Az amerikai Nemzeti Rákintézet jelentése szerint a dohányipar 2005-ben több mint 13 milliárd dollárt költött reklámra és promócióra. Az ipar képviselőinek állítása ellenére, miszerint a márkahűség erősítése volt a céljuk, ezek az erőfeszítések valójában növelték az általános dohányhasználatot - állapítja meg a tanulmány.
"Ez az első kormányzati jelentés, amely arra a határozott következtetésre jut, hogy egyrészt a dohány reklámja és promóciója kapcsolatban van a népesség növekvő dohányhasználatával, másrészt a dohányzás ábrázolása a filmekben összefüggésbe hozható azzal, hogy a fiatalok elkezdik a cigarettázást" - közölte Ronald Davis, a tanulmány vezető tudományos tanácsadója, az Amerikai Orvosi Szövetség volt elnöke.
A kutatók ezernél több tudományos tanulmányt tekintettek át. 1965 és 2006 között 42 százalékról 21 százalékra csökkent a dohányosok aránya a felnőtt amerikai lakosok körében, ám most naponta 4000 fiatal gyújt rá első cigarettájára és ezer válik rendszeres dohányossá.
A jelentés szerint a filmek háromnegyedében cigarettáznak, egyharmadában pedig a márka is felismerhető. A tanulmány azt is megállapítja, hogy a dohányzás visszaszorítását megcélzó médiakampányok is eredményesek, és szorgalmazza, hogy több pénzt fordítsanak erre.
A jelentés azt megelőzően készült el, hogy az amerikai szenátus elé kerül a törvényjavaslat, mely az Egyesült Államok Élelmiszer és Gyógyszer Hatóságának (FDA) felügyeletébe utalná a dohánytermékek engedélyezését. A képviselőház tagjai jelentős arányban támogatták a javaslatot július végén.
Dohányzó kismamák: a második baba is veszélyben
Robbant a bomba: kitört a dohánylázadás
Lavinát indíthat el az eltörölt dohányzási tilalom
MTI