Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésén alapuló negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi eredménye szerint enyhén csökkent a beruházásban gondolkodó vállalkozások aránya, ezzel megszakítva a több mint egy éve folyamatosan növekvő tendenciát.
Inkább informatikában gondolkodnak
Jelenleg a vállalkozások 58%-a tervez valamilyen fejlesztést a következő egy évben, azonban ez az érték nem jelent számottevő elmozdulást sem az egy (56%), sem pedig a két évvel (57%) ezelőtti adathoz képest. A cégvezetők legnagyobb része továbbra is informatikai beruházásokra készül (30%), míg a gépek, berendezések fejlesztését ugyanannyi vállalkozás tervezi (23%), mint az előző negyedévben. Ugyanakkor a gépjárműpark korszerűsítésében gondolkodó vállalkozások aránya erősen visszaesett, mindössze a cégek 11%-a tervezi annak lecserélését, szemben az előző negyedévi 18%-kal.
Forrás: K&H kkv bizalmi index |
A különböző szektorokat tekintve a legszolidabb beruházási szándék ismét a kereskedelmi cégeknél figyelhető meg, alig több mint felük (53%) készül fejleszteni a következő egy évben. A szolgáltató és az ipari, építőipari cégek ennél jóval nagyobb és szinte megegyező arányban (60 és 61%), míg a mezőgazdasági vállalkozások közel kétharmada (63%) gondolkodik beruházásban.
A kereskedelmi és a szolgáltató cégeknél az informatikai fejlesztések állnak az élen, az agrár és az ipari cégeknél viszont a gépek, berendezések korszerűsítése élvez elsőbbséget. A különböző méretű cégeknél a kisebb vállalkozások egyértelműen visszafogottabban terveznek, hiszen jelenleg a kisvállalkozások 57% és a mikrovállalkozások 58%, míg a középvállalatok 66%-a tervez beruházást a következő egy évben.
Hitelből fejlesztenek
A legutóbbi felmérés eredménye azt mutatja, hogy a kedvezményes hitel lehetősége továbbra is a fejlesztésben egyébként is gondolkodó vállalkozásokat mozgósíthatja új vagy meglévő beruházásaik kibővítésére.
„A beruházást nem tervező cégek csupán 7%-a kezdene új fejlesztésbe kedvező hitelfeltételek esetén, ami 10 százalékpontos csökkenés az előző negyedévhez képest. Ezzel szemben a fejlesztésben gondolkodó cégeknél 33-ról 35%-ra emelkedett ez az arány” – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.