Gépjármű-kereskedelem bedőlési aránya az országos Bisnode Bedőlési Indexhez /BBI/ viszonyítva (2009-napjainkig) |
Hiába a mérsékelt javulás
A piacon az új autók eladási adatai nem kecsegtetnek a szektor gyors beindulásával. A legfrissebb, májusi gépjárműpiaci adatok vizsgálata alapján megállapítható, hogy az előző év azonos hónapjához képest visszaesett az új gépjármű-kereskedelem egésze.
A JATO Dynamics gépjárműipari adatszolgáltató adatai szerint májusban összesen 5883 új személygépkocsit, valamint 1217 kishaszon-gépjárműt helyeztek forgalomba. Az autók esetében az egy évvel korábbihoz képest mindössze 2 százalékos növekedés, a kishaszon-gépjárművek esetében pedig 11 százalékos visszaesés következett be. A forgalomba helyezett új gépkocsik többsége céges (75 százalék), míg a magán-eladások csak a piac 25 százalékát teszik ki. A használtautó piac ennél jóval nagyobb és javuló tendenciát mutat, mivel évente nagyjából félmillió autó cserél gazdát Magyarországon. Ez a szám ráadásul még növekszik is, mivel az okmányirodák adatai szerint a használt autók vásárlásának trendje pozitív Magyarországon. A válság éveiben jellemzően 420 ezer autót adtak el, 2014-ben már csaknem 492 ezer jármű cserélt gazdát, az első negyedéves adatok alapján pedig az idén több mint 530 ezer átírás várható.
Végelszámolások alakulása a gépjármű-kereskedelemben (2009-napjainkig) |
Pozitív trendre utal az is, hogy az elmúlt években önszántából jóval kevesebb, az ágazatban működő cég választotta a cégbezárást, azaz a végelszámolást, mint korábban. 2013 óta a korábbi évekkel ellentétben alig történt végelszámolás a szektorban, 2013-ban és 2014-ben pedig 2011-hez képest tizedére csökkent a végelszámolások száma. Az eddigi számok alapján arra lehet következtetni, hogy 2015-ben is hasonlóan alacsony szinten marad a végelszámolások mennyisége a szektorban. Az iparágra jellemző, hogy azok, akik eddig talpon maradtak és tudják fizetni számláikat, az elmúlt években stabilizálódtak, kitartanak, és csak kevesek döntenek a cégbezárás mellett.
Az iparágban azonban új cég alapítására is egyre kevesebben vállalkoznak. Míg 2011-ben például egy év alatt több mint 1400 új vállalkozás alakult a szektorban, addig tavaly alig 1100. Mivel a teljes magyar gazdaságra jellemző az egyre kevesebb új cég és a csökkenő cégszám, így feltehetően a jövőben sem várható cégalapítási bumm az iparágban.
Hány napot kell várni a pénzre?
A gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 százalékát fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmek tekintetében szintén a magyar átlag körül teljesít az iparág, és késedelem esetén az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak a cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedő szektorra jellemző fizetési határidők azonban alacsonyabbak, azaz a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal.
Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere rávilágított, hogy egy cég fizetőképességének vizsgálatakor érdemes megvizsgálni azt is, hogyan fizeti számláit egy vállalat más cégeknek, és ezt az információt is figyelembe kell venni a szerződéses feltételek kialakításakor. Arra is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben egy vevő rizikósnak minősül és emiatt nem jön létre az üzlet, ajánlatos a potenciális vevő kockázatosságának változását figyelemmel kísérni, és amennyiben a cég helyzete stabilizálódik, érdemes vele újra felvenni a kapcsolatot.
Az átlagnál rosszabb a helyzet
Összességében elmondható, hogy a gépjármű-kereskedelmi szektor helyzete valamelyest javult az elmúlt években, azonban a szállítók még mindig bizalmatlanul állnak az iparág szereplőihez, mely bedőlési aránya – a különbség csökkenésének ellenére – évek óta jóval az országos átlag felett van. Egyre kevesebb cég választja a megszűnést, és szerencsére a felszámolások száma is csökkent, azaz a szektor stabilizálódni látszik, ami a növekvő használtautó keresletnek is köszönhető. Ennek ellenére itt az országos átlagnál rosszabbak a számok, ezért gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó megrendelő esetén továbbra is alapos cégminősítést javasol a Bisnode.