Az új GM az elmúlt öt évben visszaszerezte vezető piaci részesedését, rekordnyereséget ért el, és járműveinek minősége kivívta mind a szakma, mind a vásárlók elismerését. Az év elején aztán megkezdődött a gondok sorozata.
"Műszaki korrekció"
Bocsánatot kértek a halálesetek miatt A GM vezetősége nemrég nyilvánosan kért bocsánatot, és közölték, hogy úgy sejtik, hogy legalább 12 haláleset kapcsolható a 2003-2007 közötti modellek meghibásodásához, de a 2008-2011 közötti modelleknél talál hibák nem vezettek emberi áldozatokhoz. Részletek >>> |
Az autógyártó február 14-én 800 ezer autót hívott vissza Amerikában, mert a gyújtáskapcsoló hibája miatt menet közben leállhatott a motor. A GM végül ugyanebből az okból kifolyólag - amelyhez összesen 13 halálos balesthez köthető - világszerte világszerte 2,6 millió autót volt kénytelen visszarendelni.
A GM idén 29 körben világszerte rekordmennyiségű, 15,6 millió járművet hívott vissza, közülük 13,8 milliót az Egyesült Államokban. Az autógyártó a műszaki korrekciók számának megugrását a cégnél bevezetett új biztonsági normákkal magyarázza.
Legalább 10 éve tudtak a hibáról
A cég idén beismerni kényszerült, hogy alkalmazottai már legkevesebb egy évtizeddel a visszahívások előtt tudtak a gyújtáskapcsoló jelentette kockázatról. A megkésett biztonsági ellenőrzések miatt a GM egyelőre 35 millió dollárnyi bírságot fizetett ki a Nemzeti Autópályák Közlekedésbiztonsági Hatóságának, de várhatóan további hatósági vizsgálatokat is indítanak ellene.
Az igazságügyi minisztérium büntetőjogi vádemelést is mérlegel a GM ellen. Egy hasonló eljárás miatt a Toyota 1,2 milliárd dolláros bírság kifizetésére kényszerült járműveinek véletlenszerű gyorsulása miatt.
Nem felelősek
Az új GM jogi értelemben ugyan nem felelős a zömmel a 2009-ben bejelentett csőd előtt a gyújtáskapcsoló meghibásodása miatt történt sérülésekért és halálesetekért, ám a cég felfogadta Kenneth Feinberg kártérítés-szakértőt, aki a 2001. szeptember 11-i terrortámadások áldozatai és a BP 2010-es olajkatasztrófa-károsultjait segítette méltányosan kompenzálni.
A General Motors becslései szerint (a polgári vagy büntetőperes bírságok összege nélkül) mintegy 1,7 milliárd dollárba fog kerülni az idén eddig visszahívott gépjárművek javítása, ami gyakorlatilag nullára leírta az autógyártó teljes első negyedévi nyereségét. A cég részvényei az év eleje óta 18 százalékkal gyengültek.
Jó hír viszont, hogy a tömeges gyújtáskapcsoló-javítás utáni három hónapban a vásárlók bizalma visszatért és a cég megőrizte első helyét az amerikai autópiacon. Jól tartja magát a használt GM-autók ára is.