1p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
Gyökeres átalakulás előtt áll a világ autóipara - a siker vagy a bukás az elektromos mobilitási technológia fejlesztése területén elért eredményeken múlik
Gyökeres átalakulás előtt áll a világ autóipara - a siker vagy a bukás az elektromos mobilitási technológia fejlesztése területén elért eredményeken múlik. Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója egyenesen "autóipari aranykor" eljöveteléről beszél, ennek beköszönte előtt azonban még számos technológiai akadályt kell elhárítaniuk az autógyártóknak.

Az alternatív hajtásláncok kifejlesztése és az elektromos járművek tömeggyártása érdekében az autóiparnak "újra fel kell találnia saját magát". Ehhez pénz kell, de pénzt - amint azt az elektromos autók fejlesztésében úttörő Tesla néhány nappal ezelőtti tőzsdei bevezetése is igazolja - lehet találni a célra.
   
Az autóipar számára az jelenti a legnagyobb dilemmát, hogy már most meg kell hozni az elektromos hajtáslánc fejlesztési irányait meghatározó döntéseket, és a fejlesztési munkákat is most kell finanszírozni, még mielőtt bármit tudni lehetne a gazdaságos tömeggyártást lehetővé tévő technológiáról. Ugyanakkor tovább kell fejleszteni a belsőégésű motorok technológiáját, ami szintén sok pénzbe kerül, holott hosszabb távon minden a belsőégésű motorok létjogosultsága ellen szól.
   
Senki nem vitatja azonban Nick Reilly, az Opel vezére nézetét: "Az elektromos autó alapjaiban forgatja fel iparágunkat, de nincs választásunk, sem környezetvédelmi okokból, sem pedig a piaci versenykényszer miatt." A versenyfutás már megkezdődött a szakmában. Nincs egyetlen autóipari vállalat sem, amely nem igyekezne már most bebiztosítani piaci pozícióját.
   
A BMW például egy teljesen elektromos autó kifejlesztésén dolgozik
Megacity Vehicle név alatt. A saját fejlesztésű elektromos hajtásláncot egy olyan, teljesen új karosszéria-építési eljárással, szénszálas anyagból készülő könnyűszerkezetes karosszériába építik majd be, amely "forradalmasítja" az autógyártást. A jármű az elektromos meghajtás egyik legnagyobb problémájára próbál megoldást találni: az akkumulátorok nagy tömegére. A BMW a karosszériával igyekszik súlyt megtakarítani. Klaus Draeger a BMW fejlesztési igazgatója már eredményekről tud beszámolni: "Szinte teljes egészében kompenzálni tudtuk már az elektromos járművekre jellemző 250-350 kilogrammos többlet tömeget." A jármű fejlesztési munkáit 2013-ig tervezi befejezni a BMW.
   
A General Motors, az Opel anyavállalata más utat követ.
Detroit egyelőre nem kíván megválni a belsőégésű motortól az elektromos motor javára. A GM először egy viszonylag kisebb, az akkumulátorok feltöltését szükség esetén elvégző belsőégésű motorral is rendelkező elektromos autót tervez piacra vinni. A megoldást alkalmazó Chevrolet Volt már az idén kapható lesz az Egyesült Államokban, európai "klónja" pedig, az Opel Ampera 2011-ben jelenik meg a piacon. Optimális megoldásnak azonban az Opel vezére, Nick Reilly az üzemanyagcella használatát tekinti, amely hatótávnövelő funkciót töltene be az elektromos autókban, míg a tisztán elektromos járművek csak városi használatra tartja alkalmasnak.
   
A Daimler már az E-Smart második generációját teszteli. Nagy példányszámban 2012-ben lesz kapható a tisztán elektromos hajtású városi kisautó. Októberben kezdődik meg a Mercedes-Benz A-osztályú modellje elektromos verziójának gyártása limitált szériában Rastattban. A mintegy 500 járművet kiválasztott ügyfeleknek adják majd át tesztelési célokra. A Daimler kísérleti projekteket végez elektromos hajtású B-osztályú modellekkel is az autógyártók között elsőként üzemanyagcellás áramtermelő technológiával kiegészítve.
   
Az Audi 2012-ben tervezi kis szériában piacra vinni E-tron elektromos sportkocsiját, amit az A3 kompakt elektromos verziója követ majd. A kisszériás tesztek azonban már az idén megkezdődnek a modellekkel. Az anyavállalat, a Volkswagen 2013-ra jelezte az E-Golf piaci bemutatását, amelynek értékesítését a 2018-ra, az addig elérni tervezett évi tízmilliós konszern értékesítési volumen három százalékára kívánja növelni.
   
Kínában is 2013-ban jelenik majd meg az elektromos autók első hulláma. A Daimler addigra kínai partnerével, a BYD autó- és akkumulátor gyártó vállalattal együtt kifejezetten a kínai piacra közösen kifejlesztett elektromos kompakt modellel jelenik meg a piacon. A Volkswagen pedig a Kínában kifejlesztett Lavida modelljének elektromos verzióját viszi piacra. A BMW az 5-ös széria legújabb generációjának egy "plug-in" azaz hálózati aljzatból feltölthető verzióját kínálja majd a kínai piacon.
   
Európában az európai autógyártók között elsőként a PSA Peugeot Citroen jelenik meg tisztán elektromos hajtású autóval a piacon: a Peugeot Ion és a szerkezetazonos Citroen C-Zero az év végétől lesz kapható. Mindkét modell a Japánban már kapható Mitsubishi I-miev európai verziója.

MTI

Címkék: KKV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG