Megint van gazdája az elektronikus útdíjrendszernek, a Népszabadság úgy tudja: a Getronics Kft. januári visszalépése után négy hónappal az i-Cell Kft. és szövetségesei kaphatnak lehetőséget az ország 6 318 kilométernyi közútját lefedő hálózat kiépítésére.
Nem tudni, mennyibe fog kerülni
A lap pénteki számában azt írta: a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. nemzetbiztonsági védőernyő alatt lefolytatott tenderén győztes cég szerződését a hírek szerint már alá is írták, de nem lehet tudni, mennyibe kerül majd a beruházás. Március végén derült ki, hogy állambiztonsági okból nem kell alkalmazni a közösségi közbeszerzést az e-útdíj fizetés kialakításához szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzésére. Az eljárás így elvileg gyorsabban lefolytatható, de a részletek épp emiatt titkosan maradnak.
A lap az Opten céginformációs adatbázisára hivatkozva azt írta: a tender győztese igazi kisvállalkozás. A társaság másfél éve 21 főt foglalkoztatott, árbevétele tavalyelőtt mintegy 420 millió, mérleg szerinti eredménye pedig 23,7 millió forint volt. Összehasonlításképp: az eredeti győztes Getronics 64 főt foglalkoztatott 2011-ben, árbevétele 5,7 milliárd volt, mérleg szerinti eredménye 0 forint (adózás utáni eredménye 324 millió forint volt, vagyis a felére esett vissza egy év alatt).
Nem lesz gond a bevételekkel?
Az NGM szerint idén, ha kisebb csúszással is, de elstartolhat az e-útdíjrendszer, az ebből várt költségvetési bevételek tehát nem fognak jelentősen megcsappanni. A rendszer kiépítése amúgy már az első Széll Kálmán-tervben is szerepelt. A használatarányos útdíjat először a fuvarozók fizetik majd csak, aztán a személyautósok választhatnak majd később, hogy így fizetnek, vagy maradnak a matricás rendszernél - legalább is a tervek szerint.