Az Aldi 2013. szeptember 29. és 2013. október 2. között akciós újságjában, üzleteiben elhelyezett plakátokon, internetes honlapján és elektronikus hírlevelében hirdette a Canon PIXMA MG2255 multifunkciós nyomtatót, 11.900 Ft-os áron.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint az Aldi hetekkel az akció meghirdetése, a reklámújság nyomdába adása előtt rendelkezett információval arról, hogy a beszállítója egyáltalán nem tud szállítani a multifunkciós nyomtatóból, mert a nevezett nyomtatók nem voltak készleten az akció ideje alatt, de helyettesítő terméket sem biztosított az akció ideje alatt.
„A GVH megállapította továbbá, hogy az Aldi-nak tudnia kellett volna, hogy a fogyasztók széles körét elérő akcióban népszerűsített terméket az akció időtartama alatt nem fogja tudni szolgáltatni, és a terméket más vállalkozástól sem fogja tudni beszerezni, s ezt a körülményt nem szerepeltette a kommunikációjában, e tényt elhallgatta a fogyasztók elől” – írja a versenyhivatal.
Volt már velük baj
A GVH a bírság kiszabásánál a reklámköltség összegét vette a bírság alapjául, valamint súlyosító és enyhítő körülményeket vett figyelembe.
Súlyosító körülményként értékelte, hogy az ALDI-nál már korábban is előfordult ilyen, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, valamint figyelembe vette az akció image-értékét, becsalogató hatását.
Enyhítő körülményként értékelték, hogy az ALDI intézkedett a fogyasztók utólagos, helyszíni tájékoztatásáról és a későbbi akció kapcsán a fogyasztóknak lehetőségük volt helyettesítő termékhez jutni, valamint a reklámköltség kapcsán figyelembe vette, hogy az érintett kommunikációk nemcsak a jogsértő tájékoztatást tartalmazták – jegyezte meg a GVH.