A fő jelszó az internet. Elég, ha egyszer rákattintunk a Facebookon egy kistermelői gazdaság kínálatára és már ugranak is fel a konkurencia ajánlatai. Nézzük csak: a MyFarm zöldségkosárnál téli előfizetés működik, akciós ára 169 990 forint, az alapár 189 990 forint. Ennyi pénzért egész télen tele lehet a kamránk vegyszermentes, hazai zöldségekkel – ígéri a cég –, hiszen ilyenkor különösen nehéz jó minőségű árut találni. A szupermarketekben lévő legtöbb esetben külföldről érkezik, és nem tudni, mivel kezelték. Kizárólag hazai „MyFarm gazdák” termelik a zöldségeket, hagyományos módszerekkel tárolják be, és akár kéthetente házhoz viszik.
Mit tartalmaz egy ilyen előfizetés? Vegyszermentes különféle zöldségek – átlag 7-8 kiló kosaranként –érkeznek, a farmról az otthonodig jelszóval. Tagsági rendszer működik és a termények 10 százalékát jótékony célra fordítják. A kosarak alapját a cékla, karalábé, batáta, sütőtök, répa, burgonya, zeller, hagyma és káposzta alkotják, de ezeket gyakran kiegészítik egyéb szezonális zöldségekkel. A termények pontos listája a cég kertjeiként változhat. November második felétől áprilisig összesen 12 kosár érkezik, de lehet kérni havi szállítást is. A MyFarmnál a „házias lecsóvarázs” például 2990, a szamócalekvár (330 milliliteres) 2490 forint.
Lekvárjaink frissek, zamatosak, könnyen kenhetők, és brutális gyümölcstartalmuk van – olvasható a Kapolcsikum honlapján. Nem utolsósorban: 30 ezer forint feletti rendelés esetén ingyenes a házhoz szállítás – ez már utal a termékek árszintjére.
A budapesti Kaldeneker Lekvárosház az elsők között adott itthon rangot – jó pár évvel ezelőtt – e termékkörnek. A füstös-kávés hagymalekvár literje több mint tízezer forintba kerül. Igaz, egyedi recept alapján készült és nem hiányzik belőle a balzsamecet és a vörösbor sem. Hasonló árú a Kegyelmesék konyakmeggy lekvárja, ami ugyancsak különleges kompozíció.
A biatorbágyi Biafruit gyümölcskosarai 8900-20 900 forintba kerülnek, a házhozszállítás ingyenes. Közben megjelentek néhol a nívós kínálatú zöldség- és gyümölcsboltok. Azt is mondhatnánk, látványos, színes butikok. Ez újdonság, hiszen az elmúlt évtizedekben kihalt e műfaj, vagy beolvadt a szupermarketekbe. Hamar híre megy a jónak: a szolnoki Jonatánt sokan dicsérik.
A feldolgozott zöldségek, gyümölcsök és más élelmiszerek is aratnak: a biotermelotol.hu oldalán házi almalé, chipsek, befőttek, savanyúságok, lekvárok is találhatók. Egy fél literes eperszörp 2300 forint, egy 180 grammos hagymalekvár 2100. De van itt húsáru is: a bio házikolbász (150-200 grammos) 2200, a bio marhahúsos szalámi – körülbelül negyedkilós – 4500 forintot kóstál.
Fotó: DepositPhotos.com
Nos, ez nincs kifejtve. Mitől más, mint simán egy házi, azaz nem nagyüzemi? Mindenesetre egy kiló, jó minőségű marhahús annyiba kerül, mint ez a negyedkilós szalámi, aminek csak az egyik összetevője a marhahús. De a kolbászt el is kell készíteni. No meg, ezerféle adóteher, bérleti díj, rezsi, munkabér rakódik rá a kisipari élelmiszerekre (is), teljesen függetlenül a nyersanyagtól és a minőségtől.
Ezek a termékek elsősorban egy szűkebb, tudatosabb, tehetősebb rétegnek szólnak. Nem azoknak a millióknak, akik kétszer is átgondolják, hogy egy kiló csirkeszárnyat vegyenek-e levesnek, vagy helyette két fürt szőlőt, miközben a havi kedvezményes kupont – ami egyébként nem érvényes a saját márkás illetve árrésstopos termékekre – szorongatják a kezükben a pénztárnál.
De így is jó a forgalma a kistermelői farmokról származó termékeknek és webáruházaiknak. Egyrészt létezik egy kör, amelyik meg tudja mindezt fizetni. Akik nehezen, azok közül is számosan kedvezni akarnak a gyereknek, unokának, és néha ezt veszik-viszik csokoládé helyett.
Trendi lett jeles alkalmakra, akár karácsonyra, lekvárokat, fűszereket, gyógynövényeket, teákat ajándékozni, ez még céges körökben is dívik. Régen elképzelhetetlen volt, hogy valaki beállítson vendégségbe egy üveg baracklekvárral, de akár mézzel is. Ma talán jobban örülnek neki, mint a bornak vagy a bonbonnak – egy neves palack, egy márkás doboz, egy kisebb csokor virág hasonló árú.
Ezzel párhuzamosan lett mind népszerűbb a szedd magad! kerti mozgalom és a házi tartósítás. Befőzős magazinok és könyvek garmadája kapható, ezernyi recepttel. Érthetően egyébként, hiszen némelyik szupermarketben – de főleg a kínai boltokban – kapható, lekvárnak nevezett valami tele van cukorpótlóval, zselével, festékkel és más adalékanyagokkal.
A kertekben viszont hasznosulnak a nem kifogástalan minőségű gyümölcsök is, hiszen dzsemnek, pálinkának azok is jók. Ráérő háziasszony az otthon megmaradt, fonnyadt gyümölcsöt is azonnal feldolgozza – megtisztítja, mélyhűti, de újabban inkább dzsemet főz belőle. Ami ilyen gyümölcsárak mellett érthető.
A multiláncok kontrasztjaként feltűnt a közelmúltban a piacra járást reklámozó mozgalom. Ezek szerint ma biztatni kell az embereket, hogy piacon vásároljanak – arról nem beszélve, hogy az új lakóparkokban sehol nincs piac.
Nem tudni persze, hogy az „őstermelő” által kínált áru a nagybaniról érkezett-e vagy mondjuk Galgamácsáról. Jobb helyeken a kissé töppedt-száraz-barnuló gyümölcsöt, zöldséget fél áron adják, vagy alacsony egységáron – azonnal elfogy. Óriási az árkülönbség a piacok között – az árusok úgy gondolják, hogy Budán kétszer annyiért is elfogy ugyanaz az áru, merthogy ott – lásd lakásárak – „gazdagok laknak.”
A piacokon ismét kezd divatba jönni, hogy egy-egy vevő mindig ugyanahhoz a „kofához” jár, akinek egyszer elég kedvesnek lennie és jó árut adnia, onnantól pörög az üzlet. Ugyanez a helyzet a savanyúságosokkal is. Ez igazi hungarikum – kár, hogy két év alatt duplájára emelkedett a csemege, meg a kovászos uborka ára. Hogy mégis élénk a forgalom, az annak tudható be, hogy kevesebben bajlódnak savanyúságok készítésével otthon, mint mondjuk dzsemekkel. A piacokon is megjelentek a nem online kézműves termékek: a Fehérvári úti vásárcsarnokban szarvasszalámi, saját recept szerint készült kenőmájasok és házilag füstölt báránycsülkök is kínálják magukat.
Ezzel párhuzamosan felértékelődött a hentesboltok fogalma – és forgalma. Már amelyik persze megmaradt és bírja a versenyt. A hatalmas szupermarket láncok hűtőpultjai roskadounak a húsárutól, de arról senki nem tud ott felvilágosítást adni, mit főzzön valaki pulykaszárnyból, a kacsa szárnytő jó-e levesnek vagy mikor jön malacfarok, ami ideális alap egy székelykáposztához. Egyébként reggel szokott jönni és délre már elfogy, mert olcsó, és mert a Z meg alfa generációnak fogalma sincs róla, mit lehet azzal kezdeni.
Több mint két hét után reagált.



