Nem túl szépek az idei traktoreladási számok a Használtautó.hu összeállítása szerint: 2015 első félévében mindössze 1719 darab új traktort regisztráltak, ami 33 százalékkal marad el a tavalyi 2560-as értéktől. Igaz, a látszólag jelentős visszaesés csak éves viszonylatában mutat igazán rosszul: két évvel ezelőtt ugyanekkor 1564 új traktort helyeztek forgalomba.
A hektikus mozgás hátterében az uniós pályázatok állnak: a forgalom nagymértékben függ attól, milyen uniós pályázatok érhetőek el éppen. Tavaly az Európai mezőgazdasági vidékfejlesztési alap támogatásai (az MNB növekedési programjával is erősítve) húzta a piacot. Az év végére talán ismét korrigál a piac, köszönhetően az október 15-i megvalósítási határidejű kertészeti gépbeszerzésre kiírt pályázatnak - véli Fodor László, a Használtautó.hu szakértője.
Melyik a magyarok kedvenc traktora?
A traktorpiac igen koncentrált, néhány nagy gyártó osztozik annak jelentős részén. Ám a piac megoszlása erősen eltér az új-, illetve a használtpiacon. Az új járművek esetében 100-ból 28-at tesznek ki a piacvezető MTZ (Belarus) traktorok, a John Deere 13, míg a New Holland 8 százalékkal próbál felzárkózni. A használtpiacon eladott járműveknek azonban több mint fele (53%) MTZ traktor volt 2015 első felében, őket egyenként mintegy 5-5 százalékkal követték a Zetor, New Holland és John Deere eladások.
A vontatók viszont nagyon mennek
Mindeközben a nagyhaszonjárművek piaca igazán jelentős lendületet kapott az év első felében: 2564 darab 3,5 tonnánál nagyobb új tehergépkocsit és vontatót adtak el a hazai piacon, ami 25 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezen belül igencsak eltér a növekedés üteme a két kategóriában: az új vontatók száma 30 százalékkal gyarapodott, miközben a tehergépkocsik eladásai néhány százalékkal nőttek.
Míg a vontatók esetében elsősorban (69%) az új járművek beszerzése növelte a hazai gépjárműparkot, a tehergépkocsik zöme (75%) a használtimport révén kerül Magyarországra. Két év alatt másfélszeres lett a behozott használt nagyhaszonjárművek száma, ezen belül a tehergépkocsik száma 72 százalékkal, míg a vontatóké 29 százalékkal növekedett.
Íme, a kedvenc teherautóink
A nagyhaszonjárművek esetében egészen eltérő a márkák értékesítési sorrendje az új és a használt járművek esetében. Míg az új járművek között a DAF és a Volvo küzdött az első helyért (21,9; illetve 21,6%), nem sokkal a Scania 17,1 százalékos részesedése előtt, a használtpiacon a Volvo (18,2%) egyértelműen vezet a MAN (16,3%) és a DAF (12,8%) előtt.