Segítünk a fővárosi háziasszonyoknak a hétvégi bevásárlásoknál. A Privátbankár árfigyelőjében megnézheti és össze is hasonlíthatja, hogy hogyan alakulnak a zöldségek, gyümölcsök és a különböző húsok árai a nagyobb csarnokokban. Az adatok hetente kétszer, kedden és pénteken frissülnek a PiacOnline segítségével. A legfrissebb adatokat IDE kattintva nézheti meg. |
Az egészségtudatosságot növelni igyekvő, egészséges táplálkozást népszerűsítő kampányok ellenére a felnőtt magyar lakosság számára az egészség mint élelmiszer-vásárlási szempont egyelőre nem elsődleges - közölte a Privátbankárral Gfk Hungária. Saját bevallások szerint minden második ember azt eszi, ami a legjobban ízlik neki még akkor is, ha az nem igazán tesz jót az egészségének.
Ennél lényegesen kevesebben vannak azok (körülbelül 33 százalék), akik - a Gfk megfogalmazása szerint - normális ételeket esznek és úgy vélik, így a szervezetük automatikusan hozzájut a számára szükséges tápanyagokhoz. Tízből csak egy magyar felnőtt válogatja meg körültekintően azt, hogy mit eszik és táplálkozik kizárólag egészséges ételekkel.
Csaknem minden harmadik kosárba kerül
A GfK Hungária zöldség- és gyümölcsfogyasztást folyamatosan mérő panelének adatai szerint a legnépszerűbb ételek között megtalálható mindkét csoport, hiszen a válaszadók 97, illetve 95 százaléka állítja, hogy szívesen fogyaszt gyümölcsöt, illetve a zöldséget.
Ráadásul az utóbbi időben egyre zárul az „olló” a két terménycsoport népszerűsége között, aminek különös jelentősége lehet az őszi-téli időszakban, amikor is a hangsúly inkább a zöldségeké. Százból 28 vásárlói kosárba kerül friss zöldség vagy gyümölcs, ugyanakkor a teljes kategória részesedése a napi fogyasztási cikk költésekből mintegy 10 százalékra tehető.
A zöldség- és gyümölcsvásárlások havi megoszlásából az látszik, hogy gyümölcsre a legtöbbet július-augusztusban költenek a fogyasztók. A zöldségvásárlás havi eloszlása ennél egyenletesebb, ám a szeptembertől novemberig tartó időszak részesedése, majd – a friss zöldségek megjelenésével – az április, május és júniusi hónapok részesedése a zöldségekre kiadott összegekből magasabb mint a gyümölcsökre fordított kiadásokból.
A Gfk vizsgálatából kiderült, hogy friss áru, így zöldség és gyümölcs vásárlásakor a fogyasztóknak fontos a magyar eredet. A kérdésre, miszerint „Mennyire fontos Önnek vásárláskor a termék magyar eredete” ötös skálán, ahol 1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos, gyümölcsök esetében a válaszok átlaga 3,4, zöldségek esetében pedig 3,6 értéket ért el. A termék hazai eredetére hasonlóan odafigyelnek a vásárlók a friss tőkehús, tojás és húskészítmény kategóriák esetében.
A legtöbb – tízből jellemzően nyolc – háztartás által vásárolt zöldségek listáját a paprika, paradicsom, hagyma, répa és burgonya vezeti. Uborka és káposzta tízből hét háztartás kosarába kerül, az októberben külön kiskereskedelmi kampánnyal népszerűsített gombát viszont csak minden második háztartás vásárolja.
Az egyes zöldségekből fogyasztott mennyiséget és a vásárlási gyakoriságot természetszerűleg év közben nagyban befolyásolja azok elérhetősége és eltarthatósága. A legtöbb burgonyából fogy – egy átlagos vásárló háztartásban egy évben mintegy 67 kilogrammnyi, ráadásul meglehetős gyakorisággal (egy évben mintegy 14 alkalommal) kerül a kosárba belőle. Ennél gyakrabban csak friss paprikát (19 alkalommal) és paradicsomot (15 alkalommal) vesznek a háztartások.