100 magyar felnőtt közül 82 olvasott legalább egy lapot a Nemzeti Médiaanalízisben mért 168 sajtókiadvány közül 2009 első felében. Az olvasók átlagosan 3,8 lapot vettek a kezükbe a 2009 januárjától júniusáig tartó időszakban – derül ki a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti Médiaanalízis tanulmányának 2009 első félévére vonatkozó adataiból.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény szerint az idei év első félévében a legolvasottabb fizetős sajtótermék minden egyes lapszámával több, mint 1,1 millió magyar felnőttet lehetett elérni. Az egymillió főt ezen kívül egyetlenegy napilap olvasottsága haladja meg. Az ingyenesen terjesztett lapok figyelembe vételével megállapítható, hogy egy lapszámmal megjelenésenként akár 2,4 millió embert is tájékoztathatnak. A legolvasottabb fizetős napilap a Blikk, majd a Nemzeti Sport, a Népszabadság, a Bors és a Magyar Nemzet következik. A hetilapok közül a Story, a Nők Lapja, a Kiskegyed, a Színes RTV és a Best áll az élen, míg a havi és egyéb periodicitású lapok esetében a Nők Lapja Konyhát veszik a legtöbben kezükbe. Ezt ebben a tekintetben a Kiskegyed Konyhája, a Reader´s Digest, a National Geographic, illetve a Joy követi.
A közlemény szerint az olvasottság abszolút száma mellett az olvasótábor növekedését is érdemes megfigyelni. Az előző, 2008. IV. - 2009. I. negyedéves időszakhoz képest legnagyobb olvasószám-növekedést mutató lapok tízes listáját a Képes Sport vezeti (+38 ezer fő), majd a Helyi Téma és a Napló következik.
Az egyes településtípusokon élők 10-10 legolvasottabb lapja
(az ingyenes hirdetési lapok a listán nem szerepelnek)
Forrás:GfK Hungária-Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt., Nemzeti Médiaanalízis 2009. I. félév
A kiadványokat tematika szerint csoportosítva elmondható, hogy az egyes fizetős laptípusok közül a megyei napilapok a legkedveltebbek, a felnőtt lakosság 29 százaléka olvassa ezeket. A válaszadók jelentős arányban (28%) veszik kézbe az önállóan terjesztett tévémagazinokat. A harmadik legolvasottabb lapcsoportot az általános női lapok jelentik (25%). Az előző időszakhoz képest enyhe növekedést mutat a politikai, közéleti valamint a pénzügyi, gazdasági lapok olvasottsága (előbbit a lakosság 9, utóbbit 6 százaléka veszi kézbe).
A magasabb vásárlóerővel rendelkező szegmens 89 százaléka olvas legalább egy nyomtatott sajtóterméket. Ők a vizsgálati időszakban átlagosan 4,3 lapot olvastak. E csoport az átlagosnál nagyobb érdeklődést tanúsít a gazdasági és közéleti napi-, valamint hetilapok iránt.
Bár számos lap az egész országban kimagasló népszerűségnek örvend, a magyar lakosság leginkább a szűkebb környezetét érintő hírekről, eseményekről szeret olvasni. Ezért az egy-egy településen, településtípuson megjelenő sajtótermékeket az ottani lakosság sokszor szívesebben lapozza fel, mint egy országos terjesztésű újságot.
Tovább szűkült az újságpiac
Azt is nézi a hírszerzés, milyen könyvet rendelünk
Bulvárlapba olvad online a Népszava
Négy óránál is többet bámuljuk a tévét naponta
Száz újságírót kirúg a híres napilap
Privátbankár