Az Országos Biztonsági Tanács (NSC) nevű szervezet, amely annak idején vezető szerepet játszott a biztonsági öv használatának kötelezővé tételében, a napokban a vezetés közbeni mobilhasználat teljes körű, országos betiltására szólított fel. Az NSC szerint a telefonáló vezetők négyszer nagyobb eséllyel karamboloznak, mint telefon nélkül. Az intézet a Utah-i Egyetem egy tanulmánya alapján hangsúlyozza: a vezetés közbeni mobilozást a kihangosító és egyéb, kéz nélküli telefonálást lehetővé tevő készülékek (pl. headset) sem teszik biztonságosabbá.
Nő, kocsi, telefon - annak idején
A Nationwide biztosítótársaság felmérése szerint az amerikai vezetők 81 százaléka használja mobilját a kormány mögött. |
Az NSC ennek ellenére teljes tilalmat szorgalmaz. Egy harvardi kutatásra hivatkozva azt állítja, hogy a sofőrök telefonhasználata a felelős a balesetek 6 százalékáért: évente 330 ezer sérülést okoz, amelyből 12 ezer súlyos, 2600 pedig halálos.
Az Országos Biztonsági Tanács levélben fordul az államok kormányzóihoz és törvényhozási vezetőihez átfogó tilalmat sürgetve. Az NSC tisztában van azzal, hogy nehéz harc lesz a vezetés közbeni mobiltelefonozás betiltásának elérése, a lépés népszerűtlensége miatt a kormányzók és politikusok többnyire nem támogatják.
Nő, kocsi, telefon - manapság
Középutas álláspontot képvisel az Amerikai Orvosszövetség, amely a vezetés közbeni sms-ezés törvényi tilalmát támogatja, ugyanakkor nem ellenzi a mobiltelefonos beszélgetést. |
A tilalmat ellenzi a nem elhanyagolható erejű mobiltelefonos lobbi is. A CTIA telekommunikációs szövetség állásfoglalása szerint a törvényi tilalom hamis biztonságérzetet kelt, a tiltás helyett inkább oktatásra van szükség. John Walls, a szövetség alelnöke szerint "lehet biztonságosan, felelősen mobiltelefonozni rövid ideig". Érvelése szerint sok egyéb dolog is csökkentheti a vezető éberségét, így a mozgó tárgyak, az álmosság, a rádiógombok nyomogatása, az evés és a tisztálkodás, továbbá más utasok és az olvasás. Ő olyan tanulmányokat idéz, amelyek szerint a mobiltelefon használata mindezeknél kevésbé vonja el a vezető figyelmét.
Janet Froetscher, az NSC vezetője az ittas vezetéshez hasonlította azt, amikor a sofőr mobilozik. "Részegen vezetni veszélyes és törvénybe ütköző; amikor valamelyik barátunk ivott, elvesszük tőle a slusszkulcsot, itt az ideje, hogy ugyanígy tegyünk a mobiltelefonnal" - mondta. Az 50 szövetségi állam közül jelenleg hatban tilos a kézben tartott mobiltelefon használata vezetés közben. Egyetlen olyan állam sincs viszont, amely teljes körű tilalmat rendelt volna el a vezetés közbeni mobilozásra.
Már tudni vélik, ki lesz a negyedik mobilszolgáltató
Lassan köszönünk el a vezetékes telefontól
Autópálya-matrica: a 198.000 forintos sms
Mire költünk több milliót szilveszterkor?
Magentaország: alapfokon mobilozunk
MTI