Habár az alapkamat tavaly augusztus óta tartó csökkenésével párhuzamosan a hitelkamatok is fokozatosan mérséklődtek, ez önmagában nem okozott jelentős keresletnövekedést a vállalati hitelek piacán. Ennek egyik oka, hogy a hiteligénylésnél figyelembe veendő szempontok között a hitelkamat nagysága csupán az egyik, és nem is a leghangsúlyosabb tényező - derül ki a vállalatok pénzügyi szokásait vizsgáló K&H nagyvállalati monitor kutatás eredményeiből.
.Az 550 hazai nagyvállalat megkérdezésével történt K&H nagyvállalati monitor kutatás adataiból az derül ki, hogy a hiteligénylésnél leginkább a hitelkamat felett jelentkező banki költségek a döntőek. Ezt a cégek 29%-a jelölte meghatározó feltételnek, míg a hitelkamat nagysága csupán a második legfontosabb tényező, igaz, nem sokkal lemaradva (27%). A harmadik helyen az ügyintézés gyorsasága szerepel, amely a cégek 16%-a számára meghatározó, míg az alacsony hitelfedezet a vállalatok 14%-a számára kulcsfontosságú. Az eredmények érdekes módon arra is rávilágítottak, hogy a gyakorta túlzottnak ítélt banki adminisztráció ellenére az eljárás során alkalmazott egyszerű dokumentálás csupán a vállalatok 5%-a számára döntő szempont a hiteligénylési folyamatban.
Ezzel szemben a vállalati betételhelyezésnél valóban a betéti kamat mértéke a leginkább meghatározó. A megkérdezett cégek legnagyobb arányban (39%) ezt jelölték meg legfontosabb tényezőként. A fontossági sorrendben a második helyre a bankbetét struktúrája került (23%), azaz az, hogy mennyire lett a termék az ügyfél igényeire szabva. Ezt a rugalmas hozzáférés követi (19%). A vállalatok csupán 13%-a jelölte meghatározó szempontnak a biztonságot bankbetét elhelyezésekor.
Szintén nem a kamat mértéke a legmeghatározóbb folyószámla igénylés esetén, mivel a vállalatok csupán 8%-a jelölte fontosnak. Ellenben az átutalási költségek, valamint a számlavezetési díjak döntő fontosságúak. Előbbit a cégek 52%-a, míg utóbbit 36%-uk jelölte döntésbefolyásoló tényezőként.
A GfK által végzett kutatás 550, 2 milliárd nettó éves árbevétel fölötti hazai cég pénzügyi és banki szolgáltatásokra vonatkozó szokásait vizsgálja negyedévente. A megkérdezés telefonon történik, a megkérdezettek a vállalatok pénzügyi és banki szolgáltatásairól döntő vezetői. A legutóbbi megkérdezés 2013. május 28. és 2013. július 20. között történt.