Végre vége a büfészakoknak?
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke a kamara felsőoktatási szakkollégiumának csütörtöki ülését követően sajtótájékoztatón elmondta, a folyamatot a vállalati igények közvetítésével, információátadással, a tapasztalatok összegyűjtésével segíti a kamara.
Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) felsőoktatásért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a felsőoktatási intézmények magas társadalmi elfogadottsággal rendelkeznek Magyarországon. Az elvárások egyértelműek: olyan diplomát kell kiadni, amellyel érvényesülni lehet. A felsőoktatási intézményekben zajló kutatás-fejlesztés, innováció átalakítását is egyeztetni fogják a gazdaság szereplőivel, hogy ezek az eredmények is hasznosulni tudjanak - mondta az államtitkár.
Év végén már a kormány előtt
Palkovics László szerint fontos, hogy a következő néhány hónapban lezáruljon az útkeresés folyamata, kidolgozzák a felsőoktatási stratégiát, amelyet az év végén a kormány elé terjesztenek elfogadásra, s minél hamarabb elkezdődjön a megvalósítás is.
Az államtitkár szerint a felsőoktatásban a gazdaság érdekeinek és részvételének erősítésére jó példa a duális, azaz gyakorlatorientált képzés megvalósítása. Példaként említette, hogy egy mérnök vállalatba történő integrálásának költsége megegyezik a felsőoktatásban ráfordítottal. A duális képzés bevezetésével a vállalatba történő integrálás költsége megtakarítható lenne - fejtette ki az államtitkár.
Hozzátette: a felsőoktatási törvény módosítása megteremtette a duális képzés bevezetésének lehetőségét, a következő hónapokban ki fogják dolgozni a részleteket, létrejön a duális képzési tanács, amely a rendszer működtetését felügyeli.
Minek a rangsorok?
Az MKIK elnöke német példát említve úgy vélekedett, hogy nemzetközi szinten nem egyetemi rangsorokat kell nyerni, hanem versenyképességet. A német gazdaság az egyik legsikeresebb a világban, ezért a német modell adaptálása fontos Magyarországon, a gyakorlati képzést meg kell honosítani a hazai felsőoktatásban.
Úgy vélte, a kutatás-fejlesztés-innováció kérdését a felsőoktatási intézményekben is helyére kell tenni, és meg kell jeleníteni a gazdaság igényeit. Fontos, hogy a felsőoktatási intézmény átalakításában minden szereplő megtalálja saját számítását - mondta Parragh László.
Bihall Tamás, az MKIK alelnöke elmondta, hogy a kamara 50 vállalatának több száz szakembere hét munkabizottságban vett részt a felsőoktatás átalakítására szóló javaslatainak kidolgozásában.
Jövő ősztől vezetik be
Palkovics László, az MTI-nek elmondta, hogy 2015 szeptembertől vezetik be a felsőoktatásban a duális képzést. A diploma értékét a munkaerőpiac mondja majd meg, ezt valamilyen módon előre kell majd jelezni, és ehhez szükséges a gazdaság szereplőivel az együttműködés.