A Profession.hu 2.Távmunka Meetupon technológiai cégek képviselői számoltak be az ezzel kapcsolatos tapasztalataikról.
Távmunka témában írt cikkeinket itt és itt lehet megtalálni. >>> |
Egy friss kutatás szerint az Egyesült Királyságban jelenlévő cégek 34 százaléka szerint a dolgozóik több mint fele már otthonról végezheti el a feladatait 2020-ban. Ez nem csak a munkavállaló és a munkáltató számára jelent előnyt, de többek között csökkenti a városok közlekedési hálózatának terhelését is.
A nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarországon is egyértelműen pozitív tapasztalatok fűződnek a távmunkához, a cégvezetők között viszont sokan még tartanak annak bevezetésétől.
A pozíciók több mint fele alkalmas az otthoni munkavégzésre
Az Invitel Csoportnál 2016 áprilisában vezették be a távmunka lehetőségét. Egy külső tanácsadók bevonásával készült hatástanulmány alapján 1200 munkavállalóból több mint 600 esetében találták úgy, hogy alkalmas a pozíciója otthoni munkavégzésre.
A kollégákba vetett bizalom kifizetődött: átlagban nőtt a hatékonyság és plusz juttatásként tekintenek a lehetőségre, így elhivatottabbak is lettek a céggel kapcsolatban. A hat hónapos próbaidőszakot követően a távmunkát fókuszcsoportos felmérésekkel, valamint online kitölthető kérdőívvel értékelték.
A technológiai megoldások támogatják a bizalmat
Major Sándor, a LogMeIn mérnöke öt pontban határozta meg az eredményes távmunkához szükséges feltételeket: legfontosabbnak a kölcsönös bizalom meglétét tartja, de szintén lényeges személyes találkozások biztosítása az akár ¬eltérő kontinenseken dolgozó munkavállalók számára is.
Mindenkinek előnyös
A távoli munkavégzés számos munkaerő-piaci probléma megoldását jelenthetné, hiszen a kereslet és kínálat közötti strukturális különbségekre és a nők a férfiakéhoz képest alacsonyabb foglalkoztatási rátájára, valamint a megváltozott munkaképességűek munkaerő-piaci integrációjára is megoldást kínál.
Fő a hatékonyság
A Privátbankár.hu is sokat foglalkozik a távmunkával, egy korábbi cikkünkben tanácsokat is adtunk a hatékony home office munkavégzéshez:
1. Gyakoroljunk önkontrollt és osszuk be az időnket!
Alapvetően a következetes, erős belső kontrollal rendelkező embereknek javasolt a távmunka, olyanoknak, akiket nem zavar a sok egyedül töltött óra. Fontos, hogy elkülönítsünk idősávokat kizárólag a munkavégzés céljára, ilyenkor legfeljebb csak jegyzeteket készítsünk az egyéb tennivalókról.
2. Vessük be a technológiát!
Az interneten számos alkalmazást találunk, ami segíthet a hatékony munkavégzésben, akár úgy is, hogy bizonyos oldalakra korlátozza a hozzáférésünket egy adott időtartamon belül. Szerencsére már az e-mailen túl is számos lehetőség áll rendelkezésünkre a kollégákkal való kapcsolattartáshoz (felhőalapú felületek, instant messaging, stb.).
3. Tervezzünk előre!
Nagymértékben függ a konkrét tevékenységi körtől, hogy hány nap otthoni munka tekinthető ideálisnak. Általánosságban kijelenthető, hogy legalább heti 1-2 napot érdemes az irodában tölteni, ezeket a napokat pedig feltétlenül tervezzük meg előre és egyeztessük a kollégáinkkal.
4. Alakítsuk ki az ideális otthoni dolgozó-sarkot!
Gondoljuk végig, hogy milyen tevékenységet folytatunk majd az adott térben, illetve kell-e kollégák vagy ügyfelek érkezésére számítanunk. Ahhoz, hogy zavartalanul dolgozhassunk, elengedhetetlen bizonyos eszközök beszerzése, sőt, egyes munkahelyek szigorú munkavédelmi elvárásokhoz kötik az otthoni munkát.
5. Mindig hangolódjunk rá a munkára!
A munka és magánélet elkülönítése nem csak fizikai értelemben vett határokról szól, hanem arról is, hogy az ember a pihenőidőtől eltérő, munkaképes állapotba hozza magát.
+1. Mindig öltözzünk fel!