4p

Kilőtt a Gellert-hegyi sikló ügye, a beruházó szerint felgyorsultak az előkészületek, de azt nem tudni, mikor fejezhetik be a még el sem kezdett építkezést - értesült az mfor.hu. Az engedélyeztetés és más eljárások miatt vélhetően csak jövőre kezdődhet a kivitelezés, így az átadás legkorábban 2022-ben reális.

A másfél évtizede halogatott projekt mögött széles egyetértésben áll a főváros és a kerületi önkormányzat, valamint a kormány, amely 1,5 milliárd forinttal megtolta a kivitelezést, igaz, a Gellért-hegyi park korszerűsítését is elvárja. A teljes beruházási összegről továbbra sincs hivatalos adat, korábban, mintegy bő két éve még 5 milliárd forintról szóltak a hírek, ahogy ezt lapunk is megírta. Ám a végösszeg bőven feljebb is mehet, hiszen mind az építőanyagok ára, mind a munkaerő díja folyamatosan drágult az elmúlt két-három évben. Az építőipari szövetségek és a legnagyobb kivitelezők 25-40 százalékos emelkedésről nyilatkoztak. A sok importanyag ára eleve felfelé kúszik a romló euró-forint árfolyam miatt - ezt már mi tesszük hozzá.

A sikló látványtervének részlete.
A sikló látványtervének részlete.

Hiába támogatja azonban teljes mellszélességgel a beruházást a kormány és az érintett önkormányzatok, még hónapokig eltarthat, míg lezárul az engedélyezési eljárás. Ráadásul aktualizálni kell a főváros és a projektcég között még 2009-ben megkötött szerződést. Ha ezek megtörténnek, csak akkor adhatja a főváros birtokba a területet a kivitelezés céljára, s ezután még a régészeti feltárások végére is várni kell.

A régészek az infrastrukturális és ingatlanberuházásoknál általában 4-6 hónapot dolgoznak, de ha fontos leletre bukkannak, akkor ez az idő még növekedhet. Emiatt lehetnek még jogviták is. A kivitelezés várhatóan 14-15 hónapot vesz igénybe – mondta a fővárosi önkormányzat az általa felügyelt Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül még 2019-ben a G7-nek.  Műszaki szakértői forrásaink szerint ez az időtáv reálisnak tűnik, így ha ősszel mégis belevághatnak, akkor 2022 tavaszán-nyarán akár utazhatunk is a siklón.

A fővárosi székhelyű Sikló-Beruházó Kft. 2008-ban kezdte meg a működését projektcégként, alapításának célja a Gellért-hegyi sikló tervezése és megépítése volt. A magyar befektetői érdekeltségbe tartozó társaság 75 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben, amelyben további 25 százalék feletti arányban a BKK a tulajdonos. A projekttársaság közvetlenül felel majd a beruházás megvalósításáért. Érdekes fejlemény, hogy idén május végén kisebbségi tulajdonosként megjelent a cégben Kreinbacher József pezsgőmilliárdos nagyvállalkozó, a Gellért Hill Experience Kft. egyszemélyes gazdája.

A kormány a hegyoldal parkjának rendbetételét is elvárja a projektcégtől. Nem tudni viszont, hogy hol tart a Citadella felújítása-átalakítása, új végleges funkciójának kitalálása. Szakértők szerint csak ezzel lenne teljes a Gellért-hegy egésznek megújítása, aminek csupán az egyik eleme a felvonó megépítése.

Ha valóban megépül az új szerkezet és rendezik a környéket, akkor teljesen eltűnhetnek a turistabuszok, márpedig ezekből a főszezonban naponta több mint 300 fordult meg a járvány előtti években. Bató Csaba, a Sikló-Beruházó Kft. ügyvezetője szerint az előkészületek részeként a területileg illetékes kerületi önkormányzat által megfogalmazott környezetvédelmi elvárásokat is teljes mértékben integrálni fogják a korábbi műszaki tervekbe.

A tervek szerint a sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni. A felvonó az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon a föld alatt fog közlekedni, majd innen már egy, a domborzati viszonyok függvényében változó magasságú hídszerkezeten a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó, felső állomásig.

Címkék: Ingatlan

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Még több lett az üres irodaterület Budapesten 
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:38
Idén az első negyedévben folytatódott a hónapok óta tartó lejtmenet az irodapiacon: kevés új terület készült el, miközben újra nőtt a kihasználatlanság.
Ingatlan Közel felére esett vissza a lakásépítési kedv a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 13:18
Az első két hónapban, a nyers adatok alapján, 41,2 százalékkal csökkent Romániában a lakásépítés volumene éves összevetésben - közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Kádár-kocka küzd a luxusnyaralóval a Tisza-tónál
Mester Nándor | 2024. április 17. 18:47
Idén várhatóan tovább növekszik a Tisza-tó népszerűsége. Az ok igen prózai: még mindig jóval olcsóbb, mint a Balaton vagy a Velencei-tó környéke, egy-két ottani kistelepülésen használható a Falusi CSOK és ha nyaralót keres valaki, akkor javuló és bővülő szabadidős és kiskereskedelmi szolgáltatásokra számíthat. Az ingatlankínálat egyre színesebb, már a luxus is megjelent – derül ki sorozatunk mostani részéből.
Ingatlan Mi az a hatalmas, ami a Duna Plaza mögött épül?
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 07:49
A Futureal Csoport kezd egy óriásberuházást. 
Ingatlan Nagy biznisz a magánkollégium és a közösségi társasház, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 13:55
Más régiós országokban érdemesebb kiadásra lakóingatlant építeni, mint Magyarországon. Leginkább az adózás miatt.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? A Velencei-tónál lassan beérik az árak a pesti agglomeráció átlagát
Mester Nándor | 2024. április 10. 19:10
Lapunk az elmúlt években többször is írt arról, hogy a főváros agglomerációja gyakorlatilag elért a Velencei-tóig. Azzal a különbséggel, hogy sokáig a Budapestet ölelő településgyűrű árai jóval magasabbak voltak. Mára ez a különbség erősen csökkent, főleg azért, mert annyira megugrott a kereslet a Balaton kis testvére körül, hogy az fölvitte az árakat, bár a használt lakások-házak ára még mindig nem érte el a budapesti agglomeráció legdrágább részein tapassztalható szintet. 
Ingatlan Nagy dobás a budapesti irodapiacon
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 14:01
Szinte egy teljes épületet kibérelt a Wizz Air a pesti Dunaparton.
Ingatlan Digitális? Nem, figitális - új fogalom született
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 18:11
Mutatjuk, mit is jelent.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Az Audi miatt is már egymilliós négyzetméterárak vannak Győrben 
Mester Nándor | 2024. április 3. 18:31
Egyértelműen árfelhajtó hatású, hogy a nyugat-magyarországi nagyvárosban számos autóipari és technológiai cég telepedett meg, élén az Audival. Bár a lakásépítés üteme ott is lassult az elmúlt másfél-két évben, ez vélhetően átmeneti, ugyanis a városba és környékére folyamatosan érkező új munkaerő fenntartja a keresletet és az új lakástámogatási feltételek miatt kicsit növekedhet a belső lakásmobilitás. Nagy kérdés, hogy további külső körzetekben is megjelennek-e lakóparkok és hogy a belvárosban folytatódik-e a nagyon régi épületek lakáscélú felújítása.
Ingatlan Úgy fest, a kormány ráerőlteti a budapestiekre a betonprojektet
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 08:59
A parlament elé kerül a budapesti „mini vagy más néven maxi Dubaj” építése, amely a város egyik rozsdaövezetének helyén egy betonkomplexumot képzel el. A főváros vezetősége próbál ellenállni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG