1p
KKV
Akár 250 milliárdba is kerülhet a 3-as metró felújítása, az EU fizeti a gigaberuházást. 30 éve nem volt rekonstrukció, most mentik, ami menthető.

30 év után költhetnek rá 250 milliárdot

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályázatot írt ki a 3-as metró (M3) vonalának komplex rekonstrukciójának tervezésére. A vonal felújítása a következő, 2014-2020 közötti uniós ciklus legnagyobb fővárosi közösségi közlekedési projektje lehet.

Az M3-as rekonstrukciójának és meghosszabbításának előkészítését szolgáló projekt célja, hogy a több mint 30 éves, az építés óta átfogó felújítás nélkül folyamatosan üzemelő, mára mind a pályát, állomásokat, gépészeti berendezéseket, mind a járműparkot tekintve korszerűtlen és rendkívül leromlott állapotú vonal a következő, 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszakban teljesen megújulhasson. Az átfogó rekonstrukció várható forrásigénye igen jelentős, a majdan elfogadandó tervváltozattól függően 150-250 milliárd forint is lehet.

2016-ban indulhatnak a munkálatok

A tervezés során megvalósíthatósági tanulmányt készíttet uniós forrásokból a BKK, amely elsősorban a vonal leromlott állapotú infrastruktúrájának megújítására koncentrál. A munka keretében készülnek majd el a meglévő vonalszakasz felújításának engedélyezési tervei, a szükséges hatósági engedélyek beszerzése, valamint a kivitelezési eljárás közbeszerzési kiírásához szükséges dokumentumokat is elkészítik.

Tervek szerint az eljáráson nyertes tervező vállalkozással 2013 novemberében köt szerződést 660 napra a BKK, a komplex tervezési folyamat pedig várhatóan 2015 nyarán fejeződik majd be. A tervezési munkák 100%-ban az ÚJ Széchenyi Terv (ÚSZT) keretein belül, európai uniós forrásból valósulnak meg. A szükséges források rendelkezésre állása esetén a kivitelezésre 2016-2020 között kerülhet sor. Az ajánlattevők ajánlataikat legkésőbb 2013. szeptember 3-áig nyújthatják be.

Összetett fejlesztési elképzelések a főváros északi részén

A jövőbeni kivitelezés során megújulnak az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatási rendszer, jelentősen javulnak az esélyegyenlőségi feltételek is (jelenleg egyetlen megállóban van csak lift például). Sor kerül az alagút szigetelésére és a teljes pályacserére, valamint felújítjuk a metró működését a háttérben kiszolgáló rendszereket: az infokommunikációs architektúrát, a biztosítóberendezéseket, a világítástechnikát és a szellőztető rendszert is.

Megvizsgálják, megéri-e a vonal meghosszabbítása

Amennyiben a megvalósíthatósági tanulmány alátámasztja, akkor később megépülhet a régóta tervezett új szakasz a Káposztásmegyeri lakótelepig négy új közbenső megállóval, Megyeri úti végállomással. A káposztásmegyeri meghosszabbítást már a nyolcvanas években tervezték, de érdemi, részletes vizsgálatára, megtérülési elemzésére most kerül csak sor.

Az uniós források megszerzéséhez szükséges néhány évben további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni az M3-as metróvonalat, ezért a BKV folyamatos karbantartó munkálatokat végez a teljes pályán. Egyrészt hosszabb szakaszokon a leginkább elhasználódott sínszálakat cserélik, másrészt az M2-es metró vonaláról 20 darab fiatalabb, még tovább üzemeltethető orosz gyártmányú kocsit helyeztek át az M3-as metróvonalra. A 2-es vonalon már csak új szerelvények közlekednek.

35 kilométernyi sín, 30 méter mélyen



Az M3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmú tömegközlekedési vonala: naponta mintegy 500 ezren utaznak a vonal vonatain. A hatkocsis, 120 méteres, mintegy 1000 fős kapacitással rendelkező szerelvények csúcsidőben 2-3 percenként közlekednek. A vonal Újpest központjától Kőbánya-Kispest vasútállomásig húzódik, a felszínen, összesen mintegy 17,5 km hosszan, de a két pálya hosszúsága az üzemi vágányokat is beleérve összesen több mint 35 km. Csúcsidőszakban a vonalon 30 vonat közlekedik.

Az M3-as metró 1970 és 1990 között több ütemben épült. Először a Deák Ferenc tér és a Nagyvárad tér közötti szakasz nyílt meg 1976-ban, ezt követte a Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest szakasz 1980-ban, a Deák Ferenc tér – Lehel tér szakasz 1981-ben, majd a Lehel tér – Árpád híd szakasz 1984-ben, utoljára pedig az Árpád híd – Újpest-Központ szakasz 1990-ben. A vágányok a Nagyvárad tér és a Lehel tér állomások között a város alatt mintegy 30 méter mélyen fúrt alagutakban futnak, míg a Lehel tér és Újpest-Központ, valamint Nagyvárad tér és Határ út állomások között a vonal nyílt technológiával épült, a felszíntől számítva 5-10 méter mélységben fekszik. A metróállomásokon és az azokhoz kapcsolódó 16 csomópontban épült aluljárókban összesen 55 mozgólépcső működik. Az M3-as metró és az M1-es és M2-es vonalak között a Deák Ferenc tér állomáson található közvetlen átszállási kapcsolat, míg a 2014 tavaszán induló M4-es vonallal a Kálvin téren lesz átszállási kapcsolat.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG