Az amerikai élelmiszergyártó cég édesebb paradicsommal kíván válaszolni a kukorica nagy mértékű drágulására, amelynek részben az etanolbiznisz áll a hátterében. A közép-kaliforniai Heinz-gyárban percenként több ezer apró ketchupos zacskót töltenek meg, amelyek a gyorséttermekben szerte az Egyesült Államokban előfordulnak. A világ több tucat országában piacvezető Heinz ketchupjával ízesítik szendvicseiket a Carl´s Jr, a Burger King, a Wendy´s, a Wienerschnitzel, a Jack in the Box és egy sor más gyorséttermi lánc vendégei.
Az amerikaiak imádják a paradicsomos készítményeket. A tengerentúli háztartások 97 százalékában biztosan van egy üveg ketchup, és a felmérések szerint ezen üvegek felén a Heinz márkanév díszeleg. A tökéletes recept - ez a titka David Ciesinski alelnök szerint a cég sikerének.
E recept alapján a termék fontos összetevői között a paradicsom, a finomított ecet és a fűszerek mellett édesítőszerként a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS) is szerepel. A kukorica ára az utóbbi négy évben megháromszorozódott, a HFCS kétszeresére drágult. Ciesinski szerint az édesítőszer egy üveg ketchup előállítási költségének körülbelül 10 százalékát teszi ki.
A gyártási költségek lefaragására a vállalat stocktoni kutatótelepén édesebb paradicsomfajtákkal kísérleteznek. Nem genetikai módosításról van szó, hagyományos úton, keresztezéssel igyekeznek új hibrideket előállítani.
A rendkívül munkaigényes kézi műveleteket Rich Ozminkowski kísérletvezető "ellenőrzött evolúciónak" nevezte. A Heinz eddig elsősorban a nagyobb termést biztosító és a betegségeknek ellenállóbb fajtákat igyekezett kikísérletezni. A cég tavaly 20 százalékkal növelte meg a kutatási összeget, hogy édesebb fajtákat állítsanak elő, de úgy, hogy a természetes cukortartalom növekedése nem menjen a szín, a méret és a hozam rovására.
A ketchup nagy titka: az űrből érkezett segítség
Nem is sejtjük, hogy GMO-t eszünk
Újra beköszöntenek az 50-es évek
Csak a Szűzzel volt baj a Paradicsomban
MTI