A 2010/11-es üzleti évet tavaly augusztus végén zárta le a svéd bútoripari óriási, ráadásul igen meggyőző eredménnyel: 2,96 milliárd eurós konszolidált nyereséget tud felmutatni az IKEA, ami az előző üzleti esztendő eredményeit 10,3%-kal haladja meg, árbevétele pedig közel 7%-kal nőtt, 24,7 milliárdra.
A gazdasági nehézségek ellenére képesek vagyunk tartani egy stabil növekedést és nyereségesek tudtunk maradni - olvasható a svéd cégóriás éves jelentésében. Az IKEA nyeresége szinte minden országban nőtt, ahol jelen van, de leginkább Oroszországban, Kínában és Lengyelországban futott jól a szekér. Csoport szinten 2,7%-kal haladták meg az előzetes célkitűzéseiket az árbevétel tekintetében.
Költséghatékonyság és zöld filozófia |
Középpontban a költséghatékonyság
Mikael Ohlsson, a cég elnöke szerint miközben a nyersanyagárak egyre jobban emelkednek, az IKEA 2,6%-kal csökkentette árait - ezt elsősorban a költséghatékonyságnak köszönhetően léphették meg, miközben a bútorok minőségéből nem kellett visszavenniük, sőt.
Az üzleti év végére 287 áruházzal rendelkezett a világ 26 országában az IKEA, augusztus 31-ig hét új áruházat alapítottak, a kereskedelmi hálózat fejlesztésére összesen 1,4 milliárd eurót költöttek, gyáraikra pedig további 300 millió eurót áldoztak. A svéd cég folytatta zöld programját is, 40 millió euró értékben ruháztak be megújuló energiaforrások telepítésébe, amivel tovább javították költséghatékonyságukat.
Zöldülni vágynak
A következő évben az IKEA további 3 milliárd eurót szán a gyárai, az üzletközpontjai és boltja fejlesztésére, elsősorban a napkollektorok felszerelésére is, de sok helyen a szélenergiát is igyekeznek majd kihasználni, hogy az energiaköltségeket tovább redukálják.
Az optimizmusra okot adó eredmények mögött ugyanakkor ott tornyosul egy 25 milliárd eurós adóssághegy is, miközben az IKEA az utóbbi 5 évben egy centtel sem támogatta osztalékából saját alapítványát, a Stichting Ingka Foundationt.
Plázastop
Nem titok, hogy az IKEA Magyarországon is tovább terjeszkedne, céljuk egy második budapesti áruház felépítése, de azt a plázastop megnehezítheti. A cég egyelőre vizsgálja a magyar terjeszkedés jogi lehetőségeit.
A tavaly elfogadott plázastop értelmében 300 négyzetméternél nagyobb alapterületű kereskedelmi egységet csak a nemzetgazdasági miniszter hozzájárulásával lehet felhúzni.