A csapatoknak csak néhány órájuk volt arra, hogy a mentorok vezetésével egy jövőbe mutató ötletet találjanak, azt kidolgozzák, és prezentálják a zsűrinek. A 140 karakterben megfogalmazott egyéni ötlet volt a belépő a 24 órás ötlet maratonra, ahol aztán a helyszínen alakult 14 csapat közösen dolgozta ki azt a munka világát megújító gondolatokat, amit néhány órával később, az elődöntőben már elő is adtak. A zsűri 8 csapatot juttatott tovább az első nap végén, akik közül a szombati döntőn egy első és egy második helyezettet, valamint egy különdíjat hirdetett ki.
A verseny győztese, a Know House projekt lett. Az ötlet alapját az adta, hogy a csapat tagjai szerint az oktatási rendszer lassan, és elavultan reagál a munkaerőpiaci igényekre, noha folyamatosan új, és új szakmák jönnek létre. A másik cél, hogy növelje az egyén felelősségvállalását saját fejlődése iránt. Ezért az ötletgazda csapat megoldása arra vállalkozik: összehozza az embereket bármely generációból az online és valós térben is, ahol a tudásukkal fizetnek. Aki tanít, tanulhat is. Így ismerheti meg a barkácsolás alapjait egy kitűnő fiatal programozó, aki majd saját ismereteit adja át egy másik tanulni vágyó embernek. Középtávon építenének a folyamatosan fejlődő technológiákra, illetve szeretnék idővel bevonni az államot és az oktatási rendszert is, hogy ez a tudástér országos hálózattá fejlődhessen, és forradalmasítsa a tanulás módját.
Az elődöntőt követően, a zsűri javaslatára, két csapatból alakult, és végül a második helyen végzett Atomic Work koncepciójának alapjául az szolgált, hogy a csapattagok szerint ma alacsony az elkötelezettség és magas a fluktuáció a nagyvállalatoknál. Sokan nem találják a helyüket a munkaerőpiacon és szívesen kipróbálnák magukat más munkakörökben, de ezt csak úgy tehetik meg jelenleg, ha munkahelyet váltanak. Az emberek gyakran nem azt csinálják, amihez a legjobban értenek, bebetonozódnak egyes pozíciókba, amit valójában nem is szeretnek. Legtöbbször a fizetés sem érték, hanem munkaidő alapú. A csapat ezekre a problémákra próbált megoldást hozni egy új rendszer kidolgozásával.
Az Atomic Work részeire bontja a vállalaton belüli feladatokat azáltal, hogy az elvégzésükhöz szükséges kompetenciákat, képességeket rendel, és a munkavállalókhoz is listázza a készségeiket. A rendszer a kettőt párosítja össze, így mindenki változatos típusú feladatokra jelentkezhet motivációjától, érdeklődésétől függően a képességeinek megfelelően. A koncepció bevezetésével alapjában véve felrobban a mai kötött szervezeti struktúra, megszűnnek a silók és a klasszikus értelembe vett pozíciók. Az új kollégák felvétele a rendelkezésre álló készségeik alapján történik, így a pályakezdőknek is lehetőségük van egy cégen belül megtalálni a saját útjukat. A rendszer olyan algoritmusokkal fog működni, amely gondoskodik arról, hogy minden feladat kiosztásra kerüljön és jelzi azt, hogy milyen kompetenciákból van hiány a vállalatnál.
Hatékony és örömteli foglalkoztatási jogviszony, amely 2020.02.02-től mindenkinek alanyi jogon jár majd. Ennek a jövőképét vetíti elénk a különdíjas Mozaik Ökoszisztémát megálmodó csoport, akik szerint mindenki az adókártyájának igénylésével együtt jogosulttá válik egy olyan foglalkoztatási jogviszonyra, amely felülírja a jelenlegi munkavállalási és egyéni vállalkozói struktúrát. Az elképzelés szerint a jelenlegi munkakörök modulokra/projektekre, azaz mozaikokra lennének felosztva, így a jövőben már nem a klasszikus 9-5-ig munkakörökre pályázhatnánk, hanem részfeladatokra és kisebb-nagyobb projektekre. Így lenne megvalósítható az, hogy valaki egyszerre lehessen webgrafikus 6 órában, cukrász 2 órában és esetleg ügyvezető további 3 órában egy nap. Vagy épp kismamaként csupán 2-4 órás feladatokat lásson el. A Mozaik Ökoszisztéma megálmodói szerint ez a rendszer nem csupán kifehérítené a gazdaságot, de motivált dolgozókat és valóban hatékony munkavégzést eredményezne.
Több döntős ötletre tűntek fogékonynak a zsűriben helyet foglaló nagyvállalatok HR és kommunikációs vezetői. Ilyen volt például a Digitális pszichoprofil ötlet, amely egy olyan komplex megoldás, ami kérdőív, hangelemzés, kamerás érzelemfelismerés alapján, mesterséges intelligencia segítségével elemzi és azonnali visszajelzést ad a vezetőknek a csapatuk érzelmi állapotáról.
A versenyt életre hívó cég vezetője szerint a kísérletezés volt az elsődleges cél, hogy sok jó ember egy helyen gondolkozzon olyan problémákon, amit a szilícium völgy nagy gondolkodói sem tudnak megoldani. - Nem egy újabb startup versenyt akartunk, hanem olyan gondolkodókat összehozni egy terembe, akik hatást szeretnének elérni és változást. És fantasztikus látni, hogy ez sikerült – mondta Veres Rita, az Aon Hewitt Magyarország cégvezetője. A három nyertes ötletet a nagyközönség is viszont láthatja a az október 26-án, a jövő munkahelyeiről szóló HR Festen.
„Inspiráció és közösségi szellem jellemezte a 24 órás versenyt, ahol a sokszínűség, hogy mindenki máshonnan jött, nagy előnyére vált a csapatoknak. Szerintem jó olyan kezdeményezésekbe belevágni, ami túlmutat a cégeken és a közösségeken. Több olyan ötletet is hallottunk a versenyen, amelyeket szívesen megvalósítunk majd a Budapest Banknál - mondta Kelevéz Viktória, a bank szenior emberi erőforrás menedzsere.
Nem csak a díjazottak között vannak olyan ötletek, amelyeket be tudunk építeni a cég életébe. Nagyon tetszettek azok a megoldások, amelyek a mindennapi létünket és állapotunkat mérik fel. A verseny olyan témát feszeget, amit évek óta a HR szakmában is napirenden vannak és most konkrét ötletek jöttek erre - mondta Mészáros Mariann, az IT Services Hungary ügyvezető-és HR igazgatója.
A 24 órás Aon Moonshot verseny leginkább a saját gondolataimban adott inspirációt: elgondolkodtatott, hogy mire érdemes fókuszálni és mire nem. Sok ismerős arcot láttam a résztvevők között, ami nekem azt jelenti, hogy van egy fixnek mondható közösség, aminek ötleteire, javaslataira inspiráló megközelítésére újra és újra számítani lehet – mondta Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom humán erőforrás vezérigazgató-helyettese.
Az az energia szint, amivel a résztvevők belevetik magukat a feladatokba, nagyon hiányzik a munkahelyekről. A Digitális pszichoprofil ötlet nagyon tetszett, mert a nagyvállalatoknál, ahol mátrix szerűen dolgoznak az emberek, fontos látni, hogy hogyan érzik magukat a munkavállalók akkor is, ha fizikailag esetleg nem találkoznak egymással. Szerintem ez nálunk is könnyen apró pénzre váltható - mondta Varga Zsigmond, a versenynek otthont adó SAP üzletfejlesztési vezetője.
Érzékenyek voltak a versenyzők a problémára, és nagyon jól fogták meg azt. Jó volt, hogy különböző kompetenciájú emberek kerültek a csapatba, nagyon jót tett a versenynek– mondta Verő Barbara, a Nestlé HR igazgatója.
Érdekel, hogy egyes előrejelzések alapján látva azt, hogy milyen készségekre lesz szükség akár 5 év múlva a munka világában, hogyan tudjuk már most ezekre elkezdeni a felkészülést. A Moonshot versenyt például egy kiváló felkészülési formának tartom – mondta Szentpétery Boglárka, a versenynek szintén helyt adó Microsoft Magyarország HR vezetője.
A zsűriben helyet foglalt még Pottok Judit, az Eon vezető HR partnere, Gásper Ferenc, a McDonald’s HR igazgatója, Tóth Gergely, a HR Fest alapítója, Horváth Ádám, a Centrál European Startup Award képviseletében, Sümegi Zsuzsanna, az IT Services Hungary kommunikációs vezetője, Szelcki Zsolt global HR expert, Frankó Csuba Dea, a Spark Institute at IBS vezetője és Bálint Viktor, BnL BnL Growth Partners managing partnere.