A magyarországi autóértékesítések lassú emelkedésének kezdetére számít szeptemberben a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az augusztusban mért mélypont után.
Erdélyi Péter, a szervezet társelnöke csütörtökön sajtótájékoztatón elmondta: 2009-ben várhatóan 65 ezer személygépkocsit helyeznek forgalomba az országban, ami becsléseik szerint jövőre 75 ezerre bővülhet.
Az elmúlt három évben Magyarországon mintegy 200 ezer autót értékesítettek évente, ami a hasonló országokkal összevetve mintegy 60 százalékkal több, mint amennyit a lakosság és a vállalatok fizetőképes kereslete biztosított volna.
Az autóeladások visszaesésében szerepet játszott a forint árfolyamának ingadozása, valamint a jegybanki alapkamat emelkedése is, a legtöbb embert azonban mégis a Pénzügyi Szervezet Állami Felügyelete (PSZÁF) által januárban meghozott finanszírozás szigorító intézkedése zárta ki az új gépjármű vásárlás lehetőségéből - fejtette ki Erdélyi Péter.
Beköszöntött a hideg idő. Ön lecserélte már a nyári gumit? Szavazzon! |
Győző Gábor, az MGE ügyvezető elnöke kérdésre válaszolva elmondta: az importőrök helyzetének javítása érdekében korábban már javasolták a kormánynak a regisztrációs adó maximalizálását, illetve az új autók alkatrészenkénti termékdíjának egységesítését az egész járműre. A kormányzat hozzáállását jól mutatja, hogy az egyesület utóbbi javaslatát a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) 14 hónapos késéssel, egyeztetés és indoklás nélkül utasította vissza - jegyezte meg az ügyvezető.
Az európai piac bővült szeptemberben
Mennyit tudsz az Európai Unióról? Mérd fel tudásod és nyerj! |
A jelentés szerint összesen 1.388.136 új gépkocsi kapott rendszámot szeptemberben. A piac már a negyedik egymást követő hónapban bővült. A nagy visszaesést hozó első öt hónappal együttvéve - január és szeptember között - viszont 6,6 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett kocsik száma az előző év azonos időszakához képest.
Szeptemberben főként azokban az államokban nőtt a frissen regisztrált autók száma, ahol már a vége felé közeledett az úgynevezett roncsprémium program, például Németországban, ahol 21 százalékos növekedést mért az autógyártók szövetsége.
A kontinens nyugati és keleti felét éles határ választja ketté. Míg nyugaton tíz éve a legnagyobb mértékben, 9,6 százalékkal bővült az új autók piaca, a kelet-európai uniós tagállamokban tovább folytatódott a visszaesés.
A keleti térség egészében éves szinten 36,4 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba szeptemberben, és bővülést csupán két államban, Lengyelországban (+ 7.9 százalék) és Csehországban (+ 0,5 százalék) regisztráltak az ACEA szakértői, akik azonban nem valamennyi európai országot, hanem a huszonheteket, valamint Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot vonták be a felmérésbe.
Autópiac: nyugaton a helyzet változatlan
Gázolajból többet vettünk
Kínai autópiac: viszik, mint a cukrot
Ha időben az autóhoz érünk, nem bilincselhetnek
Kgfb: nem törlik a bónuszt, ha késve fizetünk
28 évvel később: mibe kerül az autózás? Képek
MTI, Privátbankár