Fejenként mintegy 110-120 millió forintot kaphatott idei távozásakor a MÁV két felső vezetője – értesült a Magyar Nemzet vasúttársasági forrásokból. A vasúttársaság volt pályavasúti főigazgatója, aki általános üzletági vezérigazgató-helyettesként is dolgozott a MÁV-nál, harmincnyolc évi vasutas munkaviszony után 71 millió forintnyi végkielégítést kapott, amelyhez a lap információi szerint egyéb jogcímeken további ötvenmillió forintot kaphatott.
A Magyar Nemzet szerint a másik felsővezető szintén több évtizeden át dolgozott a MÁV-nál, az utolsó időkben forgalmi igazgatóként. Ő 67 milliós végkielégítést kapott, amelyhez ugyancsak mintegy ötvenmillió forint járt prémium és egyéb jogcímeken. A lap azt írja: így informátoruk számításai szerint az ő juttatása is 110-120 millió forint körül mozoghatott.
A két felsővezetőt emellett korkedvezményes öregségi nyugdíjba engedték. "Ez annyiból érdekes, hogy ha elérték volna a nyugdíjkorhatárt, akkor a MÁV már jogszerűen egyetlen forintot sem fizethetett volna nekik végkielégítés címén" - írta a Magyar Nemzet.
A Népszabadság pedig arról cikkez, hogy bizonyos feltételek mellett az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozást tud biztosítani a MÁV-nak, de csak hiteles reformlépések finanszírozásában tudna szerepet vállalni.
Hargitai Zsuzsa, az EBRD irodavezetője a lapnak adott interjújában azt mondta: "a MÁV is a piacgazdaság felé nyithatna, ebben tudnánk támogatni, akár beruházási, átszervezési, hitelkiváltási oldalon". Megjegyezte, hogy a MÁV kapcsán már érkezett megkeresés.
Az EBRD számára kiemelten fontos, hogy a tulajdonos, jelen esetben az állam, elkötelezze magát a változások mellett, és azt pontos menetrend lefektetésével következetesen végigvigye.
"Azt szeretnénk, ha mihamarabb törvény születne a MÁV átalakításáról, benne a pontos teendőkkel és azok időzítésével. Száz-kétszázmillió euró hitelt ennek ismeretében tudnánk adni, természetesen állami garanciavállalás mellett" - mondta Hargitai Zsuzsa hozzátéve, hogy a pénzt többcélúan használhatják fel: történhet beruházás, állomásfelújítás, mérlegátalakítás, de akár önkéntességen alapuló leépítés is. Az irodavezető viszont kizártnak tartotta azt, hogy az EBRD ellenőrizetlenül, működésre adjon forrást.
Hargitai Zsuzsa az interjúban azt mondta: az EBRD az elfogadott szerkezetváltási menetrend, az abban foglalt célkitűzések megvalósulása szerint fizet. Előfinanszírozást nem vállalnak, ha bejönnek a számlák, és azokat jóváhagyják, akkor utalják a pénzt. Ez országtól, tranzakciótól független eljárás.
A MÁV-tól távozó vállalati vezetők munkaviszonyuk megszüntetésekor a jogszabályok, illetve a kollektív szerződés és a munkaszerződésben foglaltak szerint részesülnek végkielégítésben, felmondási időre járó díjazásban - közölte a MÁV Zrt. kommunikáció pénteken az utóbbi időben a végkielégítésekről megjelent sajtóhírekre reagálva.
A vezetőket sem bánatpénz, sem titoktartási pénz, sem egyéb jogcímen nem illeti meg további juttatás, ilyenek kifizetésére nem került és nem is kerülhet sor - tájékoztatott a vasúttársaság.
A MÁV januárban csődbe mehet?
Nemzetire keresztelik a MÁV-ot
Pályázzon: hitelezzen a MÁV-nak!
Kormánybiztos porolja le a "MÁV-aktákat"
MTI, Népszabadság, Magyar Nemzet