A Privátbankár.hu 2009. március 24-én adta át az elismeréseket az Internetbankok Magyarországon 2008 felmérés díjazottjainak. Az eseményen a Legjobb Lakossági Internetbank mellett díjazták 2008 legjobb banki honlapját, és átadtak egy szakmai életműdíjat is. A Közönségdíjas Internetbank díj az olvasók döntése alapján került odaítélésre. (A díjazottak listája >>)
A Közönségdíjas Internetbank 2008 díjat egy négy héten át tartó internetes szavazás eredménye alapján ítélték oda. Több mint 15 ezren töltötték ki a kérdőívet, ezek közül a szervezők azt a 13 419 szavazatot vették figyelembe, melyeket egy megerősítő e-maillel vissza is igazoltak az olvasók.
A Privátbankár kérdőívét kitöltők között enyhe többségben (56%) a férfiak voltak. A szavazók átlagéletkora 40 év, a leggyakoribb életkor a 30 év volt, a szavazók 23 százaléka volt 30-35 év közötti. Tíz válaszadóból több mint kilencnek van legalább középfokú végzettsége, ugyanakkor a főiskolai, vagy egyetemi diplomával rendelkezők aránya önmagában is 57 százalékot tesz ki (ebben a még tanulmányokat folytató hallgatók nincsenek benne, ők egyelőre a középfokú végzettségűek táborát gyarapítják). |
A válaszolók több mint fele egyszerre több bankkal is kapcsolatban állt. A legalább 2 hazai internetbankot ismerők között a diplomások aránya megközelíti a kétharmadot - állapítható meg a kérdőív eredményei alapján.
Az internetes aktivitás más téren is megmutatkozik, hiszen a szavazók 83 százaléka már legalább egyszer vásárolt az interneten keresztül, több mint harmada pedig tíznél is több alkalommal is élt a beszerzés ezen kényelmes módjával. A "Honnan szokta internetes banki ügyeit intézni?" kérdésre a szavazók kétharmada az otthonról lehetőséget jelölte meg, ezt a munkahelyről opció követi a maga 29 százalékával (ennél a kérdésnél egyszerre több választ is meg lehetett jelölni). 4 százalék jelölte meg azt, hogy valamilyen mobil eszközről is rá szokott nézni banki számlájára, közülük a legtöbben a laptopos bankolást részesítették előnyben.
A mobil internetbanki elérést is használók aránya a legalább 2 internetbanki szolgáltatást ismerők között nevezhető magasabbnak (5%), akik csak 1 bank netes szolgáltatását vették eddig igénybe, ott ugyanez az arány mindössze 2 százalék.
A használt internetbank biztonságosságát firtató kérdésre 38 százalék választotta a 10-es, vagyis az abszolút biztonságos lehetőséget, a másik véglet mellett (1 - abszolút nem biztonságos) száz válaszolóból csak egy sorakozott fel. Legalább 7-es osztályzatot a megkérdezettek 89 százaléka adott. Tízből nyolc szavazónak még egyszer sem volt problémája internetbankjával, több gonddal pedig csak 9 százalék találkozott. Probléma esetén az internetbanki háttértámogatás hatékonyságát egy tízfokozatú skálán 63 százalék legalább 7-es osztályzatúra értékelte (10 - szuper, 1 - szörnyű).
Internetes bankolással mellesleg ma már nem csak a fiatalabbak élnek, a középkorú és idősebb korosztály tagjai is hasonlóan magas arányban használják az ügyintézés ezen formáját - derül ki az NRC Piackutató és a TNS Visitor Media Research kutatásának szintén a közelmúltban nyilvánosságra hozott adataiból. A Privátbankár kérdőívét kitöltők átlagéletkora 40 év volt. A nemek szerinti megoszlást vizsgálva a férfiak fölénye figyelhető meg, ezt támasztja alá, hogy a Privátbankár kérdőívét kitöltők között enyhe többségben (56%) a férfiak voltak, a legalább 2 hazai internetbankot ismerők között pedig ez az arány már 60 százalékos volt.
A felmérés alapján a Privátbankár.hu elkészítette az eddigi legátfogóbb tanulmányt a magyarországi lakossági internetbankok helyzetéről. A tanulmányban a nagy magyarországi lakossági bankok klasszikus értelemben vett internetbanki termékeit szerepeltették, összesen 9 hitelintézetet vizsgáltak meg. Az értékelés során élesben futó internetbanki számlákon keresztül tesztelték a banki szolgáltatásokat, a tesztet pedig kiegészítette egy kérdőív, melyet a Privátbankár.hu készített és küldött ki kitöltés céljából az érintett bankok üzletági vezetőinek. További részletek és megrendelés >> |
Mint arra már többször is felhívtuk a figyelmet, a hazai internetbankok története látványos sikertörténet. Az internetbankok annyira zökkenő- és problémamentesen fejlődtek az elmúlt évtizedben, hogy azt szinte észre sem vette senki. A GKIeNET, a T-Home és T-Mobile nemrég közzétett közös jelentése szerint tavaly szeptember végén 1,9 millió lakossági és 300 ezer vállalati ügyfél intézte interneten keresztül banki ügyeit.
A felmérés kimutatta: szeptember végén a lakossági internetbanki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan 27 százalék, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan 35 százalék volt. Tavaly a harmadik negyedévben egy lakossági internetbank-ügyfélre havonta átlagosan 0,9 tranzakció jutott, míg 2007 folyamán az egy ügyfélre jutó tranzakció száma végig 0,7 körül mozgott - állapították meg.
Miért sikertörténet az internetbankolás?
Internetbank: rájöttünk, hogy kár sorban állni
Bizonyítványosztás: neten jól szolgálnak a bankok
Pénzügyek: neten egyre aktívabbak vagyunk
Biztosítások az interneten: direkt biztonságos
Privátbankár