    Hewlett-Packard - 2016 Q3
    augusztus 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés) - június
    IFO üzleti hangulatindex - augusztus
    GDP (év/év, igazított) - 2016 Q2
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek - augusztus
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - augusztus
    BMI - augusztus
    Szolgáltatóipari BMI - augusztus
    augusztus 26
    GDP (év/év, előzetes) - 2016 Q2
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, előzetes) - 2016 Q2
    GDP (év/év, igazított) - 2016 Q2
    Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index (végleges) - augusztus
    Fogyasztói árindex (év/év) - július
    Maginfláció (év/év) - július

Szavazás

Ön szerint ki vegye meg a Tesco magyarországi érdekeltségét?