Tallinni életkép. Szívesebben adóznál neik? MTI Fotó: Soós Lajos |
Így működik az elektronikus állampolgárság
A világon elsőként, 2015-ben vezette be az Észt Köztársaság az elektronikus állampolgárság (e-illetőség) intézményét, amit bármelyik észt nagykövetségen/konzulátuson személyes megjelenés, fotózás, ujjlenyomat adása és 50 euró befizetése után bárki igényelhet. A maximum egyhónapos átfutási időt igénylő procedúra végén a magánszemély kap egy intelligens, azonosításra alkalmas kártyát, amely dokumentumok hitelességének igazolására és digitális aláírására is alkalmas.
A kártya segítségével a hét minden napján, 24 órában intézhető számos ügy, például mintegy félóra alatt céget alapíthatunk Észtországban odautazás nélkül, illetve beadható az adóbevallás, a mérlegbeszámoló és banki utalásokat kezdeményezhetünk; ha egyszer már személyesen azonosítottuk magunkat a számlavezető banknál.
A magyar cégek rögtön kiszúrták a lehetőséget
A Baker Tilly Hungária információi szerint több magyar vállalkozás is számba vette az észt lehetőséget adótervezés szempontjából, azonban az adótanácsadó szakértője óvatosságra int.
Hiába alapítunk ugyanis céget Észtországban, ha a tevékenységet Magyarországon végezzük, a magyar társasági adó (TAO) alanyai (is) leszünk. De elegendő ehhez az is, ha az üzletvezetés helye Magyarországon van, sőt, ha csak a döntéseket hozzuk itt, még ha a tevékenységet ott is végeznénk – hívja fel a figyelmet Bagi Márta, Baker Tilly Hungária partnere.
És a 20 százalékos áfa?
A TAO mellett még az alacsonyabb észt áfa (20%) lehet vonzó, ha végfelhasználóknak nyújtunk szolgáltatást. Azonban ügyelni kell arra, hogy 2015-től bizonyos (távközlési-, műsor-, és elektronikus) szolgáltatások esetén az igénybevevő lakóhelye szerinti áfát kell alkalmazni.
Adóalanyoknak (cégeknek) nyújtott szolgáltatások esetén (pl. IT-szolgáltatások) a teljesítés helye az igénybevevő székhelye. Tehát célszerű lenne az ilyen szolgáltatásokat Észtországból nyújtani Magyarországra (és más EU-s országba), hiszen így áfa nélkül lehetne számlázni. Azonban a 282/2011/EU rendelet alapján ez sem ilyen egyértelmű: a székhely ugyanis a gazdasági tevékenység végzésének az a helye, ahol a központi ügyvezetés helye van. „Nem elegendő tehát egy postai cím, még a létesítő okiratban rögzített székhely cím sem, ha ott nem történik semmi, nem ott működik az ügyvezetés, nem ott hozzák a stratégiai döntéseket” – magyarázza a szakértő.
Emellett észt cég alapítása mellett érdemes számolni az ottani könyvvezetési kötelezettséggel, amit az észt számviteli szabályok alapján kell megtenni. Tehát az adóbevallások „e-beküldését” is megelőzi némi kalkuláció, amit nem árt, ha az ottani szabályokat ismerő személy végez el, teszi hozzá Bagi Márta.
Lehet azért okosan is csinálni
Azonban, ha valaki egyébként is észt céget kíván alapítani, akkor nagyon hasznos lehetőség az e-állampolgárság, hiszen ennek segítségével az adminisztráció és a költségek jelentősen lecsökkennek, az ügyintézés jóval gyorsabbá válik. Emellett az ottani adószabályok szerint nem kell a 20%-os TAO-t megfizetni mindaddig, amíg nincs osztalékkivét, tőkecsökkentés, részvény visszavásárlás, stb., azaz jövedelemkivonás a cégből. Ez esetben is csak a kivont részre eső TAO válik esedékessé.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy ez a kártya belépésre nem jogosít Észtországba, nem ad állampolgárságot, nem jogosít ott tartózkodásra és nem ad észt adóilletőséget.