A Trek a hagyományos fém hajtáslánc helyett úgynevezett szíjmeghajtást (belt drive) alkalmaz új városi modelljein. A technológia nem új, de a 930 dollárba (198 ezer forint) kerülő District és a 990 dolláros Soho a két első tömeggyártásra szánt kerékpár.
Az amerikai Gates fejlesztőinek szénszálas műanyagból készült Carbon Drive System elnevezésű rendszere ugyanolyan elven működik, mint a láncmeghajtás, viszont a rozsdásodó, gyakran zajos, nehéz és speciális kezelést igénylő, több száz apró szemből álló lánc helyett szíj viszi át a pedálra kifejtett erőt a kerékre.
Az apró fogakkal ellátott, egy darabból álló szíjat nem kell olajozni, kenni, bármilyen tisztítószerrel le lehet takarítani róla a rászáradt sarat, a kopásálló anyag élettartama pedig a fém lánc háromszorosa. Könnyű, csendes és rozsdamentes is, de azért nem fogja nyugdíjba küldeni a hagyományos láncot.
"Az ortodox bringások talán csak legyinteni fognak rá, és nem biztos, hogy tömegek váltanak majd hajtásláncról szíjmeghajtásra. Nagyvárosokban talán igen, de a kerékpárlánc nem fog eltűnni az utcákról" - mondta Eric Bjorling, a Trek munkatársa.
A kerékpárok, alkatrészek és kiegészítők forgalma évente 5,4 milliárd dollár az Egyesült Államokban, ahol 43 millióan bicikliztek legalább hatszor egy év alatt a legutóbbi, 2005-ös statisztika szerint.
Karácsonyi vásár vásárlók nélkül
Karácsonyi ajándékötletek: férfinak krémet soha!
Milliárdok csüngnek a karácsonyfán
Bajban a Jézuska: idén nem az ajándékokról szól majd a karácsony
Üres lesz a kosár: úgy tűnik, idén elmarad a karácsony
MTI