A kicsik előretörnek
Európa legnagyobb olajcégei egyre inkább a nyersanyagok feltárására és feldolgozására összpontosítanak, és kevésbé fontos számukra az üzemanyagok kiskereskedelme, ezért megszabadulnak a kevésbé profitábilis benzinkutaktól - derül ki a CBRE legfrissebb kutatásából. A változó üzleti stratégia viszont lehetőséget teremt a független kereskedők számára, akik mára az európai kutak 20 százalékát birtokolják, szemben a 2007-es 16 százalékos arányukkal. Ebben az időszakban a nagy cégek piaci részesedése 43 százalékról 32 százalékra esett vissza.
A trend a kontinensen leginkább a kevésbé érett piacokra jellemző: a független kereskedők Bulgáriában a legerősebbek, ahol a kutak 64 százaléka tartozik hozzájuk. Csehországban arányuk 56 százalék, míg a piac több mint egyharmadnál birtokolják Magyarországon, Belgiumban, Lengyelországban és Romániában.
Magyarország: drága a benzin, és már cigit sem lehet árulni
A CBRE összeállítása szerint Magyarországon a bérleti díjak és az árak is stabilizálódtak 2012-ben, miután jelentőset estek az előző években. Az öt legnagyobb üzemanyag-kereskedő a kutak 61 százalékát birtokolta 2012-ben, a Mol egyenesen 22 százalékot tudhatott magáénak. Az összes nagy olajcég csökkenti és optimalizálja ma kiskereskedelmi hálózatát Magyarországon, és az előrejelzések szerint a kutak száma belátható időn belül további 1,2 százalékkal csökkenhet.
Az Agip bejelentette, hogy azért értékeli ki üzemanyagtöltő-állomás portfoliójának teljesítményét 2013-ban, hogy optimalizálhassa annak forgalmát. A Shell 17 kutat zárt be 2012-ben és 14-et 2013-ban. A brit-holland óriás az év elején tett bejelentései szerint további kutakat kíván a közeljövőben bezárni vagy eladni. Az OMV 10 kutat csukott be 2012-ben, így 170 állomása maradt, míg a Mol 2012-ben 4 kútját szüntette meg.
A független szereplők (akik nem tartoznak lánchoz és szabadon tárgyalhatnak a vásárolt üzemanyag áráról) közül az Oil! és a Dallas bővíti hálózatát és átveszi a nagy cégek által elhagyott kutakat.
Az Auchan, amely saját neve alatt üzemeltet kutakat Magyarországon, további egységeket épít áruházai mellett, köztük hetet az általa tavaly átvett Cora áruházak közelében.
A kútüzemeltetők csökkenő árbevételről számoltak be 2012-ben, amit az egyre emelkedő üzemanyagáraknak tulajdonítanak.
Nálunk a legdrágább a dízel, még az osztrákok is olcsóbban tankolnak >>
2013-ban pedig az új, dohánykereskedelemről szóló törvény csökkenti a kutak forgalmát. A kormányzat döntése a dohányboltok kizárólagos kereskedelmi jogáról jókora bevételtől fosztja meg a kutakat, amelyek nem nyertek jelentős számban koncessziókat: a Mol például 360 állomásából mindössze 25-tel nyert jogot dohánytermék árusítására. A magyar olajcég be is jelentette, hogy mintegy 200 benzinkútja tárgyal a koncesszió-nyertesekkel dohánybolt nyitásról - írja összeállításában a CBRE.