A statisztika alapján az okostelefonnal rendelkező felhasználók mindössze 4 százaléka védi adatait, lehallgatás-védelemre pedig legfeljebb fél százalék költ. A világon jelenleg 6,8 milliárd mobiltelefon-előfizetés van, 44,5 százalék szól okostelefonra. Figyelembe véve, hogy a hagyományos mobiltelefonon folytatott kommunikáció titkosítására és védelmére gyakorlatilag nincs megoldás, a lehallgatással szemben teljesen védtelen mobiltelefonálók száma meghaladja a 6,6 milliárdot.
Gyarapodó kár, gyerekcipőben járó védelem
„A mobiltelefonon zajló kommunikáción belül az e-mailek, a tárolt adatok és a rendszer védelmére léteznek elterjedt eszközök, de a telefonhívások titkosítása még gyerekcipőben jár” – emelte ki Kun Szabolcs, a hazai fejlesztésű CryptTalk megoldás egyik tervezője.
A brit cégek informatikai biztonsági incidenseiből származó teljes anyagi kár 2013-ban megháromszorozódott, és ez az összeg fontban kifejezve milliárdos nagyságrendű. A brit üzleti innovációs hivatal 2013-as információbiztonsági kutatásából az is kiderül, hogy tavaly a cégek 60-80 százaléka tapasztalt támadási kísérletet (2012-ben ez 40-70 százalék volt), 15-20 százalékuk fedezett fel sikeres támadást hálózata, illetve adatai ellen (2012-ben 7-15 százalék), és mintegy 10-15 százalék szerzett tudomást arról, hogy szellemi tulajdonát ellopták (2012-ben 4-12 százalék).
Kinek éri meg?
„Két olyan tényező van, amely valóban ijesztővé teszi a helyzetet. Az egyik a kisebb és nagyobb cégek, intézmények adatai elleni támadások mindennapossá válása és a keletkezett veszteségek rohamos emelkedése” – figyelmeztet Kun Szabolcs. „Másrészt, a kutatásokból az is kiderül, hogy a biztonsági incidensek mintegy 10 százalékáért az okostelefonok vagy táblagépek felelősek. Ha mindehhez hozzávesszük azt, hogy a hagyományos mobiltelefonok hívásai, üzenetei eleve nem védhetők, világossá válik: a biztonsági szabályozás a cégeknél olyan lassan követi a technológiai fejlődést, hogy elképesztő összegekre rúghatnak a felderítetlen károk is.”
Mindennek ellenére, a szakértő szerint nincs mindenkinek azonnal szüksége mobilhívásainak titkosítására. A mobillehallgatás és sms-elfogás elleni küzdelem első vonalában jellemzően a nagyszámú ügyfél adatait kezelő pénzügyi szolgáltatók, a jelentős szellemi tulajdonnal és saját fejlesztéssel rendelkező innovatív technológiai, ipari vállalatok, a kiemelt piaci tranzakciók, tárgyalások, tervek információit egymással és ügyfeleikkel rendszeresen megosztó nemzetközi jogi, pénzügyi vagy stratégiai tanácsadók, vagy akár a média és a tömegek számára értékes hírekkel szolgáló nemzetközi hírességek állnak.
„Ez a terület a mai adatvédelmi környezetben egyértelműen fehér folt, de mivel már a mobillehallgatás ellen is létezik megbízható védelem, a megelőzés költségeinek egyszerű megspórolása hamis üzleti alternatíva” – hangsúlyozta Kun Szabolcs.