A főpolgármester a Magyar Televízió Ma reggel című műsorában azt mondta: "olyan a világon nincs, hogy vagy az állam nem ad komoly forrást a fővárosi, nagyvárosi tömegközlekedés finanszírozására, vagy pedig nem kap a város bevételi forrásteremtési lehetőséget”. A két forrás egyidejű megszüntetése vagy befagyasztása szerinte egy "megoldhatatlan matematikai képletet" ad.
Tarlós István még nagyobb bajnak nevezte, hogy ha a helyzet így marad, akkor a főváros nem fog tudni az uniós szabályok szerint új közszolgáltatási megállapodást kötni a BKV-val tavasszal, ez esetben pedig ismét veszélybe kerül a 4-es metró 181 milliárd forintos támogatása.
A főpolgármester és Matolcsy György tárcája már túl van néhány pengevillantáson: Tarlós szerint az eredetileg keddre tervezett találkozót a nemzetgazdasági miniszter mondta le, a minisztérium szerint viszont ha Tarlósnak igazán fontos lett volna, tudtak volna találkozni - igaz, nem Matolcsyval, hanem "csak" Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkárral. |
Annak kapcsán, hogy a nemzetgazdasági miniszter Szatmáry Kristófot jelölte ki a BKV ügyében az egyeztetésre, Tarlós István azt mondta: az államtitkár tárgyalópartnere Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója lesz, aki közvetlenül felügyeli a BKV-t. Hozzátette: az államtitkárral nem lehet megállapodni, "neki erre semmiféle jogosítványa nincs”, ezért ezeket előkészítő tárgyalásoknak tartja, megállapodni ugyanis csak a miniszterrel vagy a kormányfővel lehet.
A főpolgármester kitért arra: ő a miniszterelnökkel és a Fidesz felső vezetésével áll politikai szövetségben, nem az apparátus tagja, több százezer ember választotta meg a posztra. Mint mondta, az a dolga, hogy a városért harcoljon, és ha ennek kapcsán bizonyos ügyek mentén "ütköznie" kell politikusokkal, akkor megteszi, "alkalmasint fideszessel is".
"Ha a BKV netán összeomlik, akkor előfordulhat az, hogy Tarlós István többet soha nem lesz majd főpolgármester a következő választáson, de ez a kutyát sem fogja érdekelni" – fogalmazott a városvezető, majd úgy folytatta: "a Fidesz itt marad a problémával, mert arra, hogy ha többszázezer ember nem tud eljutni a munkahelyére, és ennek kapcsán nap 14 milliárd kiesik a nemzetgazdaságból, nagyon sokan fognak emlékezni". Hozzátette: nemcsak Budapestért küzd és főleg nem a saját presztízséért, hanem tulajdonképpen a Fidesz érdekeit is védi.
Leáll a tömegközlekedés?
A főpolgármester a héten egy rendkívüli sajtótájékoztatóján közölte: a fővárosnak a BKV finanszírozására kedd hajnalban megszavazott 32 milliárd forint egy 35 milliárdos generális normatív támogatás része volt mostanáig, ezt az összeget ráadásul március végéig befagyasztották. Mint hozzátette, nem az történt, hogy a főváros kapott 32 milliárd forintot, hanem az eddig automatikusan járó összegből 3 milliárdot elvontak, s ezt az országban bárhol felhasználhatják, kivéve Budapesten.
Tarlós István kedden kijelentette: amennyiben ez a döntés változatlan formában így marad, akkor körülbelül február 2-án a fővárosi tömegközlekedés várhatóan leáll, ami "a káoszon és a politikai skandalumon túl a nemzetgazdaságnak körülbelül napi 14 milliárd forint kiesést jelent".