Új vízierőművet terveztek a svájci Linthal városa feletti tavakra, a feladat azonban látszólag megoldhatatlan volt. A munkagépek képtelenek lettek volna feljutni a sziklás hegyoldalra, ahová semmilyen út sem vezet, a helikopteres építkezés pedig óriási költségeket emésztett volna fel.
Megoldás: kötélpálya
A helyzetet végül sífelvonókhoz hasonló két óriási kötélpályával oldották meg, amelyek akár egy negyven tonnás munkagépet is képesek felemelni. A hosszabb kötélpálya Linthal városból vezet fel az első megállóhoz, amely 1850 méter magasan fekszik.
Innen a teherautók egy három kilométer hosszú alagúton keresztül jutnak el a Limmern- tóhoz. A másik kötélpálya, ettől a tótól indul és harminc tonnás teherautókat bír el. A munkagépek végül egészen 2500 méterig szállnak, a végállomás a második tó, a Muttsee – írja a bestmachinery.hu.
Éppen a magasság a fontos
A vízierőmű a két tó közötti magasságkülönbséget használja ki. A lezúduló víz hajtja meg azokat a turbinákat, amelyek a villamos áramot termelik. Az éjszakai órákban pedig, amikor kevesebb áram fogy, és így olcsóbb az energia, a víz egy részét visszapumpálják a felső tóba. A beruházás a tervek szerint mintegy 400 milliárd forintba kerül majd.
Magyarországnak is kellene
Az ehhez hasonló szivattyús-tározós erőműre Magyarországnak is szüksége lenne, mert biztonságosabbá alakítja az áramellátást, és lehetővé teszi a megújuló energiák hasznosítását is.Idehaza a Zemplén hegységben, Recsken és a Pilisben is terveztek ilyen erőművet, ám ezekből mostanáig semmi sem valósult meg.